הכנה מנטאלית של ספורטאי יחידני לעומת קבוצה

| שתף |

השתתפות בתחרויות גדולות כרוכה בלחץ פסיכולוגי גדול על הספורטאים. אך מה קורה כאשר מדובר בקבוצה? כל זאת בכתבה הבאה >>

תאריך: 25/08/16, מאת: ד"ר איתי זיו דגנית גלסמן

ההבדלים בין הספורט הקבוצתי לספורט האישי – רבים. בספורט אישי מדובר באחריות אישית מאוד גדולה והתמודדות שונה מבחינות רבות מאשר זו שבספורט הקבוצתי. לכן, יש לא מעט ספורטאים שגם אם יש להם את הפוטנציאל הגנטי המתאים והכישרון, לא בטוח כלל שיצליחו להיות ספורטאים בענפים אישיים, היות וחסרה להם התאמה אישיותית לספורט. כיום המודעות לליווי הפסיכולוגי גדולה עד מאוד ולכל תחרות חשובה מתלווה, במרבית המקרים, איש מקצוע בתחום הפסיכולוגי. זאת לאור מכבש הלחצים הגדול המופעל בספורט תחרותי, כל שכן כאשר מדובר בתחרויות ברמה של אליפות עולם והחשובה והיוקרתית מכל התחרויות – האולימפיאדה הנערכת אחת ל- 4 שנים.

חשוב לזכור שבספורט הקבוצתי, בשונה מאישי, לעיתים ישנם שחקנים מחליפים כאשר היכולת ירודה ביום מסוים של משחק/תחרות, או בגין מחלה או פציעה. במקרה של ספורט יחידני מדובר בביצועו של היחיד ואם מסיבה זו או אחרת הספורטאי לא יכול להתחרות אין ולא יהיה מי שיחליפו. וזה כמובן, מקור ללחץ רב עד מאוד.
בספרות המקצועית ניתן למצוא הגדרות שונות של קבוצות: "קבוצה הינה התארגנות של שני אנשים ויותר שמקיימים ביניהם יחסי גומלין יציבים", "קבוצה היא מקבץ של בני אדם התופסים עצמם כשייכים לאותה קטגוריה", "קבוצה הינה יצוג של אנשים בעלי מאפיינים משותפים". המכנה המשותף לכל ההגדרות של קבוצה, הוא ההסכמה שהיא מורכבת מאנשים.
קבוצה היא ישות מורכבת ורב מימדית בעלת כוח וממשות משלה כקבוצה והיא גם בד בבד אוסף של אנשים שלכל אחד מהם צרכים משלו, גם אם לכולם אינטרס משותף.

