לקראת מרוץ האופניים "פאריס רובה"

| שתף |

ביום ראשון יוזנק ה"פאריס רובה" או בשמו הידוע "הגיהנום של הצפון", כל הפרטים בכתבה הבאה

תאריך: 12/04/14, מאת: גדי שניצר

"In stage racing, it's all too often about recovery and calculating for the next day, but a Classic is a place where you can throw everything you've got into the pot – and if you can't walk properly for the following three days, then so be it"

Robert Miller


© Lulu Berlu - Fotolia.com

 

המסלול

פאריס רובה הוא 'גיהנום הצפון' או שמא 'הגיהנום בצפון' - L'enfer du Nord , 'מלכת הקלאסיים', The queen of classics - אבל למה גיהינום? (חלק הצפון מובן, המרוץ אמנם נחשב כחביב ויקר ללב הבלגים לא פחות, ואולי אף יותר, מהצרפתים, אך מתרחש בצפונה של צרפת ומסתיים ממש על סף גבולה של בלגיה) - למה הפאריס רובה הוא גיהינום (זה לא בדיוק פאריס - היציאה היא מ - Compiègne, כשבעים ק"מ צפונית מזרחית מפאריס), או למה הוא, אם בכלל, גיהינום יותר מהאחרים? ובכן אלו איכויותיה של האבן ('אבן וידיים', בתחתית).

פאריס רובה הוא מירוץ כביש חד יומי בו מוטמעים מקצי TT פנימיים. אמנם אף, בשינוי הדגשי הקושי, הרונד הוא מירוץ כביש חד יומי בו מוטמעים קטעי טיפוס פנימיים, אך אופי הקשיים שונה, ואין דין האחד כדין האחר. אין דין 55 הקילומטרים הבוררים של קטעי Pavé ברובה (מידת הקושי הוגדרה לפני מספר ימים על ידי המארגנים בסולם קושי של בין כוכב אחד לחמישה, בהתאם לאורכם וטבע האבנים המרצפות) כדין גבעות ה -Pavé הבוררות של חלקה הצפוני יותר של פיסת ארץ זו, ועל אף שבשניהם מופיעים סוגים דומים של אותה תשתית הרי 'איכויות' האבן שונות.

"Even in a farm tractor it’s not comfortable. On a road bike the sensation is awful", The Inner Ring


תשתית הקרקע באותם קטעים מרוצפים, אותם Cobblestones, נוטה להיות 'קשוחה' הרבה יותר מאשר בקטעים המקבילים ברונד - היא חסרת כל אחידות, בעלת מרווחים רחבים וגדולים בין אבן לאחרת, המשטח אינו מפולס - החלק האמצעי מתתלל והצדדיים שקועים מטה תחתיו, וכל זאת על אותה חלקת קרקע, אותה פיסת דרך מרוץ; בכדי לשרוד את מעבר הקטעים - מעבר לשליטה הטכנית הגבוהה הדרושה והמתחייבת באופניים עצמן - חייבים הרוכבים להעביר כוח עצום לגלגלים למשך אותו פרק זמן מעבר, ועובדה זאת, בנוסף לכך שמהבחינה הטופוגראפית הפאריס רובה שטוח לגמרי, מאלצת במשך מעבר הקטעים רכיבה מאוד דומה לרכיבה כנגד שעון יותר מאשר ברונד, כאן אתה נשאר בדד, חשוף, אתה כנגד האדמה. אמנם ברשימת מנצחי העבר של המירוץ נמצאים רוכבים רבים שכלל לא התמחו ברכיבה נגד שעון, ואף אלוף העולם ברכיבה נגד שעון, הגרמני טוני מרטין, בוחר שלא להתחרות ברובה (בחירה מוזרה), עדיין, על אף כל זאת, בכדי לעבור בשלום את אותם קטעים נדמה שהרוכבים נזקקים יותר לעוצמתם שלהם עצמם ותלויים הרבה פחות בתמיכה הקבוצתית ויותר ביכולתם לשמור על מהירות גבוהה באותו מישור מרוצף.
"...והקשיים אינם נובעים, כפי שהם ברונד, מחוסר תנופה מספיקה שנגרמת, יותר מכל, עקב תלילות המדרון בנוסף לאיכות האבן, אלא כמעט אך ורק עקב איכות זאת, המבטיחה להתייצב כחומה בצורה ואכזרית ולמנוע מכל רוכב שיבחר, או שנקלע, לחלק בלתי מוצלח במשטח, להמשיך ולרכב (ונפילה נוטה לגבות מחיר גבוה במיוחד בפאריס רובה)".
גם פאריס רובה הוא מסוג מרוצי ההתשה (a race of attrition -  שְׁחִיקָה, הַתָּשָׁה, ַחְלָשָׁה), ומקטע Pavé אחד לשני תתרחש אותה סלקציה, אותה ברירת מנצח טבעית (המפסידים ימשיכו ויופיעו שוב בשנה הבאה ואותה ברירה טבעית מתיחסת אך ורק למרוץ מסוים בודד אחד) - של הכשירים.

