מדוע חשוב שלמאמן תהיינה ציפיות ודרישות מהספורטאים

| שתף |

היחסים בין המאמן למתאמן (בכל ענף ספורט) הנם קרדינליים וחשובים עד מאוד להצלחה ופיתוח הקריירה של הספורטאי. אך איפה עובר הגבול? ד"ר איתי זיו דגנית גלסמן מסבירים.

תאריך: 05/10/16, מאת: ד"ר איתי זיו דגנית גלסמן

בעולם ציני כמו שלנו מקובל לחשוב מחד, ש"ציפיות יש רק לכריות" או, אל תצפה מאף אחד כי מי שמצפה עתיד להתאכזב. מאידך, היום מקובל גם "להקל", "לרכך" את עולמם של הקרובים אליך ובפרט – ילדים ובני נוער. השילוב בין השניים מביא למעשה למצב שבו הורים הפסיקו "לדרוש או לצפות" מילדים ומורים, לעיתים, מפסיקים לדרוש או לצפות מתלמידים. לעומת זאת, בעולם הספורטיבי עדיין רווחת עמדת הדרישות והציפיות שלעיתים אינן מציאותיות משחקנים, לצד המגמה הכללית של הנמכת ציפיות ודרישות. התוצר הסופי של דרישות יתר או העדר דרישות הוא זהה – היעדר עשייה והיעדר התקדמות. בני אדם יכולים להתקדם כאשר הם בטווח הציפיות הריאלי עם שאיפה לאידאלי/אופטימלי- ציפיות שהן מעבר ליכולת הריאלית, כרגע, אך בהישג יד בראייה עתידית. ציפייה ריאלית מאפשרת התמקדות במטרה, גיבוש תוכנית פעולה לצד נכונות להתמודדות עם הפסדים/כישלונות כתוצר לוואי חיובי של השאיפה לאידיאלי/אופטימלי. ועדיין על מנת לכוון גבוה, יש צורך בהכוונה מחד, ובציפיות חיצוניות- ציפיות מאדם אחר, מוערך, בוגר שישדר כי הוא מצפה ממך על מנת שתוכל להתכוונן בעצמך, מאידך.

בספורט, כאשר מאמן דורש מספורטאים, הוא למעשה מצפה מהם. כאשר אינו מוותר להם, הוא משדר שאינו מוותר עליהם. כמובן בהנחה, שוב, שהדרישות מידתיות וכי ה"לא לוותר" מלווה בהנחיות, הדרכות, הדגמות ותמיכה, קרי: ליווי צמוד. לא לוותר על מישהו, פירושו גם לא לוותר לעצמך. המתכון להצלחה הוא הליכה "יד ביד", לפחות את כברת הדרך הראשונית עד השלב בו ניתן לשחרר ולאפשר למתאמן או לילד או לעובד חדש, לפרוש כנפיים ולעוף בעצמו. מאמן ומדריך אפקטיביים הינם מי שמפנימים שחשוב לא לוותר: לעצמך, למתאמן, לשניכם, בעיקר כאשר הדרך משובשת ומתמשכת. המאמן שומר על הספורטאי תוך בדיקת הגבולות הספורטיביים, כמו גם המנטליים, ובעת הצורך מלמד, מקנה דרכי התמודדות, מדגים ומחזק. לצד זאת גם מקשיב ומפנים שציפיות הן הדדיות, וגם הספורטאי/מתאמן/מודרך מצפה ממנו לא פחות, וכן גם עליו לעמוד בציפיות.
היחסים בין המאמן למתאמן (בכל ענף ספורט) הנם קרדינליים וחשובים עד מאוד להצלחה ופיתוח הקריירה של הספורטאי. ניתן הרי להבחין בספורטאים מאוד מוכשרים שכלל לא ממצים את הפוטנציאל הגלום בהם בשל קשיים ובעיות שונות במערכת הציפיות של המאמן-ספורטאי. לעיתים מדובר על ספורטאים עם פוטנציאל ברמה העולמית.

