כל מה שרצית לדעת על בייבי-ג'וגינג

| שתף |

בייבי-ג'וגינג, או בעברית "ריצה עם עגלה" היא דרך מצויינת לשמור על כושר. רצים רבים מפחדים לנסות, בעיקר בגלל התגובות של הסביבה. מפחדים להתחיל? כל מה שרציתם לדעת בכתבה הבאה

תאריך: 23/09/13, מאת: דפנה פרחי

תופעת הבייבי-ג'וגינג לא נפוצה כל-כך בישראל, את זה אני יכולה להגיד בעקבות התגובות שאני מקבלת כאשר אני יוצאת לריצה עם העגלה. לרוב אני מקבלת קריאות עידוד ופליאה, ומדי פעם גם איזה "מבט פולני" שאומר לי "מה התינוק אשם, אם האמא רוצה להיות בכושר?" הרבה אנשים לא מבינים, שריצה עם התינוק הוא למעשה ניצול זמן יעיל ואפילו אימון לא רע בכלל. להלן מספר עצות לבייביג'וגר המתחיל/ה...

1. עגלת בייבי-ג'וגינג

ריצה עם עגלה כדאי לבצע עם עגלה המותאמת לכך, ולא עם העגלה "הרגילה". באופן מוחלט, רצים בדרך כלל עושים את השיקול המתבקש ורוכשים עגלה מותאמת לריצה כבר מההתחלה, ואיתה הם משתמשים גם ביום-יום. כמובן שקיימים סוגים רבים של עגלות ריצה, ובעת הרכישה צריך לבחור את העגלה נוחה ביותר והמותאמת לצרכים האישיים שלכם. כמובן שגם המחיר משחק תפקיד חשוב...

1. בטיחות התינוק

אחד הדברים החשובים שיש לשים אליהם לב הוא שהתינוק/ת מאובטחים בעגלה, ומוגנים כמה שיותר מזעזועים. בהרבה מקומות ברשת מדברים על כך שאפשר להתחיל בייביג'וגינג מגיל 6 חודשים, כיוון שהזעזועים והטלטולים מאד מסוכנים לתינוקת צעירים יותר. מצד שני כל הורה מכיר את התינוק שלו הכי טוב ויודע מתי הוא "מוכן". אם התינוק שלכם נראה לכם עדיין שברירי מדי, קטן ולא יציב, כדאי לחכות. בכל מקרה, חובה לאבזר את העגלה במגן ראש ובכריות הגנה נוספות על מנת למזער את הזעזועים. בכל הרשתות מוכרים אביזרים משלימים לעגלות וניתן להשיג תמיכה ונוחות לתינוק. אפשר גם לבצע שיפורים וחיזוקים במידת הצורך מבלי לרכוש אביזרים במאות שקלים, למשל לקחת מגן ראש מסלקל שאינו בשימוש ולחבר אותו לעגלה. בסופו של דבר חשוב לבדוק שבעת הריצה הראש של התינוק לא מיטלטל, והוא יציב ונשאר במקומו.

2. בטיחות בדרכים

ריצה עם עגלה יכולה להתבצע על דרכים נוחות כמו מדרכות, כביש או שביל אספלט, או בקיצור כל שטח שהוא ישר ומהודק ואין בו מכשולים. כמו כן, חשוב שמעברי החצייה יהיו ידידותיים - כאלו שמשתלבים בירידה לתוך הכביש. אם סביבת הריצה באזור מגוריכם לא ידידותית במיוחד חשוב בריצות הראשונות לתרגל את חציית הכבישים והמעברים, ובדרך כלל, אנחנו נעבור אותם בהליכה. ריצה עם עגלה היא אידיאלית לביצוע בפארק, שם לעולם לא נפגוש מכוניות או מעברי חצייה, אבל בכל מקרה, לא משנה איפה אתם מבצעים את הריצה צריך להפעיל את כל החושים שבדרך כלל רצים נוהגים "לכבות" כשהם רצים. זה לא הזמן לחלומות או לנסיון לשבירת שיאים וביצוע אימונים עצימים.

3. רמת המאמץ והתרומה לכושר הגופני

בריצות הראשונות עם עגלה חשוב לתרגל את המימד הטכני ולשים לב לנוחיות התינוק. חשוב להתחיל בריצה איטית ולתרגל את דחיפת העגלה. להפתעתכם תגלו ש....זה שרצתם מרתון, לא אומר שלרוץ עם עגלה זה קלי קלות. למעשה בריצה עם עגלה אנו מפעילים יותר את פלג הגוף העליון, מה שגורם לנו להשקיע יותר מאמץ מאשר בריצה "רגילה" וכמובן נוסף מימד דחיפת המשקל, שמוסיף עוד עומס על הרגליים.

בריצות הראשונות הייתי ממליצה לבחור מסלול קבוע ולבצע אותו בדיוק אותו דבר. מאימון לאימון תוכלו לראות שיפור בזמן ולאחר שהתחזקתם מעט, אפשר להתחיל להגדיל את המרחקים. אמנם ריצה עם עגלה מתבצעת בקצב יותר איטי ממה שאתם מסוגלים לרוץ בלי עגלה, אך כיוון שרמת המאמץ עולה, האימונים האלו נחשבים לאימון לכל דבר ואף יכולים להביא לשיפור הכושר וחיזוק כללי של הגוף.

4. טכניקה ושליטה

- מצאו את האחיזה הנוחה לכם ביותר, כזו המאפשרת לכם להניע את העגלה בשליטה אך בחופשיות.

- שמרו על פלג גוף עליון משוחרר, על מנת למנוע היתפסות שרירים, בעיקר לאחר הריצות הראשונות.

- בעלייה - במידה ואתם עדיין מתקשים, "נצלו" את העגלה והעבירו מעט ממשקל הגוף אליה, וכך תעלו ביתר קלות. בהמשך - נסו לשמור על קצב בעלייה ואולי מעט להגביר, כך תוכלו להינות גם מאימון עצים.

- בירידה - שמרו על אחיזה חזקה ואל תתפתו לרדת בשיא המהירות. זה לא נעים לתינוק וגם מאד מסוכן.
 

5. מה עושים אם התינוק לא רוצה?

מעטים המקרים שבהם תינוקות לא נהנים מטיול בעגלה. בדרך כלל, רוב התינוקות נרדמים במהלך הטיול או נהנים מהנוף. במידה והתינוק מסרב לשבת בשקט במהלך האימון, או לא מפסיק לבכות, צריך לבדוק מה מפריע לו ואולי לתזמן את האימון לזמן אחר. דברים שיכולים להפריע לתינוק ולהרגיש חוסר נוחות: רעב, חום, קור, חוסר מיגון הגורם לטלטלה מרובה וכדומה. אם התינוק יושב בשקט או נרדם במהלך כל האימון, כנראה מה שאתם עושים זה בסדר.

 

לסיכום, ריצה עם עגלה היא פיתרון מושלם להורים שמתקשים למצוא זמן לביצוע אימוני הריצה שלהם. זו דרך מצויינת לשמור על כושר למרות המגבלות ואף דרך נהדרת לחיזוק כללי של הגוף ושיפור הסבולת. בסופו של דבר, אם תתמידו בריצה עם עגלה תוכלו גם להרגיל את התינוק, שיבין את המסר מעכשיו - יש רצים בבית הזה!

 

בהצלחה!

 

דפנה פרחי

  • © mmg1design - Fotolia.com

סגור