מכאן שעבודה פסיכולוגית/מנטלית/חשיבתית ברמה קבוצתית היא למעשה עבודה רב מימדית הכוללת התייחסות לכל אחד מהרבדים ביחד ולחוד: רמת הפרט ורמת הקבוצה. אם ניקח לדוגמא את ה"קפטן" של הקבוצה, הרי שבעבודה איתו יש להביא בחשבון את תפקידו כ"קפטן" בנוסף לתפקידו הספציפי כספורטאי בקבוצת הספורט (חלוץ/מגן/קשר בכדורגל או מרכז בכדורסל למשל) וכן את התיפקוד האישיותי שלו שאינו קשור בהכרח לפן הספורטיבי. נציין שלא כל שחקן יכול להיות הקפטן. יש צורך גם כאן בתכונות אופי מסוימות (לרבות יכולת הנהגה וניהול, מידה מסויימת של אינטליגנציה רגשית שבאה לידי ביטוי בעבודה השוטפת עם חבריו לקבוצה ועוד). מוכרים אף מקרים בהם נבחר בעונה מסויימת בספורט קבוצתי קפטן והתחוור לאחר זמן קצר או במהלך העונה שהבחירה לא הייתה נכונהלאור היעדר מנהגות, העדר דוגמה אישית, התנהגות לא ראויה באימונים עצמם ומחוצה להם ועוד. לכך, אגב, השפעה רבה על תפקוד הקבוצה (לשלילה כמובן) וכן, על היכולת הספורטיבית בכלל. לכידות ומגובשות חברתית חשובות עד מאוד בספורט הקבוצתי וכשהן קיימות ניתן להגיע לתוצאות מעולות! נציין בנקודה זו גם את המאמן, שלו תפקיד מכריע בגיבוש הקבוצה מכל הבחינות. לא רק הצד המקצועי חשוב (הוא אומנם תנאי בסיסי והכרחי), אך לא פחות חשובה היא יכולתו של המאמן "להוציא את המירב האפשרי מהשחקנים". ישנם ספורטאים, הן בספורט הקבוצתי והן בספורט האישי, שמוכנים להתאמן עד קצה גבול היכולת בשביל המאמן, וכל הנחיה, מילה וכדומה של המאמן הנה ערך עליון. המעניין הנו שייתכן שמאמן מסוים יהיה בעל רקורד פחות מרשים ממאמן אחר, אך הוא ניחן בתכונות יוצאות דופן בכל הקשור בניהול אנשים, אינטליגנציה רגשית גבוהה מאוד והוא אף עשוי להגיע למצבים בהם יש הערצה עיוורת של השחקנים או הספורטאים האישים כלפיו. במקרים כאלה ניתן להוציא מהספורטאי/ים יכולות ועוצמות גופניות ונפשיות כאחד שהספורטאי עצמו יתכן שאינו מאמין שקיימות אצלו. חשוב לדעת שמעטים הם המאמנים שניחנים בתכונות הללו אך זו בהחלט שאיפה שיהיו רבים ככל שניתן בתחום הספורט האישי והקבוצתי כאחד. נציין מקרים בהם אף מוחלף מאמן בענף ספורט זה או אחר, לא בשל מקצועיות לוקה בחסר אלא, דווקא, בשל היעדר יכולת מנהיגות, יכולת ניהול משברים לוקה בחסר, אי יכולת להביא לגיבוש חברתי ועוד. במקרים כאלה חשוב לטפל בנושא מוקדם ככל שניתן.

בהתייחס להכנה לאולימפיאדה, כמו לכל תחרות, זותהיה כרוכה בעבודה לאורך זמן ברמה הפרטנית עם כל אחד מהספורטאים באופן אישי וכן ברמה הקבוצתית. חשוב לציין, כי ישנם סוגי ספורט בהם הרכב הקבוצה הסופי נקבע מאוד סמוך למועד התחרות/אירוע ספורטיבי ומכאן שנודעת חשיבות לעבודה עם הנבחרת הסופית המגובשת מעבר לעבודה השוטפת. לכל שינוי בקבוצה ישנה משמעות. בקבוצות ישנה אחדות אך ישנה תלות - כל חוליה חשובה וחוזקה של הקבוצה נקבע על ידי החוזק של החוליה החלשה שבה. לדוגמה, בשנות ה- 70/80 נבנתה בברית המועצות (לשעבר) נבחרת הוקי קרח שכונתה: "הנבחרת האדומה". נבחרת חלומות בלתי מנוצחת. לימים, כאשר התפרקה ברית המועצות, החלו קבוצות שונות בארה"ב וקנדה להתעניין ברכישת השחקנים... שחקנים אכן עברו לשחק בקבוצות שונות, אך אף אחד מהם לא הצליח להביא את מלוא יכולותיו לידי ביטוי. רק כאשר שבו והתקבצו כולם יחד בקבוצה, פתאום חזר הקסם... כוחם היה בפן הקבוצתי. הקבוצה הייתה חזקה יותר מהפרטים.

לסיכום, להכנה, הן פיזית והן מנטלית, של ספורטאי חשיבות עליונה. הכנה שלוקה בחסר באחד מהתחומים הללו תשפיע לשלילה על מידת ההצלחה בענפי הספורט השונים (אישים וקבוצתיים כאחד). חשוב לזהות בעיות שונות כשהן עדיין בחיתוליהן ולמצוא פתרונות על מנת להביא את הספורטאי באופן אישי וכמובן – בקבוצה לתוצאות הטובות ביותר במהלך הקריירה.


דגנית גלסמן- פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט
ד"ר איתי זיו (Ph.D) - עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט.
מנהל תחום הסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", ויחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.


 

  • micromonkey - Fotolia

סגור