כמה אתם חזקים מנטלית?

| שתף |

האם אתם מוותרים לעצמכם, עוברים להליכה רגע לפני הסיום, עוצרים שכואב...? בכתבה הבאה תלמדו כיצד להפוך לאתלטים עם כוח מנטלי חזק יותר.

תאריך: 29/07/15, מאת: SPORTWEB

כאשר אנחנו מדברים על האימונים הפיזיים שלנו, ספורטאי סבולת מוכנים לעשות כמעט הכל. הם יקדישו לאימונים המון זמן ומאמץ. אבל מה לגבי אותו השריר שנמצא לנו בין האוזניים שם למעלה? זה כבר סיפור אחר. ספורטאי סבולת יכולים להיות אובססיביים לגבי זמנים, תוצאות, קילומטראז' שבועי, ישקיעו בציוד הכי מקצועי, ישקיעו ויסעו להתאמן על מסלול התחרות, אבל רבים מאיתנו יזנחו את השריר החשוב ביותר לאימונים - המוח.

מתי אנחנו נבחנים?

כאשר מזג האוויר מושלם, אנחנו מרגישים טוב, אכלנו בדיוק את מה שהיינו צריכים לאכול, והכל "זורם" על-פי התכנון, אנחנו מרגישים כמו אלופי העולם. אבל ברגע שמזג האוויר רע, או דברים לא מתחברים כמו שתיכננו - אז מגיע המבחן האמיתי. אם אתם מוצאים את עצמכם מתקשים לתפקד במהלך מרוץ שבו פתאום דברים מתחילים להשתבש, אתם מוצאים את עצמכם מתלוננים ומחפשים תירוצים חיצוניים, כנראה שלא אימנתם מספיק את השריר המנטלי שלכם. אם קשה לכם להילחם, קשה לכם לשמור על קצב למרות שזה מתחיל קצת לכאוב, יכול להיות שכל מה שאתם צריכים זה אימון כוח מנטלי.

מהו אימון כוח מנטלי?

המאמנת סיליה דובאיי, פיתחה שיטה לאימון כוח מנטלי. דובאי, טריאתלטית עבר ומאמנת בהווה הממוקמת בפלורידה, מלמדת את האתלטים שלה להתמקד בנשימות כאשר הם נמצאים בסיטואציה קשה תוך כדי התחרות. המטרה בהתמקדות בנשימה היא להביא את האתלט להיות במצב של "זרימה", במצב זה האתלט צריך להיות בשליטה, בתחושה שהוא מסוגל לעבור את המשוכה הבאה, חזק, עירני, בשליטה ללא מאמץ, ובשיא של היכולות שלו.

להיות במצב של "זרימה בתוך הכאב", הוא מצב קשה עבור רוב האתלטים המתחרים ולכן צריך להתאמן על כך. "אם מתרכזים בנשימות", מסבירה דובאיי, אפשר להסיט את הפוקוס מהסבל". אם אתם נמצאים למשל די רחוק מקו הסיום, והתשישות מתחילה להשתלט על הגוף (ועל המוח) התרכזו בנשימות שלכם, בדקו את היציבה ואת סגנון הריצה שלכם, והתמקדו בהווה, בקילומטר הנוכחי שאתם עכשיו עוברים. למדו להיות במצב ולהתמודד באותו הרגע מול הקולות שמחלישים אתכם.


"למה אתה עושה את זה לעצמך"

כולנו מכירים את המשפטים הקשים שאנחנו יכולים להגיד לעצמנו שקשה. ב-10 ק"מ האחרונים של המרתון, ביום מרוץ שהתחיל במזג אוויר טוב ונגמר בגשם שוטף. דובאיי מציעה, שנשקול את המשפטים שאנחנו אומרים לעצמנו, כאילו אנחנו אומרים את זה לחבר שמתחרה לידנו, והאם היינו נותנים לחברינו לאימונים לדבר אלינו בצורה כזו? "ברגע שהאתלט מבין שהוא מנהל עם עצמו דיאלוג שלילי, הוא מבין לבד שהוא צריך להחליף את המשפטים השליליים במנטרות חיוביות כשהמצב נהייה קשה", דובאיי אומרת. "אני יכול לעבור את זה", "אני חזק", הם חלק מהדוגמאות שדובאיי מציעה. המשפטים צריכים להיות חיוביים ולא לכלול אפילו ברמז אמירות שליליות כמו : "אני לא מתכוון לעצור".


כמה אתם משפיעים על אחרים

בני האדם הם אנשים חברתיים, עובדה שיכולה לעבוד לטובתנו או נגדנו. דובאיי מאמינה שהאתלטים ניזונים מהאנרגיות אחד של השני. יש לנו יכולת לחזק אחרים, ויש לנו יכולות גם להחליש אותם. היא מציעה לנו לשים לב, האם אנחנו ספורטאים שגורמים לחבריהם להרגיש טוב ולהיות מחוזקים? או אנחנו כאלה שמתלוננים, מבקרים ו"מבאסים"? לבחירת האנשים שנמצאים לידינו במהלך האימונים וגם בתחרות יש חשיבות. להתאמן עם אנשים חזקים ממך זה יתרון עצום שיחזק אותך, אך חשוב גם לבחור אנשים שיחזקו אותך מבחינה מנטלית ויגרמו לך להרגיש טוב ויכבדו אותך.

קשיחות מנטלית לא תביא אתכם להיות אלופי עולם או אלופים אולימפיים, אך היא כן יכולה לגרום לכם להשיג מטרות שהצבתם לעצמכם שפעם היו נשמעים לכם כפנטזיות רחוקות. להיות קשוחים מנטלית זו מטרה בפני עצמה שכל ספורטאי סבולת צריך לשאוף להשיג, זה יגרום לכם להיות יותר בטוחים בעצמכם, לא משנה מה היכולת הפיזית שלכם וכמה אתם מהירים. אימון הקשיחות המנטלית תעזור לכם לאורך הזמן להאמין יותר ביכולות הפיזיות שלכם, ותגלו שהשמיים הם הגבול. 

  • astrosystem - Fotolia

סגור