אימוני Outdoor והסיכון הגבוה יחסית לפגיעה

| שתף |

בביצוע אימונים בחוץ יש לקחת בחשבון את ההיבט הבטיחותי. ישנו סיכון לא קטן בביצוע אימונים שונים בחוץ. כל זאת בכתבה הבאה

תאריך: 06/01/16, מאת: ד"ר איתי זיו

השנים האחרונות מאופיינות בסוגי אימונים רבים ומגוונים שנעשים במועדוני כושר, בפארקים, בבתים, בחוף הים וכדומה. מדובר על טרנדים שונים שחלקם 'מחזיקים' אף מספר שנים והחלק האחר פחות מצליח ותוך זמן לא רב מאבד מהפופולאריות שלו והנו פחות מבוקש. חלק מהאימונים השונים נעשים בקבוצות אימון מסוימות או באימונים אישיים. כאן נציין שבהחלט מדובר על תופעה.

בשנים האחרונות באופן משמעותי עלה מספר האימונים האישיים ובמועדוני כושר הגדולים והיקרתיים מדובר על מחזורים כספיים של חצי מליון ₪ לחודש הכנסות רק מאימונים אישיים – סכום גבוה מאוד שעשוי להיות בשנה שלמה אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של המועדון. ברם, כחלק מהעלייה הרבה במודעות לסוגי אימונים שונים ואימונים אישיים, מאמנים אישיים מבצעים את האימונים האישיים בחוץ ולא בשטח המועדון. הסיבה לכך, מן הסתם, כלכלית. במועדון עצמו המדריך עשוי לקבל שכר של 40-90 ₪ בממוצע לאימון אישי (ברוטו) ואילו בעת אימון אישי בחוץ התשלום עובר כולו אליו ועשוי להגיע לטווח של 150-300 ₪ לשעה. הבדל משמעותי. עם זאת, חשוב לציין שלא פשוט לבצע את אימוני ה- - Outdoor על בסיס קבוע במהלך כל השנה בימי חורף קרים, בחום הקיץ, עם אביזרים או משקולות שיש במועדון הכושר וקשה לניידם החוצה ועוד. ברם, גם קיים הנושא הביטוחי שעשוי להיות בעייתי ולכן מומלץ שיהיה כיסוי גבוה דיו לכל בעיה אפשרית במהלך האימונים האישיים.

בהקשר לאימונים אישיים שנעשים בחוץ, נאיר את ההיבט הבטיחותי. במידה ולא שמים לב לכך ישנו סיכון לא קטן בביצוע אימונים בחוץ. סיבות לכך לא חסרות. להלן מספר נקודות והארות לציון בכל הקשור לאימוני Outdoor:

1. קשירה של רצועות שונות (לדוגמה: TRX ) לעצים או לעמודים שלא מוחזקים היטב.

2. משטחים שונים (חלקים ועוד) שניתן למעוד עליהם בעת ביצוע אימון זה או אחר.

3. היתקלות במכשולים בעת ביצוע האימון לרבות: פנסים, ספסלים, ממטרות, בורות וכדומה.

4. שינוי משטחי ריצה על בסיס קבוע שעשוי לתרום אף לפציעה שמכונה Shin Splint. מדובר במקרה זה על כאב שמשתרע לאורך עצם ה- Tibia (שוקה). מדובר על פציעת ספורט השכיחה במיוחד אצל רצים ואחת הסיבות השכיחות הנוספות לכך הנה עומס יתר על העצם ועל הרקמות המחברות את השרירים אל העצם.

5. אימון בחשיכה ובתנאי ראות גרועים (כמו ערפל, גשם וכדומה) – בעייתי ועשוי להיות כרוך גם בנפילות ומעידות מסוגים שונים. נקעים לא מעטים במפרק הקרסול מתרחשים אצל רצים ואצל מתאמנים אחרים כשהראות לקויה. בעייתי ללא צל של ספק. אי לכך, חשוב לתכנן כראוי את האימון ולבדוק היטב אם המשטח בו מבצעים את האימון מתאים לרמת המתאמנים.

