הקשר בין מדד מסת הגוף (BMI) לבין הכושר הגופני

| שתף |

הקשר בין מדד מסת הגוף (BMI) לבין הכושר הגופני של מתבגרים ומבוגרים המשחקים כדוריד

תאריך: 21/04/16, מאת: ד"ר איתי זיו

למסת הגוף הרזה (מסת שריר), ולמידת ה- BMI קשר ישיר לתוצאות הספורטיביות של שחקני כדור שונים (הרבה פחות רלבנטי בכדור מים וזאת בשל היעדר כוח הכבידה במים). חשוב לזכור שבמשחקי כדור יש משמעות גדולה לא רק למשקל הגוף, אלא גם להרכבו. למרות, אגב, שנכון הרבה יותר להתייחס להרכב הגוף, קרי, היחס בין מסת הגוף השמן לבין מסת הגוף הרזה. עדיין, ישנם מחקרים לא מעטים שמצאו קשר הדוק בין מידת ה- BMI של שחקן הכדוריד לבין היכולת הגופנית (ראה מחקר בהמשך). נציין ונאמר שמדד ה- BMI הנו פחות מתאים לאמוד נתונים כמו מסת שומן לעומת מסת השריר וזאת במיוחד במקצועות הספורט האנאירוביים. או אז, בעת ביצוע האימונים השונים, בדופק גבוה, בחדר הכושר או כנגד אמצעי התנגדות שונים, הרי מסת הגוף הרזה, ככל הנראה, תעלה ולכן ה- BMI יהיה פחות מתאים .

נקודה נוספת לציון הנה הכוח היחסי של שחקן כדור, לרבות כדוריד. אזי, יש צורך בביצוע משימות ספורטיביות שונות כמו קפיצה מהמקום, קפיצה לגובה, קפיצה לרוחק, ועוד משימות גופניות ספורטיביות שונות. במקרים אלה, במידה ואחוזי השומן רבים, יתקשה הספורטאי לבצע את הפעולה או התרגיל. אגב, זו גם אחת הסיבות שנשים מתקשות בתרגילים כנגד משקל גוף בשל אחוזי השומן הגבוהים אצלן, יחסית לגברים.. במהלך הקריירה הספורטיבית חשוב מאוד ששחקן כדוריד, לצורך העניין, ינהל חיים ספורטיביים ככל שניתן. אילולא כן, יהיו לכך השלכות שליליות על יכולתו הגופנית. בנוסף, חשוב לציין שאי הקפדה על פרט אחד (לדוגמה, תזונה לא מאוזנת ונכונה) תביא לירידה ביכולות הספורטיביות, עלולה להעלות את מספר הפציעות במערכות שלד-שריר, להביא להרעה בסטטיסטיקות, ובטווח הקצר והארוך – גם השפעה קרדינלית על יכולת ההשתכרות. הרי שחקן בעל סטטיסטיקות גרועות יתקשה למצוא קבוצה איכותית ובד בבד – ישתכר פר חודש ובמהלך הקריירה משמעותית פחות לעומת עמיתו שמקפיד על הכללים ומתנהל, ייתכן, לפי הספר.

על מנת לאמוד יכולתו הגופנית האמיתית של שחקן כדוריד ממוצע חשוב מאוד לקבוע מדדים ייחודיים בהם הוא צריך לעמוד במהלך כל העונה. מדובר על תרגילי בסיס בתחום אימון משקולות ו/או חדר הכושר. כמו: למשל, סקווט, דדליפט, לחיצת כתפיים בישיבה עם מוט, עליות מתח ועוד. תרגילים אלה עשויים להשתנות בתקופות שונות של הספורטאי (בגילאי ילדים, נערים, נוער וכדומה). נציין ונאמר שללא בדיקת יכולות גופניות של השחקנים בקבוצה וכן הרכב הגוף ו/או BMI ועוד, לא ממש ניתן לצפות התקדמות משמעותית של השחקנים מכיוון שיש צורך בדרבון, קביעת רף אליו יש צורך להגיע ועוד.
נציין מחקר מעניין בנושא שבו נבדק: הקשר בין מדד מסת הגוף (BMI) לבין הכושר הגופני של מתבגרים ומבוגרים המשחקים כדוריד.

המחקר בדק את הקשר בין ה-BMI למדדים שונים של כושר גופני אצל שחקני כדוריד, ובחיתוך לפי גיל השחקנים: האם ל-BMI גבוה יש אותה השפעה על הכושר הגופני של שחקנים מתבגרים כשל מבוגרים. במחקר השתתפו 57 מתבגרים ו-39 מבוגרים אשר נמדדו בסדרה של מדדי כושר גופני ומדדים אנתרופומטריים (שקשורים למדידה השוואתית של גוף האדם). אצל מתבגרים, נמצא קשר בין מדד ה-BMI לבין ביצועי קפיצה לרוחק, כוח השריר באחיזת היד ומבחן ניתור במשך 30 שניות. בנוסף, נמצא קשר בין ה-BMI לבין מדד התשישות אצל השחקנים בגיל הנוער וקשר חלש יותר נמצא אצל השחקנים המבוגרים. כמו כן, אצל השחקנים המבוגרים היה קשר הפוך בין ה-BMI לכוח האירובי המקסימאלי במהלך מבדק כוח – מהירות. הממצאים מאששים כי BMI גבוה מביא לירידה משמעותית יותר בכושר הגופני של מתבגרים המשחקים כדוריד ולירידה משמעותית פחות אצל מבוגרים שמשחקים כדוריד.

לסיכום, למדדי הגוף השונים (הרכב הגוף, BMI) קשר ליכולת הגופנית של שחקן הכדוריד. חשוב לעקוב אחר נתונים אלה ואחרים ולטפל בכך במידת הצורך. וחשוב לעשות זאת מוקדם ככל שניתן על מנת למקסם את היכולת הגופנית הספורטיבית בגיל צעיר וכך כל הצדדים, למעשה 'ירוויחו': השחקן, הקבוצה, הנבחרת בה הוא משחק וייתכן גם, כפי שהוזכר קודם לכן, מספר הפציעות וכנראה גם חומרתן – יפחת.

 


ד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מרכז קורסים הכשרה מתקדמים למדריכים בבית ספר להשתלמויות של המכללה בוינגייט.
ראש תחום הסברה של הסוכנות למניעת סימום בספורט
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", ויחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.

מקורות:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24968574

 

  • © RPM - Fotolia.com

סגור