אתגר דלי הקרח - כל מה שרציתם לדעת

| שתף |

למה כולם שופכים על עצמם קרח? הכל למטרה טובה: "הקמפיין נולד לפני כשלושה שבועות אצל חולה ALS אמריקאי שהיה פעיל בעמותה בארה"ב. לדעתי הוא גאוני". ראיון עם שי ראשוני, חולה ALS ומנהל העמותה

תאריך: 20/08/14, מאת: מיכל קוברסקי

בשבוע האחרון בוודאי נתקלתם בסרטוני וידיאו מהארץ ומחו"ל, של חברים ושל סלבס, של מבוגרים ושל ילדים שנרתמו לאתגר דלי הקרח. האתגר הינו חלק מקמפיין ויראלי שנועד להעלות את המודעות לחקר מחלת ה-ALS ולתרומה כספית של מאה שקל/דולר. כל מי שמקבל על עצמו את האתגר שופך על עצמו דלי עם מי קרח, או תורם מאה שקלים, או משלב בין השניים וכמובן קורא לתיגר שלושה חברים שעליהם לבצע את אחת מפעולות אלו תוך 24 שעות. ביל גייטס, מארק צוקרברג, ליאוניל מסי ועוד רבים וגדולים נרתמו לקמפיין.

ALS היא מחלת ניוון שרירים קטלנית מהסוג הגרוע ביותר. היא כולאת אנשים בגופם כשמוחם נשאר צלול. לוקחת מהם עוד ועוד יכולות, עד למותם בתוך 5-3 שנים בממוצע. 1 מתוך 10 אלף אנשים חולה במחלה זו וכיום מעריכים שבעולם יותר מ-600 אלף חולים הסובלים מ-ALS. המחלה קשה מאוד אבל היא לא בהכרח לוקחת מהחולים בה את היכולת להיות אופטימיים. עמותת 'פרס לחיים' הוקמה ומנוהלת על ידי חולים, שלקחו אחריות על מצבם שלהם ושל חולי ALS עתידיים ובחרו בניצחון כדרך חיים.

העמותה בחרה בדרך יוצאת דופן לקדם תרופה למחלה: מודל הפרסים, לפיו אין היא משקיעה בבעיה אלא בפתרון. העמותה, בעזרת ועדה מדעית מסייעת, מגדירה את החסם הבא בדרך לתרופה ומציעה פרס כספי גדול למי שיביא לפריצת דרך ולהסרתו. בדרך זו היא מושכת לחקר ה-ALS מוחות חדשים וממנפת את סכום הפרס לסך השקעות בחקר המחלה על ידי כלל המתמודדים שהוא גבוה מהפרס עצמו. העמותה זכתה על מודל הפרסים בפרס ראש הממשלה לחדשנות ויצירתיות בשנת 2011. אביחי קרמר, מייסד העמותה, ושי ראשוני, שמנהל אותה כיום, ממשיכים להזיז הרים ולשנות את העולם, למרות היותם משותקים בכל גופם.


שי ראשוני באתגר הקרח
 

שי ראשוני, מייסד העמותה הוא איש מעורר השראה. שי היה רץ מרתונים וטריאתלט שבאמתחתו הישגים מרשימים, ביניהם מקום שלישי בתחרות איש ברזל בשנת 2011 (השנה בה אובחן כחולה ב-ALS). בנוסף שי יזם והפיק את מרוץ האופניים הגדול בארץ אי פעם, הגראן פונדו גי'רו ירושלים ונבחר לאיש השנה של מגזין האופניים בשנת 2012. על קמפיין "אתגר הקרח" אמר ראשוני: "הקמפיין נולד לפני כשלושה שבועות אצל חולה ALS אמריקאי שהיה פעיל בעמותה בארה"ב, לעמותה יש סניף שם. הרעיון הוא ליצור גל מודעות קליט, קליל, משעשע, עם הנעה מיידית לפעולה. לדעתי הוא גאוני".

מלבד קמפיין ויראלי זה, שי יוזם ומפיק את "מירוץ החברים" מזה כשלוש שנים בו מתקיים הפנינג שמח המשלב ריצה ותרומה לחקר המחלה. "בפעולותי ובמעשי אני משתדל לשמש דוגמא לילדים שלא משנה מהו מצבך, אתה יכול להתייצב מול כל אתגר כמנצח, כי ניצחון זו דרך חיים".

לפרטים נוספים ותרומה לעמותה ניתן להיכנס לקישור:

www.prize4life.org.il
  

סגור