רשימה מדויקת וממצה של ה- Inner ring על הפאריס רובה

'אבן וידיים' (ואן סומראן)

   

"אתה חייב להיות אגרסיבי בכדי לנצח בפאריס רובה, אם אתה לא אגרסיבי אתה לא במירוץ", שון קלי

 

המתחרים

פביאן קנצ'לארה

שוב, כפי שהיה בשבוע שעבר עוד טרם הרונד, ולדעת חלק אף ביתר שאת עתה, לאחר נצחונו, קנצ'לארה ניצב בראש סולם המועמדים לניצחון, וזוכה ליחס ההימורים הגבוה ביותר בסוכנויות ההימורים, אך על השאלה האם קנצ'לארה היה חנוק וחסר כוח בסיום הרונד יש כאן תשובה: כן.
האם הסיבוב בפלאנדריה היה קשה במיוחד, או שמא זה קנצ'לארה שנחלש, או אולי קנצ'לארה נחלש עקב כך שהמסלול היה כה קשה, על כך קשה לענות, אך על כך שקנצ'לארה לא הצליח לנתק עצמו ולהפליג, כדרכו, אל הקו, דווקא קל - והתשובה היא לא, וכך הוא מצא עצמו מוקף בעוד שלושה מתחרים, ששניים מהם היו מועמדים בכירים עוד לפני המירוץ, ואיתם נאלץ, כנגד העדפתו, לנהל מיאוץ אל הקו, שלשמחתו הסתיים כפי שהסתיים. לטעמי המירוץ ביום ראשון מתאים ליכולותיו של השוויצרי יותר מהמקביל הפלאנדרי, אך ספק אם לא ימצא עצמו שוב מוקף בכניסה לוולדורום ברובה בכמה רוכבים, ואולי אף באותם אלו משבוע שעבר, ויאלץ לנהל שוב מאבק אל הקו. וכך לשאלה המתבקשת האם לעולם חוסן? התשובה היא לא (הכוונה היא אך ורק ביחס למירוץ ביום ראשון), גם קנצ'לארה בשר ודם.
לקלנצ'לארה כמה יתרונות בולטים. קנצ'לארה הוא טקטיקאי מצויין, והוא אף בעל נסיון עצום - קנצ'לארה ראה כבר הכול - וקנצ'לארה, עד כמה שביכולות פיזיות מדובר, חזק מכול האחרים, והוא חזק יותר מהאחרים אף מהבחינה המנטאלית; קנצ'לארה מעולם לא נראה יהיר, ונדמה תמיד שהוא מתייחס למקצוע ברצינות מלאה - קנצ'לארה בהחלט נראה מוכן.
קנצ'לארה רוצה לנהל את המירוץ מלפנים, ולהיות אחראי לגורלו, אך עובדה זו ידועה גם לקבוצות האחרות והם יעשו כול אשר לעיל רגלם בכדי להפריע לתסריט זה לקרום עור וגידים, וישלחו שליחיהם קדימה - זה הסיכוי היחידי שלהם, וזה יאלץ את השוויצרי לקחת טרפיסטים חופשיים על גלגלו, ואת זה הוא אינו מחבב כלל וכלל, בלשון המעטה, וכך יתפתח משחק החתול והעכבר של קנצ'לארה מול כול יתר הדבוקה. מעניינת וחשובה בעבורו התשובה לשאלה האם פועליו המרכזיים (והמנוסים) פופוביץ' ודבולדר יופיעו ביום ראשון ויאפשרו לו מרווח פעולה.

ספ ואנמארק 

"I know I can handle the final"
ואנמארק בהחלט יכול, ואף הגיע הזמן, ואם רק לא יפקדוהו תקלות גדולות מידי, הוא המועמד המוביל של הבלוג לנצחון.

הבלגי הגבוה הראה את כוחו כבר מספר פעמים בשנתיים האחרונות, אך השנה יכולתו התיצבה (ואף המזל האיר פנים), והוא הצליח לסיים את המירוצים החד יומיים הגדולים שבהם השתתף באחד מהמקומות הראשונים (שלישי ברונד בשבוע שעבר, רביעי בגאנט, חמישי בהרלבקה, שלישי בקורנה בריסל קורנה, ורביעי בניוזבלאד), וכול מה שחסר לואנמארק הוא ניצחון, אז מה עומד עדיין בינו לבין היעד?. ואנמארק אדם צנוע, וחייו סובבים סביב מירוצי אופניים, והוא מאוד מאוד מאוד רוצה כבר להיות שייך למועדון שמאפשר להפסיק לשלם על המשקאות בבארים ברחבי פלאנדריה; ואנמארק רוכב התקפי, אך זקוק לשותף פעיל בכדי לנוע לעבר הקו ואינו יכול להתקיף ולעשות זאת לבד, ובכדי ששוב לא ימצא שם את השוויצרי לידו, הוא וקבוצת בלקין חייבים לנתק מגע מהשוויצרי די מוקדם, ובמלכוד שבו יהיה קנצ'לארה נתון ביום ראשון תסריט שכזה בהחלט עשוי להתגשם - אז מי מצטרף למסעו של ואנמארק אל הקו?
"...at the end of the race the body is starting to get a little bit weary", שון קלי

