אימון כוח מקסימלי כשיקום פיזי למטופלים המשתמשים בחומרים אסורים

| שתף |

ממחקרים רבים של השנים האחרונות, עולה באופן ברור, ששיפור היכולת האנאירובית משפיעה על מגוון תחומים אצל האדם. לא רק בתחום הפיזי אלא גם בתחומים נוספים באופן ישיר או עקיף, לרבות בהיבט: הפסיכולוגי, הקוגניטיבי, סוציולוגי ועוד.

תאריך: 02/05/16, מאת: ד"ר איתי זיו

קצרה היריעה מלציין את היתרונות הרבים מביצוע אימוני כוח על בסיס קבוע בכל מעגלי החיים. ממחקרים רבים של השנים האחרונות, עולה באופן ברור, ששיפור היכולת האנאירובית משפיעה על מגוון תחומים אצל האדם. לא רק בתחום הפיזי אלא גם בתחומים נוספים באופן ישיר או עקיף, לרבות בהיבט: הפסיכולוגי, הקוגניטיבי, סוציולוגי ועוד. בנוסף, חשוב לציין, שאימוני כוח המבוצעים על בסיס קבוע קשורים גם לשיפור איכות החיים באופן כללי. זאת גם בשל הסיבה שעם העלייה בגיל חלה ירידה עקיבה בתפקוד של מערכות שלד שריר, סיבי השריר הלבנים שפוחתים במספרם וקשורים למהירות התנועה והיכולת התנועתית היומיומית והספורטיבית הקשורה במהירות וכוח מתפרץ ועוד. אי לכך, אימוני כוח בכל גיל מומלץ לבצע על מנת להאט, ככל שניתן, את הירידה המצויינת לעיל ולסייע לאדם לשפר את איכות חייו ככל שניתן.

כשמדובר באימוני כוח, נציין, שישנם הבדלים במינונים של האימונים השונים ובמידת השפעתם הגופנית. לדוגמה: ביצוע אימוני כוח מירבי הכוללים, בעיקרון, מספר חזרות פר סט נמוך (RM1-RM5) משפיעים על מערכות הגוף אחרת מאשר ביצוע אימון כוח הכולל מספר חזרות רב יותר (למשל, של RM6-RM15). לכן, חשוב להאיר הנקודה שבטרם בוחרים אימון כוח זה או אחר, יש לברר היטב מהי מטרת האימון העיקרית של המתאמן, מצב בריאותי ועוד.
בהיבט הבריאותי, מסתבר, כפי שצוין לעיל, שאימוני כוח עשויים לתרום לשיפור במשתנים מסוימים.
נציין, במקרה זה, מחקר שנערך באוניברסיטה הנורבגית למדעים וטכנולוגיה (The Norwegian University of Science and Technology, Prinsesse Kristinas Trondheim, Norway) שבדק השפעה של אימוני כוח על מטופלים שעושים שימוש בחומרים אסורים כמו: אמפתמין (סם ממריץ), אלכוהול, קוקאין וקנאביס.

על פי המחקר, מטופלים אשר משתמשים בחומרים אסורים סובלים מבעיות בריאותיות ופסיכולוגיות רבות. כמו כן, יכולת פיזית ירודה בעקבות סגנון החיים הלא פעיל יכולה לתרום לבעיות הללו ולכן אימון פיזי מומלץ לעיתים קרובות כתוספת ראויה לטיפול קונבנציונלי של אותם מטופלים.
מחקרים רבים הוכיחו שאימון כוח מגדיל את כוח השריר, משפר את רמת הבריאות ותורם לאריכות הימים, על כן חקרו את האפקט של אימון כוח מקסימלי למטופלים הסובלים משימוש בחומרים אסורים .
16 גברים ו- 8 נשים נבחרו באופן אקראי לקבוצת מחקר – אימון וקבוצת ביקורת.

קבוצת האימון ביצעה אימון כוח מקסימלי לגפיים תחתונות ( 85-90% מ- RM1) 3 פעמים בשבוע למשך 8 שבועות, בזמן שקבוצת הביקורת השתתפה בפעילות קונבנציונלית.
קבוצת המחקר שיפרה את רמת החזרה המקסימלית בתרגיל ה-סקווט, עלייה על קצות אצבעות, קצב התפתחות הכוח בביצוע הסקווט ושיא הכוח ובנוסף, הציגו שיפור בתפקוד העצבי. לעומתם, קבוצת הביקורת לא הפגינה שום שיפור במדדים פיזיים.
בנוסף, בזמן שקבוצת המחקר הציגה ירידה בעוצמת החרדה ונדודי השינה, קבוצת הביקורת הציגה ירידה בעוצמת החרדה בלבד.

המסקנה מהמחקר היא שאימון כוח מקסימלי יכול לשמש כטיפול למשתמשים בחומרים אסורים ומפחית את גורמי הסיכון לנפילות, שברים ומחלות.
בעוד שטיפול קונבנציונלי לא משפיע על כוח השריר, אימוני חיזוק צריכים להיות מיושמים בקליניקה במסגרת טיפולים מסוגים שונים ועם הדרכה מקצועית.

.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר.
מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים למדריכי כושר מטעם בית הספר להשתלמויות במכללה בוינגייט.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.


מקורות


 

  • blackday

סגור