להגביר את הקצב בשחייה אבל לא את המהירות

| שתף |

המאמן דניאל קציר מסביר איך לפעמים שחיינים מנסים להגביר את הקצב אבל המהירות לא בהכרח מתגברת. הכל בכתבה הבאה

תאריך: 19/01/14, מאת: דניאל קציר

כשחיין וכמאמן מקצועי אני רואה לעיתים קרובות כיצד שחיינים מנסים להגביר את הקצב בשחיה במהלך האימון, אך בפועל שוחים לאט יותר.

להלן עצות אחדות על הדרכים כיצד להגביר את מהירות השחיה מבלי להגדיל את בזבוז האנרגיה של השחיין.

א. גריפה מוגזמת

שחיינים רבים משקיעים כוח רב במהלך השחיה בתנועות גריפה מוגזמות והם מותחים את היד קדימה למרחק הגדול ביותר שהיד מסוגלת להגיע, במקום להגביר את קצב העברת הידיים ואת תדירות התנועות.

השקעת כוח מוגזמת בגריפה, לא רק גורמת לבזבוז אנרגיה מיותרת, אלא גם גורמת לגוף לעלות ולרדת מעל פני המים במהלך השחיה, במקום שהגוף ישאר מאוזן על פני המים. הדבר יוצר חיכוך גדול יותר של הגוף עם המים ומהגביר את התנגדות המים לשחיין. המטרה היא לשמור על מרחק זהה לכל תנועות החתירה שאנחנו עושים בשחיה. ישנם שחיינים רבים אשר כאשר הם מתעייפים ומאיטים את הקצב, אז קיימת אצלם נטייה טבעית לקצר את תנועות הגריפה. הדבר גורם להגדלת כמות התנועות בחתירה בבריכה ואז, כשהתנועות רבות יותר, הקצב בשחיה הופך להיות איטי יותר ויותר.

יש לזכור, כי החלק הסופי של תנועת הגריפה הוא החשוב ביותר לשחיין, כי אז "תפיסת המים" היא הכי אפקטיבית והיעילה ביותר. צריך להגביר את קצב העברת הידיים, אך בו זמנית לשמור על טווח התנועה של הגריפה ולא להתמקד בגריפה מוגזמת.

ב. יצירת מרחק בין הרגליים

בשחיה בחתירה, כאשר אנחנו בועטים בצורה מוגזמת במים, אנחנו יוצרים מרחק גדול מדי בין הרגליים. נוצר מצב בו רגל אחת מושכת את הגוף כלפי מטה ובמקום להיות מאוזנים במים – פלג הגוף התחתון שוקע. התוצאה היא שגרמנו להגברת החיכוך בהתנגדות הגוף למים. מדובר בטעות דומה לזו הקיימת בעת ביצוע הגריפה המוגזמת.

כדי לשמור על מצב אופקי של הגוף במים, יש לבעוט בעת שחיה בחתירה בתנועות קטנות וצרות ובכך להקל עלינו להשאיר את הרגליים גבוהות על פני המים. כאשר נצליח לעשות זאת, נוכל לשמור על הגוף במים בקו ישר במהלך השחיה ואז להתקדם ולנוע במהירות במים וללא מאמץ מיותר.

ב-ה-צ-ל-ח-ה!

 

 

דניאל קציר
גר בחיפה, אלוף ישראל בשחיה בים, מפתח שיטת השחיה Harmony Movement ומייסד בית הספר לשחייה Easy Swim. בשנת 2009 היה לישראלי הראשון ששחה אי פעם את המרחק הגדול ביותר של 57 ק"מ. 
לאתר של דניאל קציר

 

  • © Chad McDermott - Fotolia.com

סגור