הכל על אימונים ונטילת אנטיביוטיקה

| שתף |

לא פעם נשאלת השאלה - האם זה מסוכן להתאמן תחת אנטיביוטיקה. כל התשובות בכתבה הבאה

תאריך: 01/12/14, מאת: SPORTWEB

בוודאי כבר נתקלתם בסיטואציה הבאה: התאמנתם מצויין, אתם בכושר שיא, אבל נדבקתם באיזו דלקת גרון טורדנית שבוע לפני המרתון ונאלצתם לצרוך אנטיביוטיקה. החדשות הרעות הן, שכמעט לא קיים אדם (או רץ לצורך העניין), בכושר הכי טוב שיהיה, שיכול להתגבר באופן מלא על התופעות המתרחשות בגוף בעת צריכת האנטיביוטיקה. זאת בנוסף לקושי שתחרות ארוכה כמו מרתון/איש ברזל יכולים לספק. יהיה מאד קשה גם לשלוט על התזונה, על השתייה ועל העצימות במצב כזה על מנת להימנע מאסון. החדשות הטובות: תמיד יהיה עוד מרתון...

אנטיביוטיקה פועלת נגד זיהומים חיידקיים כמו סטרפטוקוק הגרון, דלקת אוזניים, זיהומים בעור ועוד. המילה "אנטיביוטיקה" מקורה ביוונית "אנטי" פירושו "נגד" ו"ביו" פירושו "חיים".

האנטיביוטיקה עובדת בשתי דרכים מרכזיות. האחת, היא אנטיביוטיקה שהורגת את החיידקים, השנייה, היא אנטיביוטיקה שפוגעת בהרכב התא של החיידק ומונעת ממנו להמשיך בפעילות המטבולית שלו. ובכל מקרה, בכל אחת מהדרכים למעשה מופעלת בגוף מלחמה שיכולה לפגוע בביצועי הריצה, במידה וממשיכים להתאמן בזמן נטילת התרופות.

במהלך תחרות או אימון בעצימות גבוהה אנו זקוקים שהגוף יפעל בצורה הטובה ביותר ללא כל הפרעה, על מנת לנתב את כל האנרגיות שלנו לטובת הריצה. במידה והגוף שלנו מפנה אנרגיות בגוף גם לטובת "המלחמה" בחיידק או הזיהום ישנם כמה סיפטומים שעלולים להתרחש וחשוב שנדע מה הם:

 

1. העלאת סף הרגישות לחום ולהתייבשות

סוגים רבים של אנטיביוטיקה מעלים את הרגישות לשמש ולחום. נוסיף לכך את העובדה שרוב ענפי הסבולת מתבצעים בשטחים פתוחים ללא הגנה ממשית מהשמש, ויכול להווצר סיכון למתאמן/מתחרה. כוויות שמש ותופעות אחרות הקשורות לאימונים בתנאי חום יכולות להתרחש במהלך תחרות ארוכה, אך הסיכון לחוות אותם עולה כאשר צורכים סוגים מסויימים של אנטיביוטיקה.

ההמלצה למתאמנים הצורכים אנטיביוטיקה במצב כזה, היא להוריד את עצימות המאמץ, לתגבר את צריכת הנוזלים ואת ההגנה מהשמש.

2. האטה בקצב

רצים, רוכבים וטריאתלטים שהתחרו תחת אנטיביוטיקה דיווחו על האטה בקצב. כאשר צורכים אנטיביוטיקה בדרך כלל נוטים להאשים את החולשה במחלה עצמה, אולם גם רצים ורוכבים שסבלו מזיהום בעור וצרכו אנטיביוטיקה הרגישו את ההאטה בקצב. אולם נכונה העובדה, שחולי מסויים יכול לגרום לביצועי ספורט נמוכים יותר.
ישנה תאוריה נוספת שגויה, על כך שבגלל שרצים מצפים מראש שתהיה ירידה בקצב בשל העובדה שהם תחת טיפול תרופתי, נעשית השפעה פסיכולוגית שכזו. התאוריה הזו כמובן נשללה על ידי מחקר שנעשה, ובו בדקו ביצוע פעילות תחת אנטיביוטיקה שלא במודע, וגם שם נרשמה האטה בקצב. 


3. סחרחורת ותופעות הקשורות בקיבה

מספר סוגים של אנטיביוטיקה משפיעים על פעילות הקיבה ויכולים לגרום תופעות כמו שלשולים, כאבי בטן וכדומה. התופעות האלו מתרחשות כאשר מתרחשים בגוף שינויים ברמות הבקטריאליות והאיזון בגוף מופר. שלשול במהלך אימון או תחרות לא רק יכול להציק, הוא גם יכול להיות מסוכן בשל איבוד הנוזלים הנלווה אליו. איבוד נוזלים בזיעה, יחד עם איבוד נוזלים דרך תופעות הבטן יכולים להביא לאתלט לחוות סחרחורת ואף עילפון, כמו גם התכווציות שרירים, עייפות וכאבי ראש. תופעות הסחרחורת והשלשול מתרחשות בדרך כלל ב-2-3 ימים הראשונים של נטילת התרופות, אך אצל אתלטים יכולים להתרחש גם בימים מאוחרים יותר.


4. קריעת גידים

אחת מההשלכות הנפוצות של אימונים תחת אנטיביוטיקה היא קריעת גידים, ושימוש באנטיביוטיקות מסוג "Fluoroquinolones" קשורות לתופעה זו. לסוג תרופות אלו יש השפעות שונות החל מכאב ואי נוחות בגידים ועד קריעה שלהם. קריעת גידים מתרחשת בדרך כלל במהלך ביצוע ספרינטים או קפיצות ופחות נקשרת עם ענפי הסבולת. אך בכל מקרה, באם ניתנה לכם אנטיביוטיקה מסוג זה כדאי להימנע מפעילות בכלל וכן דאגו להתייעץ עם הרופא, ובמידת הצורך החליפו אותה לסוג אחר.

מה לעשות אם מוכרחים להתחרות/להתאמן תחת השפעת אנטיביוטיקה?

אם צריכת התרופה הכרחית ואין לכם שום כוונה לוותר על המרוץ או על אימונים, מחובתכם להתייעץ וליידע את המאמן, הרופא ואת חבריכם המשתתפים באותה תחרות או אימון.

* המאמן שלכם בוודאי ימליץ לכם להוריד את העצימות ב-25%, אך ההחלטה המכרעת לגבי המשך האימונים/תחרות תלויה בעיקר ברופא שלכם. הרופא ידע להסביר לכם איזה סוג של אנטיביוטיקה הוא רשם לכם והאם היא תגרום לכם להרגיש חלשים יותר או פחות. 

* אם החלטם לזנק למרות הכל, חשוב שיהיה איתכם צוות תומך שיעזור לכם עם שתייה נוספת, אלקטרוליטים ומלחים, הגנה מפני השמש או כל דבר אחר שתזדקקו לו.

* מומלץ לנהל יומן אימונים, לעקוב ולתעד את הרגשותיכם ביחוד בהתקרב מועד התחרות. היומן יתן לכם מושג מה לצפות ביום המרוץ.


לסיכום, אימונים תחת צריכת אנטיביוטיקה חייבים להיתבצע לאחר התייעצות עם רופא. ובכל מקרה, הבריאות שלכם חשובה יותר מהכל, גם אם מדובר בתחרות גדולה שהתאמנתם לקראתה חודשים רבים. היו קשובים לגוף ולתחושות שלכם, וכמובן עדיף להימנע מ-2-3 ימי אימון מאשר לשלם על כך באבדן אימונים ממושך יותר.
 

סגור