קיץ בסימן מניעה

לאימון בקיץ השלכות לא פשוטות על גופנו אשר עלולות לגרום לבעיות שבמקרה הטוב יפגעו בפעילות ובביצועים ובמקרה הרע אף יגרמו לפגיעה חמורה יותר. ד"ר בוריס צוקרוב, מומחה לרפואת עור, מפרט את אופן המניעה של שפשפת, התייבשות וכווית שמש.

תאריך: 31/07/16, מאת: ד"ר בוריס צוקרוב, מומחה לרפואת עור

הקיץ הינו התקופה שבה כל אחד מאתנו (המתאמנים) קוצר את פירות העבודה שלו. שכבות הבגדים יורדות, הבילוי בים או בבריכה הופך לברירת המחדל שלנו, וברי המזל אף יוצאים לנופש ארוך שכולל גם רביצה ממושכת בים ובבריכה (אחרי אימון בוקר מאומץ). עם זאת, לאימון בקיץ השלכות לא פשוטות על גופנו אשר עלולות לגרום לבעיות שבמקרה הטוב יפגעו בפעילות ובביצועים ובמקרה הרע אף יגרמו לפגיעה חמורה יותר. ד"ר בוריס צוקרוב, מומחה לרפואת עור, מפרט את אופן המניעה של שפשפת, התייבשות וכווית שמש:

התייבשות
התייבשות היא אחת מהסכנות הגדולות ביותר בעת ביצוע פעילות ספורטיבית בקיץ. כמות הנוזלים שהגוף מאבד לצורך קירורו גורמת לשינוי במאזן הנוזלים והמלחים בגוף ובמקרים בהם אין כניסה של כמות נוזלים מספקת עלולה להתפתח התייבשות. מעבר לפגיעה בביצועים הספורטיביים, חולשה, כאב ראש וכו' להתייבשות עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת והיא עשויה להוביל אף לעילפון או לאבדן הכרה. גם המקצוענים שחשים ששתייה מרובה "מכבידה" עליהם צריכים להמשיך ולשתות גם אם זה במנות מרובות קטנות.
מניעה של התייבשות מתחילה בראש ובראשונה ביציאה לפעילות עם מאזן נוזלים תקין, לכן מומלץ להקפיד על שתייה מרובה של 2 ליטרים לפחות ביום הפעילות ולפחות כוס או שתיים של מים טרם התחלת הפעילות. הדבר נכון שבעתיים לפעילות המבוצעת בבוקר, מפני שאנו מסיימים את הלילה במאזן נוזלים שלילי. מעבר לשתיית מים ניתן לצרוך גם משקאות איזוטוניים על מנת לאפשר לגוף תוך כדי פעילות איזון של מלחים ומינרלים.


חשוב לשמור על מאזן נוזלים תקין / © tomalu - Fotolia.com
 

שפשפת
בעיה נוספת המאפיינת את חודשי הקיץ החמים היא השפשפת. שפשפת נוצרת משילוב של חיכוך וצריבה של העור, יחד עם לחות שמהווה כר פורה להתפתחות פטריה. ההזעה המוגברת בקיץ גורמת במקרים רבים לשפשפת באזורים של קפלי עור דוגמת מפשעות, בית שחי וכו', אותה השפשפת מתפתחת במקרים רבים לפטרייה טורדנית שתמשיך להציק, לעורר גרד ולצרוב את העור, גם אם נקל עליו בעזרת הפסקת הפעילות הספורטיבית וההימנעות מחיכוך.
בכדי למנוע שפשפת עוד לפני שהתחילה, רצוי להשתמש בבגדים מתאימים שימזערו חיכוך ולצד זה ניתן להשתמש גם במשחות שונות לסיכוך העור ומניעת החיכוך והצריבה שלו. משחות דוגמת אגיסטן פסטה יוצרות שכבת הגנה על העור ואגיסטן גם משלבת רכיב של טיפול ומניעת פטרת כך שניתן להשתמש בטיפול מסוג זה גם בטרם הופיעה אדמומיות וצריבה וגם לאחר שהופיעה. במקרים בהם ישנה הזעה מרובה חוסר נעימות כתוצאה מהשילוב בין הזיעה למשחה, ניתן לשים מעט טלק ומעט מן המשחה למניעה או לטיפול. ראוי לציין כי טלק לבדו בד"כ לא עובד היטב ברמה הטיפולית והמניעתית.

כוויית שמש
כל מי שרץ או מבצע פעילות אחרת בחוץ מתלבט בין הכיסוי לבין התחושה החופשית. למרות זאת, כשיוצאים לפעילות באור יום, רצוי שלא להתלבט ולכסות את הגוף ככל שניתן. ניתן להשתמש בחולצה עם שרוולים ארוכים, כובע עם הגנה לעורף וקרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה לאזורים שבכל זאת נשארו חשופים. לצורך כך פותחו בדים בעלי מקדם הגנה מחד ונידוף זיעה מיטבי מאידך שמאפשרים תחושה קרירה יותר גם לגוף מכוסה.
למרות הפתרונות הקיימים עדיין רצוי להימנע מפעילות בשמש היוקדת גם בעקבות בעיות אחרות של התייבשות וכו'. במידת האפשר כדאי לתכנן את הפעילות לשעות הערב, אז יורדת רמת הקרינה או לשעות הבוקר המוקדמות במיוחד שמאפשרות גם הנאה ממזג אוויר קריר יותר. חשוב לזכור שחשיפה מצטברת לשמש גורמת לשלל נזקים לעור, מביאה להזדקנות מואצת של העור ועלולה לגרום למחלות עור מסוכנות.

 

  • YakobchukOlena

סגור