פעילות גופנית ו-ADHD

| שתף |

נמצא שפעילות גופנית היא אחת המתנות הטובות ביותר לסובלים מהפרעת קשב וריכוז ברמות השונות. היא תורמת להגברת זרימת הדם אל המוח, מביאה לשחרור חומרים מסוגים שונים ועוד. כל הפרטים בכתבה הבאה

תאריך: 30/04/15, מאת: ד"ר איתי זיו

ADHD – מאפיין ילדים ובוגרים שלהם בעיות משמעותיות בארבעה תחומים עיקריים לרבות: בעיות קשב, בעיות של חוסר בשליטה על האימפולסיביות, בעיות של היפר אקטיביות או של חוסר מנוחה מוטורי, שעמום הנובע מחוסר עניין. נציין שמדובר במצב רפואי התלוי בתורשה ובשינויים נוירולוגיים.

נמצא שפעילות גופנית מאפשרת לפרוק את האנרגיות האצורות בהם בצורה טובה. חשוב לדעת שילדים, למשל, בעלי הפרעות קשב וריכוז לא אחת, סובלים ממצבי רוח משתנים, כעס, חוסר מנוחה ועוד. חשוב לציין שהפרעות קשב וריכוז רבות ומגוונות ובאות לידי ביטוי באופנים השונים מילד לילד. לכן חשוב להתאים את הפעילות הגופנית באופן אישי. ברם, חשוב לאתגר את המתאמן (ילד או מבוגר) בפעילות הגופנית, אך בד בבד חשובה תשומת הלב לעצימות הפעילות הגופנית והגברה הדרגתית של המשימות. אגב, חשובה הערות לנקודה בהם שלסובלים מהפרעות קשב וריכוז ישנה העדפה ברורה לגבי סוג פעילות שטובה להם.

פעילות גופנית והשפעה חיובית על המוח

את הפעילות הגופנית ניתן לדמות לפעולה של העברת חוט דנטלי בשיניים. היא בהחלט יכולה להיות משעממת וכרוכה בזמן ביצוע רב, או אף קשה מדי לביצוע, בייחוד ככל שעולים בגיל אך לשתיהן תוצאות מוכחות. נמצא שפעילות גופנית היא אחת המתנות הטובות ביותר לסובלים מהפרעת קשב וריכוז ברמות השונות. היא תורמת להגברת זרימת הדם אל המוח, מביאה לשחרור חומרים מסוגים שונים (לרבות הורמון גדילה ו-BDNF *-Brain-derived Neurotrophic Factor). היא פועלת על נוירונים במערכת העצבים המרכזית וההיקפית ואף תורם להישרדות הנוירונים הקיימים ומסייעים לגדילה ולדיפרנציאציה של נוירונים חדשים ושל סינפסות במוח. הנוירונים שמופרשים מסייעים לשמור על מוח פעיל ויעיל.

בנוסף, אימון גופני שנעשה על בסיס קבוע מצוין להתמודדות עם דכאון וחרדה. נמצא שאימון ממושך ובעצימות גבוהה מעלה את רמות האנדורפינים בדם שמקהים תחושות של כאב ומשפרים את ההרגשה. למשל, הליכה בלבד עשויה להעלות את רמות הדופאמין, המווסת את התחושות שלנו לגבי הרגשת ערך עצמי, מוטיבציה ואת רמות הריכוז שלנו. אגב, דופמין הוא מוליך עצבי בעל תפקיד מרכזי בבריאות הנפש שקשור ליכולת התנועה של האדם. הוא מיוצר באופן טבעי במוח ובבלוטת יותרת כליה והוא החומר שמייצר אצלנו תחושות של הנאה. במידה ויש מחסור בדופמין עלולות להיווצר בעיות בתנועה (ואף – פרקינסון) וכן תחושת דיכאון, הפרעות קשב וריכוז, כאב כרוני ועוד. עיסוק קבוע בפעילות גופנית הכרוכה בתנועה (וכמובן עצימה דיה) תביא לייצור דופמין.

מה המשמעות של זה עבור אנשים עם הפרעת קשב וריכוז?

או אז יש צורך לחשוב על פעילות גופנית כעל חלק אינטגרלי מהטיפול באנשים כאלו. האימון הגופני משפר משמעותית את המיקוד המנטלי לאורך זמן. לסובלים מהפרעות קשב וריכוז חשוב לדאוג שיבצעו פעילות גופנית על בסיס קבוע או לפחות יגבירו את הפעילות הגופנית היומיומית. מומלץ לשלב אימון גופני של 30 דקות ביום לפחות, ולא הכרחי כלל להתאמן למרתון או אולי להיות מפתח גוף או להתאמן קבוע בחדר הכושר. על פי מחקרים, גם הליכה מהירה תסייע להשגת המטרה, הן עבור מבוגרים והן עבור ילדים.


* BDNF -Brain-derived Neurotrophic Factor – פועל על נוירונים במערכת העצבים המרכזית וההיקפית ואף תורם להישרדות הנוירונים הקיימים ומסייעים לגדילה ולדיפרנציאציה של נוירונים חדשים ושל סינפסות במוח.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.


מקורות:

http://www.additudemag.com/adhd/article/936.html

http://www.itaiziv.co.il/index.php?option=com_content&view=article&id=184&Itemid=203

http://www.proaging.co.il/node/536

ויקיפדיה

 

  • Jacek Chabraszewski - Fotolia

סגור