טעויות מביכות שרצים מתחילים עושים

| שתף |

רצים בבוקסר, רצים מהר מדי, או פשוט ממהרים להירשם לתחרויות ארוכות הם רק חלק מהטעויות שרצים מתחילים עושים. אנחנו כאן כדי לעזור!

תאריך: 24/08/14, מאת: דפנה פרחי

אז השכן שלכם רץ מרתון, האח הגדול שלכם עשה איש ברזל, והאמא של החבר של הבן שלכם מהגן רצה 100 ק"מ. החלטתם שאתם מצטרפים לחגיגה, נועלים נעליים ויוצאים החוצה. רגע! בשביל למנוע טעויות מביכות, כדאי שתקראו את הכתבה הבאה, אחרי הכל, יש אחוות רצים, לא?

 

1. בוקסר OUT מכנסי ריצה IN

אם יש דבר שמבהיל אותי כל פעם מחדש, זה מראה הגבר שרץ בבוקסר בפארק. גם נשים חדשות בתחום לא חפות מפשע - פתאום הן מוצאות בארון (של החבר) חולצות של "סיום מחזור ד' תיכון מקיף א'" וכדומה, ומחליטות (כמו הגברים אגב) שרחב, זה נוח וזה בטח לריצה. אבל אם נהייה רגע רציניים, חשוב להצטייד בביגוד מתאים לריצה. לא הייתם קופצים למים בלי בגד ים, נכון? אותו דבר קורה בריצה. יש חולצות מנדפות שעושות את העבודה נהדר, מכנסי ריצה או טייצים נוחים שמיועדים בדיוק למטרה. בסופו של דבר, בגדים רחבים הם סתם משקל מיותר, וכאשר הם רטובים הם משקל מיותר עוד יותר. כמו כן, הייתי ממליצה לנשים להצטייד בחזיית ריצה מקצועית, זה יהפוך את הריצה להרבה יותר נעימה, נוחה וכמובן בריאה.

 

2. יוסאיין בולט יש רק אחד

יוסאיין בולט יש רק אחד, ורק לו מותר להתנהג כאילו הוא הרץ הכי מהיר בעולם. כל השאר, תרגיעו, ומהר! אפשר לראות רצים לא מנוסים שמתחילים מהר מדי באימונים, ואז כמובן גם במרוצים. התוצאה היא תוצאה כואבת, מצערת ולא מצטלמת טוב בכלל בפוטו פיניש שלהם.
לרצים בתחילת דרכם מומלץ לבצע ריצות קלות מאד ולהגדיל את המרחק בהדרגה. אין טעם לנסות לבצע ריצות מהירות וארוכות ללא בסיס אירובי מפותח דיו. נכון, צריך סבלנות, אבל זה כל העניין של הריצה למרחקים ארוכים. לאחר שתרגישו שאתם מסוגלים לרוץ רצוף בקצב קל לפחות שעה, אז אפשר יהיה להתחיל לדבר על השלב הבא.

את אותה טעות מביכה עושים רצים מתחילים על קו הזינוק במרוץ הראשון שלהם. יש את אלו שמגדילים לעשות ונעמדים ליד הרצים הבכירים בקו הראשון, או יש את אלו שפשוט מתחילים לרוץ בקצב מסחרר. העצה הכי טובה (גם לרצים מנוסים, אגב) היא לרוץ בקצב שלכם, על פי מה שתכננתם והתאמנתם אליו. האווירה במרוץ היא תמיד כיפית ויש הרבה מוטיבציה והתרגשות, אך זכרו לשמור על הקצב הנכון בשבילכם


יוסאין בולט / Victah sailer / photorun.net

 

3. בקבוק מים (גדול) OUT חגורת ריצה IN

תופעה שנתקלתי בה הרבה בקרב מתאמנים היא הצורך הקיומי במים. נכון, למי שלא רגיל, זה יכול להישמע מוזר "לרוץ שעה בלי לשתות", אבל האמת היא, שרוב הרצים לא צריכים מים או כל תזונה אחרת בשביל שעת ריצה במזג אוויר סביר. לצערי הרב יש הרבה רצים מתחילים שמתקשים להיפרד מהבקבוק, והמראות הם קשים. לרוץ עם בקבוק גדול ביד הופף את הריצה למסורבלת מאד, כאשר היום קיימים הרבה פתרונות פשוטים אחרים. נתחיל מחגורת הריצה, שיושבת נהדר על המותן, והבקבוקים קטנים ונוחים. כמו כן קיימים בקבוקי אחיזה שכשמם כך הם, מותאמים לריצה.
אפשר פשוט להתאמן בסביבה שבה יש ברזיות או קולרים או לתכנן כך את המסלול. בסופו של דבר, אנחנו יודעים כמה זה קשה להיכנס לכושר, אז למה להקשות אם אפשר להקל?

באותו הקשר חשוב לציין את עניין כמויות המים. הקפידו על שתיית מים מספקת לכל אורך היום, ובסמוך לריצה שתו 1-2 כוסות מים. השתייה במהלך הריצה תלויה במזג האוויר, אך בכל מקרה, אם אתם מרגישים צורך לשתות, ליגמו בכמויות קטנות כדי שלא תרגישו תחושת כובד.

 

4. גם אני נרשמתי! OUT תוכנית אימונים אישית IN

כל ה-FEED שלכם היה מלא בתמונות של החברים שלכם ממרתון ניו-יורק - אז נרשמתם גם. איזה כיף! רק בדיוק שכחתם שרק אתמול רצתם בפעם הראשונה 3 ק"מ רצוף. בואו נירגע ומהר! העובדה שהחברים שלכם משתתפים בתחרויות ארוכות רק צריכה לתת לכם מוטיבציה לאן לשאוף, אבל אתם צריכים לפעול בשיקול דעת ובהדרגה. מומלץ לפנות למאמן או להצטרף לקבוצה ולקבל הדרכה מקצועית. התקדמו לפי הקצב והיכולת האישית שלכם, כך תימנעו מפציעות בעתיד. 

 

5. עכשיו שאני רץ, אפשר לאכול הכל...

טעות, טעות, טעות. זה נכון שפעילות גופנית תורמת לירידה במשקל ולחילוף חומרים מהיר, אבל בסופו של דבר, ירידה במשקל תתרחש כאשר תכניסו פחות קלוריות מאשר מה שתוציאו. רצים בתחילת דרכם חשים שהם שורפים המון קלוריות ואפשר פתאום לאכול הכל. לצערנו זה לא עובד ככה. בשביל לשרוף כמות כזו של קלוריות ביום צריך לרוץ המון שעות ביום. אז שילוב של חצי שעה עד שעת ריצה אחת ביום יחד עם אכילה לא מרוסנת תוביל לעלייה במשקל. ההמלצה היא לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה, ואם אתם מתקשים לשלב - מומלץ לפנות לתזונאי/ת ספורט.

 

לשמור על תזונה נכונה /  © Picture-Factory - Fotolia.com
 
 
בהצלחה!

 

  • © Cristina Annibali - Fotolia.com

סגור