6. אימוני התנגדות המאופיינים בטכניקה מורכבת וקואורדינציה – לחלק מהמתאמנים הדבר עשוי להיות בעייתי. או אז, אימון מורכב למדי שנעשה עם רצועות התנגדות או אולי – כדור פיטבול וכדומה עלולים לגרום לפציעה במידה והמתאמן לא מיומן דיו וחשוב להביא זאת בחשבון.

7. אימון בתנאי עייפות – במקרה זה ניתן להביא כדוגמה את קבוצת הכושר של רני (שם בדוי אך המקרה אמיתי). קבוצה זו מתאמנת מזה 3 שנים בשעה 5 בבוקר (!) באחד הפארקים הגדולים באזור המרכז. מדובר על אימוני התנגדות איכותיים וטכניים מאוד. ב- 3 שנים האחרונות היו כבר בקבוצה של רני לא פחות מ- 6 פציעות לא קלות בעת ביצוע האימונים שהתאפיינו בפציעות כגון: נקיעות קרסול, שבר של המרפק עקב נפילה, פריצת דיסק וכן סחרחורות, כאבי ראש וכדומה. במקרה זה נציין שרני עשה בחוכמה כשרכש פוליסת ביטוח מקיפה. עייפות מקורה עשוי להיגרם מחוסר שעות שינה או מעייפות שרירית- מערכת העצבית. בכל מקרה, שני סוגי עייפות אלה קשורים למספר פציעות רב יותר. לכן חשוב לשים לב גם לנקודה זו מכיוון שאימונים לא מעטים נעשים בשעות הבוקר המוקדמות או לחילופין – הנם ארוכים מדי ואז מדובר על עייפות אפשרית של המערכת העצבית.

8. טווחי תנועה גדולים מדי ובמנופים שאינם בהלימה לרמת המתאמן – תרגילים מבודדים, בעיקר, עשויים להיות כרוכים בעומסים גדולים ממש על מפרק זה או אחר. לדוגמה, ביצוע התרגיל פרפר עם רצועות TRX – במידה וטווח התנועה בתרגיל בשלב הכיווץ האקצנטרי גדול מדי הרי שהעומס על הרקמות הפסיביות של מפרק הכתף עולה באופן משמעותי ואף תיתכן פציעה. כך גם בתרגילים לא מעטים אחרים שייתכן שמבוצעים בטווחים גדולים מדי שאינם מומלצים ו/או לא בהלימה לרמת המתאמן.

9. קומפנסציות מסוגים שונים – אימוני התנגדות Outdoor כרוכים, במקרים רבים, בקומפנסציות (פיצויים) לא מעטות. זאת גם בשל האביזרים ההיחודיים שנעשה עימם שימוש בחוץ, הקשירות לכל מיני עצים, עמודים וכדומה שמפעילים על מערכות שלד-שריר עומסים מסוימים שבספק אם היו מופעלים באופן זהה באימון המשקולות בחדר הכושר או הסטודיו. לכן, חשובה תשומת הלב לביצוע התרגילים השונים באופן מבוקר מכיוון שקומפנסציות, במיוחד כשמדובר במתאמנים לא מאומנים (ולא למשל, מפתחי גוף), יביאו לעומס על מערכות שלד-שריר ואף – לפציעה אפשרית.

10. מקצועיות המדריך – חשובה מאוד ותלויה בפרמטרים רבים. מרכיב זה מתבטא, בין השאר, בשמירה על בטיחות המתאמנים באשר הם. בנוסף , ניתן לבצע תרגילים באופן כזה שעלול לגרום לפציעה וגם נקודה זו חשוב לדעת.

לסיכום, אימוני Outdoor עשויים להיות ממש לא בטיחותיים וחשוב להביא זאת בחשבון בטרם מבצעים אותם בשטח זה או אחר. בנוסף , חשובה מאוד מקצועיות המדריך. במקרה זה ניתן גם להשיג תוצאות ובד בבד – לא להיפצע גם במשך שנים רבות.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) – עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.
 

  • © kasto - Fotolia.com

סגור