היתרון שבניסיון בספורט ענפי הכדור

| שתף |

מדוע בספורט הנושא הגילאי משמעותי במיוחד? מדוע בפן הפיסי הגיל הוא "חיסרון" ואילו מבחינה מנטלית הגיל הוא "יתרון"? כל זאת בכתבה הבאה

תאריך: 12/02/17, מאת: ד"ר איתי זיו דגנית גלסמן

במאמר שהתפרסם ב15.1.2017, בעיתון כלכליסט, מציג הכותב אוריאל דסקל את היתרון שב"רכישת" שחקנים ותיקים על פני כישרונות צעירים ומבטיחים, וזאת למרות ש"בשוק ההעברות" יש לשחקנים ותיקים ערך נמוך בעיקר בשל הנטייה שלהם לפציעות ו"ענייני כימיה" בחדר ההלבשה. במאמר זה נתייחס בעיקר לפן של "ענייני כימיה בחדר ההלבשה" וננסה לבחון האם באמת מדובר בחיסרון או שמא ניתן למנף את הפן הזה או למתנו. ערב קודם לפרסום המאמר, שודר משחק הכדורגל בו ניצחה הפועל באר שבע את בני יהודה בתוצאה 2:1. במהלך המשחק כינה אחד השדרים את באר שבע הקבוצה "הזקנה ביותר בליגה", ובמובן החיובי של המילה- הקבוצה המנוסה ביותר בליגה בה הגיל הממוצע של השחקנים הינו 28!! המשמעות של קבוצה "זקנה" ומנוסה היא שקבוצה זו מורכבת משחקנים ש"עברו הרבה" בחייהם הספורטיביים: מגוון מאמנים, מגוון קבוצות ולעיתים מגוון ארצות. החיסרון הוא, שאת כלל הניסיונות והחוויות יש צורך לאחד, ללכד, לשכלל ולשקלל לכדי שלם אפקטיבי באופן משמעותי.

הניסיון ו"הזקנה" נראה כי משתקפים היטב השנה במשחקה של באר שבע ולא בכדי היא מובילת הליגה וכרגע גם הקבוצה היציבה בליגה, שהרי עם הניסיון ו"הגיל" מגיעה גם יציבות. יציבות זו היא תוצר של אוטומטיזציה: התנועות הספורטיביות אוטומטיות ומשומנות, ההרגלים אוטומטיים והתיפקוד אינסטינקטיבי: משחק מהיר, קבלת החלטות מהירה ולקיחת סיכונים אבל מחושבים, מעין "הימור מושכל"- קבלת החלטות שאינה מלווה בחשיבה עמוקה אלא כתוצר של התנסות, בטחון ואמונה כי אם היית, עשית וחווית, כנראה שההחלטה שקיבלת תהיה נכונה. מן הצד השני, גם ההרגלים מקובעים, לעיתים ענייני מוטיבציית האגו והמעמד מקובעים ומרכזיים יותר מאשר בגילאים צעירים אצל שחקנים אשר טרם ביססו את עצמם. הדבר נכון גם בענפי ספורט אחרים וגם בעולם העבודה. לכל גיל יתרונות וחסרונות משלו. בספורט הנושא הגילאי משמעותי במיוחד, בעיקר בשל הפן הגופני- הגוף "מזדקן" לעומת העובדה שהנפש "מבשילה"- בכל האמור בפן הפיסי הגיל הוא "חיסרון" ואילו מבחינה מנטלית הגיל הוא "יתרון". על כן, מינוף ובחירה בספורטאים בוגרים לקבוצה, צריכה לשקף את הפן המנטלי- הניסיון, החשיבה והיציבות, תוך הכרה בקיומם של היתרונות הגופניים במובן המקצועי- אוטומטיזציה של תנועות, הבנה אמיתית של משחק ויכולת ניתוח משחק. ומה לגבי "הכימיה בחדר ההלבשה": עם הגיל מגיעה גם אחריות והפנמה של תפקיד השחקן או הספורטאי הותיק בקבוצה – מעמד של מנטור, מעין שלב ביניים בין שחקן ומאמן. ומתוקף התפקיד ההתנהלות צריכה להיות שקולה, מדודה ואחראית הרבה יותר- לא עוד "צעיר חסר אחריות" או "אגו" בלתי נשלט. ומצידו של המאמן גם כן צריכה להיות הבנה והכרה שהכנסת שחקן או ספורטאי ותיק, מחיבת גם אותו לנהוג אחרת ואף לתת קרדיט ומקום מקצועי לשחקן הותיק.

