פביאן קנסלרה ומירוץ נג"ש

| שתף |

פביאן קנסלרה אלוף העולם 4 פעמים בנגד השעון מצטרף לאחים שלק בקבוצתם החדשה. אם אתם רצים, ומעולם לא נחשפתם לעולם האופניים, אז הכותרת בוודאי לא אומרת לכם כלום, ועל אחת כמה וכמה השם פביאן קנסלרה. אם מעולם לא שמעתם את השם קנסלרה, אז דמיינו לרגע את היילה גברסילאסי...

תאריך: 02/12/10, מאת: אילן גולדמן

דמיינו לרגע את היילה גברסילאסי... דמיינתם? רק אחרת. פביאן קנסלרה הוא שוייצרי וקצת יותר מעוגל ועב רגליים מהאתיופי. למען האמת רגל אחת שלו עבה יותר מגוף של שני מרתוניסטים ממוצעים.

הדמיון בין קנסלרה לרץ האתיופי האגדי הוא לא ממש במראה אלא בעליונות ששניהם הפגינו על שאר מתחריהם. כל אחד בתחומו שלו ודרכו שלו.
אדון קנסלרה רוכב האופניים מתמחה בתחום המזכיר מאוד תחרויות ריצה. זוהי רכיבת מרוצי נגד-השעון, או כפי שקוראים לה בשכונה, נג"ש או 'מירוץ האמת'.

תחרות נג"ש היא מרוץ אופניים למרחק נתון. בדיוק כמו בריצה. אך בשונה מריצה, במרוץ נגד-שעון כל המתמודדים מוזנקים בנפרד בפערים של 1-3 דקות אחד מהשני. מטרתם, היא לקבוע את הזמן הטוב ביותר לאותו מרחק נתון. המסלול יכול לכלול עליות, מישור וירידות. הכול הולך, חוץ מלרכוב אחד אחרי השני ("לשבת"-דרפטינג). במידה, ורוכב סגר את הפער על הרוכב שיצא לפניו, הוא חייב להישאר עשרה מטרים מאחוריו או לעקוף אותו. אסור לו בתכלית האיסור להיצמד לרוכב מלפנים ולנצל את חסימת הרוח. רוח היא שם המשחק באופניים, ובמרוצי נגד שעון בפרט. ככל שהמהירות עולה "גורם-הרוח" הוא משמעותי יותר.
במרוצי נגד שעון, הרוכבים עושים שימוש באמצעים מפחיתי חיכוך כגון: חליפות רכיבה צמודות במיוחד, קסדות סופר אווירודינמיות, גלגלים מיוחדים, שלדות בעיצובים מפחיתי חיכוך וכיסויי נעליים מיוחדים. הכול כדי לחסוך כמה שניות יקרות. האם זה משנה? תשאלו את גרג למונד האמריקאי שהחדיר את האופנה הזו לענף האופניים בסוף שנות ה-80 וניצח בעזרתה את הטור-דה-פראנס בפער של שמונה שניות בלבד.

כדי לקבוע את הזמן המהיר ביותר במרוץ נגד-שעון, על המתמודד לחלק את הכוח בהתאם למרחק ואופי המסלול. בדיוק כמו בריצה. בנגד שעון המנצח הוא הרוכב הטוב ביותר. אין חוכמות, שטיקים, או טקטיקה...הטוב ביותר מנצח. לצערנו, היו מקרים שגם המסומם ביותר.

ונחזור לקנסלרה...

קנסלרה הוא רוכב הנג"ש הטוב בעולם. היה לי את התענוג לרכוב עם החיה הרעה הזאת לפני שנים לא כל-כך רבות, במהלך מרוצי גביע העולם ואליפות העולם. ראיתי והרגשתי על רגליי החלושות את היכולות האדירות שלו.

קנסלרה מכונה בעולם האופניים "ספרטקוס" על שם הגלדיאטור הרומי. אני פשוט מכנה אותו ה"מנוע" מכיוון שהכוח אותו הבחור מפיק מרגליו שווה כמעט לכוח מנוע של אופנוע 50 סמ"ק.
די אירוני בהתחשב כי לאחרונה התרוצצה שמועה על כך שקנסלרה ניצח מספר מרוצים בשנת 2010 בעזרת שימוש במנוע עזר שהורכב בסתר על אופניו. צפו בקליפ ביו-טיוב  ותשפטו בעצמכם.

עד כה פביאן "המנוע" הוא גדול "השענים" בכל הזמנים. באמתחתו 4 תארים של אלוף עולם בנגד השעון. במרבית מרוצי נגד השעון בהם הוא מתחרה, הרמה אותה הוא מציג היא ליגה בפני עצמה. מרוב מהירות אף אחד לא יכול לו. פשוט אין דברים כאלו.

ואם זה לא די, הבחור השוויצרי גם למד לתעל את הכוח האדיר בכדי לנצח מרוצי כביש רגילים (מרוצים חד יומיים שמרחקם נע בין 150-290 ק"מ והמנצח הוא הראשון שחוצה את קו הסיום). כאשר הבחור רוצה לנצח, ולרוב הוא רוצה, הוא פשוט נותן "לחיצה" ואף אחד לא עומד בקצב.

וחוזרים לכותרת...

ה"מנוע" עד עתה רכב עם קבוצה בשם "סקסו בנק" אך עתה החליט לבגוד במאמנו הוותיק ביאן ריס (מנצח טור-דה-פראנס 1996 בעזרת נרקוטיקה קלה) ולערוק לקבוצה לוקסמבורגית חדשה בשם "לוקסמבורג פרו סייקלינג פרוג'קט" שהוקמה על ידי שני אחים בשם אנדי ופרנק שלק. גם הם יוצאי קבוצתו של ריס.
הקבוצה הלוקסמבורגית החדשה עמוסה בכוכבים. רובם עריקי "סקסו בנק".
על המקהלה ינצח אנדי שלק, האח הצעיר ומטפס העל שסיים את טור-דה-פראנס 2010 במקום השני אחרי אלברטו קונטדור (נחקר על שימוש בסמים בטור). מאחוריו יעמדו אחיו פרנק, מטפס מוכשר בזכות עצמו, וכמובן "המנוע" אשר טור ארוך כמו הטור דה פראנס הוא לא ממש הקטע שלו. הוא יהיה שם רק כדי לסייע ולנסות "לגנוב" ניצחונות בקטעי נגד-השעון.

מה שבטוח שעם קבוצה שכזו כדאי שאתחבר ליורו-ספורט כי הולכת להיות עונת אופניים קטלנית.

 

אילן גולדמן - אלוף ישראל בעבר ברכיבת כביש.

תמונת שער: Jeri Peier

סגור