סנט אטיין - גן עדן לניווט שיטת האימון של נווטי העילית בצרפת

| שתף |

רק לפני כארבע שנים עלתה צרפת על מפת הניווט העולמית, וכיום זוכים נווטיה בתחרויות בין-לאומיות חשובות בעולם. תכניות ושיטות אימון נכונות במסגרות של מרכזי אימונים לנווטי צמרת עשו את המהפך.

תאריך: 24/01/07, מאת: ז'אן סקריקה תרגום: דודי אלוני, גליון מס. 130

עד שנת 2002 נעדרה צרפת מצמרת הניווט בעולם, אולם במהלך אותה שנה החלו שמות צרפתיים להופיע ברשימות ההישגים בענף זה בתדירות הולכת וגוברת. ואכן, בשנים האחרונות תופסים הנווטים הצרפתים מקום של כבוד כמעט בכל תחרות חשובה בעולם. החל בכך תיירי ג'ורג'יו, שסיים שני בתחרות הגביע העולמי בספרינט (ראה הערה) שנערכה בנורווגיה בחודש יוני של אותה שנה, ושבוע לאחר מכן הגיע פרנסואה גונון למקום השלישי בתחרות למרחק אולטרה ארוך שנערכה בשוודיה.

הפריצה הגדולה הגיעה בסוף אותה עונה, כאשר ב-2 באוקטובר 2002, בתחרות שהתקיימה בצ'כיה, זכה דאמיין רנאר בגביע העולם בספרינט והיה לצרפתי הראשון שניצח אי פעם בתחרות הגביע העולמי. יתר על כן, הוא אישש את יכולותיו במירוצי סבב הגמר של ה-PWT) Park World Tour), בהגיעו שני באחד מהמירוצים, ובמירוץ האחרון ה'אגדי' משהו באיטליה הגיע ראשון.

בשלוש השנים הבאות (2003 - 2005) זכה ג'ורג'יו ברציפות במדליות זהב באליפות העולם למרחק בינוני וסיים שני באליפות העולם בספרינט ב-2003. שלישיית השליחים הצרפתית הגיעה למקום השני המכובד באליפות העולם שנערכה ביפן לפני שנה. נכון להיום, שלושה רצים צרפתים ממוקמים בעשרים המקומות הראשונים בטבלת הדירוג העולמי.
בקיצור, מעצמת ניווט חדשה הגיחה לפסגת העולם. האם זה עניין של מזל? בהחלט לא! שיטת האימון של נווטי העילית בצרפת מתוכננת ומלוטשת להפליא. ננסה לבדוק מקרוב כיצד זה עובד.


מרכזים לניווט עילית בצרפת
מועדוני הניווט בצרפת הם מעטים ולא מפותחים, ואף אינם יכולים להציע תמיכה ראויה לנווטיהם המעוניינים להעצים את אימוניהם. מרבית הצרפתים מנווטים 'בשביל הכיף', עובדה המשפיעה על מספר הנווטים העוסקים בספורט זה ברמה גבוהה, על איכות המפות במועדונים ועוד. כדי לשנות מצב זה החליטה התאחדות הניווט בצרפת להקים מרכזים לניווט עילית, שיקבצו את הנווטים הטובים ביותר מכל רחבי המדינה. וכך, הנווטים שומרים על חברותם במועדונים, אך הימצאותם במרכזים מאפשרת להם להתאמן ברמה הגבוהה ביותר. מעבר לכך, המרכזים מספקים רקע מצוין ודואגים לכל הצרכים הבסיסיים, כולל אפשרויות לימודים בסביבה או מציאת עבודה.
כיום קיימים שלושה מרכזי ניווט כאלה הפועלים בשתי רמות:
א. שני מרכזים לנווטי עילית צעירים, גילאי 15 - 19 ('Pole Espois'), האחד בפונטנבלו והשני בפונט-רומיאו בפירנאים.
ב. מרכז לנווטי עילית בוגרים (Pole France’'). הנווטים המצטיינים משני המרכזים לצעירים וכמה נוספים מצטרפים למרכז לבוגרים בסנט אטיין, שהוא המרכז הראשון לנווטי העילית בצרפת.


המרכז בסנט אטיין
העיר סנט אטיין אינה אחת מהערים הגדולות בצרפת, והיא מונה כמאתיים אלף תושבים בסך-הכול, אבל מיקומה הגיאוגרפי מאפשר לנווטים להגיע בקלות רבה לשטחי ניווט איכותיים רבים ברחבי המדינה. אחד ממועדוני הניווט הגדולים בצרפת נמצא בעיר, וחברים בו נווטים ברמה גבוהה, כך שישנן מפות רבות ואיכותיות של האזור עוד מתקופת הקמתו של המרכז. יתרון נוסף הוא האוניברסיטה המקומית, המציעה לסטודנטים (ולנווטים בתוכם) מגוון רחב של תחומי לימוד.