פיתוח דור העתיד מטרתו לבנות שחקנים בוגרים ברמת מצויינות. במידה ותהליך הבנייה לא מתחיל בשלב מוקדם, אינו מקצועי ומלווה על ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, לא תהיה זו בחזקת הפתעה באם התוצאות תהיינה בהתאם – נמוכות. לא אחת, מנסים לשפר כושר גופני במאקרו אצל שחקנים במשחקי כדור שונים אך לא ממש יכולת אתלטית. יכולת אתלטית באה לידי ביטוי במגוון רחב של מיומנויות, עמידה במצבי לחץ גופניים- ספורטיביים ועוד. לא בהכרח כל שחקן שהנו בעל כושר גופני גבוה, הוא זה בעל היכולות האתלטיות המצוינות.

במידה ולא משקיעים באופן מספק בספורטאי הצעיר למשל בהקניה של יכולות בסיס שונות לא ניתן לצפות לתוצאות טובות בהיותו ספורטאי בוגר. הדגש הרב ביותר צריך להיות מושם על שיפור תרגילי בסיס ברמה הכי טובה שניתן. הדבר עשוי להיות כרוך בתהליך לימוד ממושך ומצריך דרישות גבוהות על בסיס קבוע כבר בגילאים צעירים. אלמלא כן, בגיל המבוגר יהיו פערים גופניים גדולים עד מאוד. לראיה ניתן להבחין בפערים מובהקים במרבית ענפי הכדור,בין שחקנים בישראל לשחקנים ברוב מדינות אירופה בענפים כמו: כדורסל, כדורגל, כדוריד ועוד.כדוגמה ניתן להביא שחקנים בוגרים שנדרשים באימוני כושר גופני מקצועיים או בקבוצות מקצועניות ללמוד מיומנויות בסיס ביצוע תרגילים חשובים כמו: סקווט, ודדליפט . מדובר במצב אבסורדי, מכיוון שכבר בגיל הילדות יש צורך ללמוד ולהפנים את המיומנויות הללו. ברם, נציין, שישנה חשיבות לפירוודציה (תקופתיות באימון) אצל ספורטאים. אזי, לא רק אימונים קשים על בסיס קבוע הם החשובים, אלא תכנון שנתי כולל של השנה מבחינת אימונים לפי תקופות, תחרויות וכדומה. אימוני כושר גופני מקצועיים, גם בקבוצות של משחקי כדור, יאפשרו בנייה גופנית של ספורטאים לאורך זמן ויתכן אף האטה של "הבלאי הטבעי" או "הנטיה לפציעות" אשר עולה עם הגיל.

כמו תמיד, השורה התחתונה היא ש"זה מורכב": לכל מצב ולכל גיל יש יתרונות וחסרונות. מקסום ביצועים ויכולות בגיל צעיר ובגיל מבוגר הינו תוצר של בחינת כלל המאפיינים הגופניים והמנטליים של הספורטאים וכמו תמיד התאמת תוכנית עבודה, אימונים ואפילו – משחק, לפי צרכיו ויכולותיו של הספורטאי. התייחסות דיפרנציאלית לספורטאים גם בענפים קבוצתיים, כמו משחקי כדור, תוביל להישגים קבוצתיים מקסימאליים.

 

דגנית גלסמן–פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט
ד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט.
מנהל תחום הסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", ויחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.


מקורות:
http://www.wingate.org.il/Index.asp?ArticleID=6132&CategoryID=130


 

סגור