ברם, תכונות אופי מסוימות של המאמן הן חשובות עד מאוד בעיצוב דרכו של הספורטאי. אי לכך, ישנם, למשל, מאמנים מוכשרים מאוד מבחינה מקצועית אך לוקים בחסר באופן משמעותי בכל הקשור ליחסי אנוש ובכלל – אינטליגנציה רגשית. בשל כך ייתכן שהספורטאים פורשים מוקדם מהצפוי, עוברים אגודה או קבוצה (במקרה של משחקי כדור, למשל) ועוד. בנוסף, עשויות להיות לכך גם השלכות כלכליות במקרים בהם הספורטאי לא מצליח ולא מגיע לתוצאות המצופות ממנו. הרי מוכרים לא מעט מקרים שספורטאים תחת מאמן אחד נחלו כישלון חרוץ ולא הצליחו להתקדם כמעט כלל ואילו תחת שרביטו של מאמן אחר הם הגיעו לטופ במדינה בה הם מתחרים ואף – בזירה הבינלאומית. לכך השלכות מרחיקות לכת מכיוון שישנם מאות ואף אלפי ספורטאים שמתאמנים באופן מקצועני שנים רבות וכלל לא ממשים את הפוטנציאל שלהם מסיבות שונות. אחת מהן ייתכן בשל החוליה החלשה בבנייה הגופנית והנפשית-מנטלית שלהם. וכך, חולפות להן שנים רבות והספורטאי יישאר באופן יחסי אלמוני בהיבט התחרותי. מנגד, נציין, שציפיות גבוהות מדי משחקן בקבוצה או מכל ספורטאי אחר עלולות גם להביא לתוצאות הרבה פחות טובות כמו: קריסה נפשית, קידום תופעת 'אימון היתר' (לה יש השלכות מהותיות הן בהיבט הפיזיולוגי והן בהיבט הפסיכולוגי) שהנה שלילית. לכן, למערכת יחסים בין מאמן לספורטאי חשיבות גדולה וקשר הדוק למידת ההצלחה של אותו ספורטאי.

המאמן כדמות לחיקוי וסוג של מנטור
בחלק מהמקרים ההשפעה של המאמנים המקצועיים כה גדולה שהיא ממש מעצבת את האישיות של הספורטאי באופן מאוד משמעותי. עד כדי כך, שספורטאים, במקרים מסוימים עשויים לדרג את המאמן בדרגת חשיבות 2-3 בחייהם והיו גם מקרים שהמאמן קיבל את הספרה 1 ! לא ייאומן! במקרים שכאלה, ללא צל של ספק, אותו מאמן יוכל להשיג הרבה מאוד מאותו ספורטאי שיעשה עבורו כל כל שניתן על מנת לרצות אותו ולהתקדם בתוצאות הספורטיביות באשר הן. מנגד, בחלק מהמקרים ישנם גם מצבים הפוכים. בהם המאמנים לא מוערכים כלל על ידי המתאמנים שלהם וזו בהחלט כבר בעיה גדולה. לא תמיד יש מה לעשות במקרים כאלה ולעיתים, אין ברירה ויש צורך לעבור קבוצה או אולי להחליף מאמן (אם ניתן, כמובן).

לסיכום – מערכת הציפיות של המאמן מהספורטאי הנה חשובה ועשויה להיות הסיכוי להצלחה או אי הצלחה בתחום. לכן, חשוב להביא זאת בחשבון ולדעת שהמאמן מעוניין בהצלחת הספורטאי אך ללא מערכת טובה ונכונה של תיאום ציפיות יתקשו שני הצדדים להגיע לתוצאה.

 

דגנית גלסמן – פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט
ד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר.
מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט.
מנהל תחום הסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", ויחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.


 

  • © berc - Fotolia.com

סגור