רעב מוגבר אחרי שחייה - אמת או בדיה?

| שתף |

מיתוסים רבים בנוגע לרעב והשמנה נקשרו לאימוני השחייה. הלכנו לבדוק מה נכון ומה לא, כדי שתוכלו להמשיך לשחות בשקט.

תאריך: 28/07/15, מאת: SPORTWEB

הקיץ החם מזמן לבריכות השחייה שחיינים חדשים שלא רגילים לשחות לאורך כל השנה. אם אתם נמנים על אלו, אולי קרה לכם  שהשביתו את שמחתכם כשסיפרתם גאים שהתחלתם לשחות במשפטים כמו: "מי שמתחיל לשחות משמין", או "בטח תהיה נורא רעב אחרי האימון". אמרות אלו לא 'נולדו משום מקום', אך באמת במשך המון שנים חוקרים לא ידעו מה באמת הסיבה לתחושת הרעב שאנשים מרגישים אחרי שחייה. גם היום המחקרים שפורסמו אינם מוחלטים אבל כן הצליחו לגלות מספר עובדות לגבי השחייה והקשר לרעב.

אחד הגילויים פורסם במחקר שנערך ב-2005 באוניברסיטת פלורידה, במחקר זה נבדקה צריכת הקלוריות של קבוצת שחיינים ששחו 45 דקות במים בטמפרטורה של 20 מעלות צלזיוס. נמצא כי השחיינים צרכו כ-40% יותר קלוריות מאשר קבוצת שחיינים ששחו בטמפרורה של 33 מעלות צלזיוס. תוצאות המחקר העלו מסקנות כי הקור הוא שגורם לתחושת הרעב המוגברת לאחר אימון שחייה.

ניתן ללמוד ממחקר זה שלא עצם השהייה בתוך המים היא הדבר שמגביר את התיאבון, אלא טמפרטורת הסביבה. תחושה דומה נוצרת בקרב בני האדם בחורף, כאשר קר, הגוף זקוק ליותר אנרגיה כדי לשמור על טמפרטורת גוף קבועה וגבוהה, לכן הדרישות האנרגטיות של הגוף גבוהות יותר. סביבת הפעילות הקרה יחסית גורמת להפרשת הורמון מעורר תחושת רעב.


אם כך, כיצד ניתן למנוע עלייה במשקל למרות אימוני השחייה?

לא מעט שחיינים מעידים על עצמם כי הם "משמינים" כתוצאה מאימוני השחייה. חשוב להבין שעלייה במשקל מתרחשת כאשר הצריכה הקלורית עולה על ההוצאה הקלורית, ומכאן, שלא אימון השחייה עצמו "משמין" אלא המאזן הקלורי של השחיין. שמירה על מאזן זה נכון לגבי כל עיסוק בספורט, ולגבי השחייה בפרט, אנו יכולים לבצע מספר פעולות פשוטות, ולאמץ לעצמנו תפריט תזונתי כזה שישמור על המאזן.

להלן המלצות תזונתיות לפני ואחרי אימון שחייה:

1. בשלוש-ארבע שעות של לפני אימון השחייה לא מומלץ לאכול ארוחות כבדות המכילות בשר.

2. כשעה לפני האימון יש לצרוך פחמימה קלה לעיכול כמו פרי או חטיף אנרגיה

3. לאחר האימון יש לאכול ארוחה המרכיבה את כל אבות המזון, אך שתהיה דלת שומן. מומלץ לשלב בארוחה סלט ירקות טרי, וכן חלבונים ופחמימות מורכבות.

4. לאחר האימון ניתן לבצע פעולות להעלאת הטמפרטורה של הגוף: מקלחת חמה, ג'קוזי, או הליכה של 15 דקות. בכך "נרכך" את המעבר מהסביבה הקרה אל הסביבה החמה.

 

בהצלחה!

 

  • © Maridav - Fotolia.com

סגור