גרג ואן אברמאט

"Flanders is usually better for me than Roubaix"
ואן אברמאט מוכן, גופנית ומנטאלית, ויכול, ואף בטוח בעצמו (יותר מואנמארק), והוא מוכן לנסיעה - תהיה היא בחברת אחרים או שיעשנה לבד וישאר ברשות עצמו - לואן אברמאט זה כבר לא משנה וכבר לא מפריע - ואן אברמאט החליט שגורלו נתון בידיו, ואברמאט אף יכול כבר לנהל את עיניניו בעצמו ולא זקוק יותר לעזרה מאחרים, גם לא מהקבוצה, אך BMCבנוסף לעובדה זאת מביאה לרוכבה המוגן תגבורת בעלת איכויות בלתי מבוטלות - מרקוס ברגארט, טיילור פיני, סילבן דילייר, מנואל קווינזייאטו, מיכאל שאר וטור הושהובד אינם רוכבים של מה בכך!. ואן אברמאט מסיים ביום ראשון בין שלושת הראשונים.

אומגה פארמה קוויק סטפ

האומגה מביאים שוב את שלושת הבכירים - בונן טרפסטרה ושטיבאר - ואף כי בונן, וגם הבוס-I’m not interested in podiums-לפאבאר הצהירו שהבלגי הגבוה מוכן לפאריס רובה, דעת בלוג זה לא השתנתה - בונן אינו בכושר מספק בכדי לשרוד את כול 257 הקילומטרים ולהגיע בקבוצה הראשונה שתיכנס בשערי הוולדורום ברובה ביום ראשון. אך שוב, לאומגה אין קלפים מספיק חזקים אחרים, והם נאלצים להלחם עם מה שיש. אם לאומגה יש יתרון הרי שיתרונה הוא בטיב מקבץ הרוכבים העומדים לרשותה - הוא הטוב בדבוקה, אך טיב מקבץ רוכבי קבוצה אינו מבטיח דבר במקרה מירוץ אופניים, הוא רק מאפשר לשחק ת'משחק על ידי שימוש במגוון אפשרויות רב יותר. האומגה ישלחו שליחים עצמאיים, וידאגו אף לכסות התקפות נגדיות של קבוצות אחרות, אך הסיכוי שלהם לנצח תלוי יותר בצירוף מקרים מאשר במהלך שיוכתב על ידה. 
 'there’s only one Mr Paris-Roubaix and that’s Roger De Vlaeminck', טום בונן

למי עוד לשים לב

גארמין מביאים איתם את סבסטיאן לנגבלד (מנצח הניוזבלאד ב-2011 ומקום עשירי בשבוע שעבר ברונד), שיעזר בואן סומרן (מנצח המירוץ מ-2011) שחוזר להתחרות אחרי התאונה ברונד בשבוע שעבר.

הקטיושה מציגים שוב את אלכסנדר קריסטוף אחרי ההצגה והניצחון במילאן סן רמו ורכיבתו המרשימה ברונד בשבוע שעבר (מקום חמישי) - קריסטוף בהחלט יכול להופיע לחגיגה באצטדיון, ואם כך יקרה והוא יופיע שם למופע המרכזי הוא בעל סיכויים גבוהים לנצח.

יש לשים לב אף לארנו דמאר מ- FDJשנראה מצויין בעת האחרונה (שני בגאנט ושני גם בשלושת הימים של פאן), אך ספק אם הגיע זמנו אף לפאריס רובה.

סבסטיאן טורגו ודמיה גודה מ-AG2Rנראו טוב במירוץ בשנה שעברה אך עדיין לא הראו השנה שהם מוכנים לגודל המעמד ביום ראשון.

הרוכבים הנ"ל ורוכבים נוספים אחרים עשויים לנצל את העובדה שהמועמדים הבכירים יהיו עסוקים מן הסתם בשמירה של אחד על האחר (ובני קבוצותיהם בשמירה עליהם), יחמקו מהראדאר ועשויים לזכות כך באבן היקרה מן ההפקר. 

עוד משהו

כפי שמזכיר מדי פעם ה- Inner ring,יש רק שני מירוצים שהם מירוצי יעד ואינם משמשים כהכנה למירוץ אחר - אחד מהם הוא הפאריס רובה (השני הוא הטור דה פראנס כמובן).

שידורים

היורוספורט יעביר את המירוץ משעה 14.15. אפשר להיעזר בשידורים של רשתות שידור אחרות בעזרת רשימות הסטרימינג של www.steephill.tv

 

גדי שניצר


רוב הזמן עוקב וכותב (ורוכב), ובייחוד מנסה לפענח את כל הקשור ברכיבה ובמירוצי אופניים.
מפרסם גם את הבלוג La côte de la roche-aux-faucon rocheauxfaucons.blogspot.co.il

  • © cucumber images - Fotolia.com

סגור