המרכז לנווטי עילית בסנט אטיין הוקם בשנת 1995, ובתחילת דרכו התמקד בנווטי עילית צעירים בלבד. רק לאחר מכן החלו לפעול בו גם נווטי צמרת בוגרים, וכיום פועלים בו 15 נווטים, רובם סטודנטים באוניברסיטה המקומית. מספר אנשי המקצוע המסייעים לספורטאֵי המרכז גדל בהתמדה. בתחילה היו אלה רק המאמן והמנהל הטכני, ועם הזמן הועמדו לרשות הנווטים גם רופא, שני פיזיותרפיסטים, תזונאי, פסיכולוג ומאמן מנטלי. את מרבית אימוניהם הם מקיימים במרכז עצמו, אך הם רשאים להתאמן גם במקום אחר. כאמור, במרחק לא רב ישנם שטחי ניווט רבים ומגוונים, כך שתמיד ניתן למצוא מקום חדש ופחות מוכר לערוך בו את האימון הבא.
המרכז נתמך כלכלית על-ידי ארבעה גופים: משרד הספורט בצרפת, המחלקה האזורית, (??) העיר סנט אטיין וההתאחדות לניווט. לקבוצה יש תקציב נפרד לכל אחת מן הפעילויות שלה (אימונים, אוכל, ציוד ספורט, מפות חדשות, הוצאות נלוות ועוד). בתחילת העונה נדרש כל נווט לבנות תכנית כלכלית מפורטת, הכוללת תחזית של הוצאותיו האישיות לשנה הקרובה (מחנות אימונים, השתתפות בתחרויות, לימודים וכיו"ב). התכנית והעלויות המשוערות צריכות להיות מאושרות על-ידי ההנהלה.

מדי שנה, במהלך חודש יוני, מחליטים ההנהלה והמאמנים לגבי עתידו של כל נווט בקבוצה. בכל שנה עוזבים חלק מהנווטים ומצטרפים חדשים. מי שעוזב אינו חייב בהכרח להפסיק את לימודיו או את עבודתו, אך אינו זוכה עוד לתמיכה כספית מהמרכז.


תכנית האימונים
כל הקבוצה מתאמנת יחד, על-פי לוח זמנים שנקבע מראש. מערך האימון בנוי בצורת פירמידה: העמסה גדלה והולכת במהלך שלושה שבועות של אימונים ורגיעה בשבוע הרביעי, וכך לאורך כל השנה. שעות האימונים במהלך ארבעת השבועות מוצגות בטבלה 1.

טבלה 1: מספר שעות האימונים בכל שבוע במהלך חודש ימים

שבוע

א

ב

ג

ד

שעות האימון

12

14

16

8

 

 

 

נוסף על שבוע הרגיעה (ד), בכל שבוע מוקדש יום אחד לטיפולים פיזיותרפיים. קיימים במָקום גם בריכה, סאונה ושירותים נוספים המסייעים להתאוששות ולבנייה מחודשת של הגוף. בחודשי הקיץ לוח הזמנים פחות קפדני מאשר בחורף (תקופת התחרויות הגדולות), אולם המבנה הפירמידלי נשמר. טבלה 2 מציגה את התכנית הכללית במהלך שבוע אימונים בתקופת החורף.


טבלה 2: לוח זמנים שבועי לאימוני החורף בניווט

 

אחר-הצהריים

בוקר

יום

פיזיותרפיה

 

 

יום מנוחה (ריצה, אופניים או סקי בעצימות נמוכה)

שני

שעה וחצי סימולציה (שילוב של אימון הפוגות וקריאת מפה בעצימות גבוהה) +

עבודה על מכשירים (מכון כושר)

אימון אישי

שלישי

ניווט של שעתיים וחצי באזור סנט אטיין (שעתיים ראשונות ג'וגינג עם מפה ואז ריצה מהירה)

 

רביעי

אימון טכני בעצימות גבוהה (כל שבוע זוגי שליחים, כל שבוע אי-זוגי ספרינט).

 

אימון אישי

חמישי

 

אימון אישי בעצימות נמוכה (ריצה, אופנים או סקי)

 

שישי

ניווט מרחק בינוני** (אחה"צ)

ניווט לילה (ערב)

ניווט ספרינט** בעצימות גבוהה

 

 

שבת*

 

ניווט מרחק ארוך**

 

 

ראשון*

 

 

הערות לטבלה:
* כמעט בכל סוף-שבוע בתקופת החורף מתכנסים במחנות אימונים כ-30 נווטי צמרת - צעירים ובוגרים. נווטים מצטיינים ממדינות אחרות יכולים אף הם להצטרף. האימונים נושאים אופי של תחרות. ישנן תחנות ביער וגם מדידת זמנים. במחנות אלו מתַרגלים בדרך כלל ניווטים בעלי קושי טכני רב באזורים הממופים היטב, ומצפים מהנווטים להגיע לתוצאות הדומות לאלו של תחרויות חשובות.

** בתחרויות מרכזיות בעולם ישנם כיום ישנם ארבעה סוגי ניווט: ניווט ארוך, למרחק 12 - 18 ק"מ לגברים ו-8 - 12 ק"מ לנשים; ניווט בינוני - כ-5 ק"מ לנשים ולגברים; ספרינט - מירוץ של 3 ק"מ. נוסף על כך נערך גם ניווט שליחים הכולל שלושה רצים.


 

   הפילוסופיה של הקבוצה על-פי                  דאמיין רנאר 
 "הפילוסופיה שלנו היא להתמודד עם קריאת המפה בדרך הטובה ביותר", אומר דאמיין רנאר. "לרוץ מהר זה לא כל העניין. מובן שהמהירות חשובה, אך אם נבדוק את זמני הביניים באליפות שבה אני עצמי זכיתי נראה שברוב הקטעים לא הייתי המהיר ביותר אלא היציב ביותר, ולא הפסדתי הרבה זמן בכל קטע. הניווט הוא החלק החשוב ביותר באימונים שלנו. טכניקה, טכניקה, טכניקה - בזה אנו מתמקדים באימונים".

 

* הכתבה היא תקציר מאמר בשם ' ‘St. Etienne - an Orienteering Paradiseמאת ז'אן סטריקה (Jan Skricka). המאמר התפרסם במגזין Orienteering Sport’', עמ' 43 - 44, במרץ 2003.

 


* תודה לדמיין רנאר על סיועו בהכנת המאמר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

סגור