ריצטיול - קול ששון וקול דיצה

| שתף |

בארץ כשלנו לא רבים הם נחלי איתן כל השנה. לכן, בעונה החמה כדאי לרוץ בקרבתם. נחל השופט הוא אחד מהם. מקורותיו הם מעיינות מקומיים שבחלקם - בעין ששון ובעין דיצה, נבקר.

תאריך: 01/08/11, מאת: קובי שביד ודנה מורן, גליון מס. 146

האזור ירוק מאד, מוצל ואפילו עדיין קצת פורח, בעיקר בזכות הנחל ויערות קק"ל. את הריצטיול הקייצי שלנו בחרנו לרוץ כאן, ולא רק כדי להינות מהמים. נתחיל במעלה נחל השופט ונסיים במורד נחל גחר, במסלול מעגלי באורך 16 ק"מ. אופי המסלול והעליות שבו מוסיפים לו עוד קצת עניין, מעבר לנוף המקסים שמספק האזור. קחו שתייה ומפה ותיהנו.

עין ששון ועין דיצה הם רק חלק מהמעיינות הרבים שממלאים את נחל השופט ולכן הוא זורם כל השנה. שמו, אגב, אינו על שמו של שופט תנ"כי ידוע, או שופט בית משפט עליון וגם לא ע"ש שופט כדורגל… נחל השופט קרוי אחר ג'וליאן ויליאם מק, שופט יהודי אמריקאי אשר כבר בגיל צעיר התמנה לפרופסור למשפטים באוניברסיטת הרווארד. בשנת 1918 התמנה לנשיא ההסתדרות הציונית באמריקה ובתפקידו זה תרם רבות להתיישבות בארץ ישראל ולמפעל הציוני. לימים, כשהוקם קיבוץ רמות השופט הסמוך, ועדת השמות החליטה לחלוק לו כבוד ולקרוא אותו על שמו. אגב, מאותה סיבה קיבוץ עין השופט קרוי על שם לואיס ברנדייס… אבל זה כבר מסיפור אחר.
שביל הריצה הזה עולה במעלה נחל השופט ויורד בנחל גחר. נהנה מנוף רמות מנשה, מספר שבילים מוצלים ובעיקר בחלק מאותם המעיינות.

המסלול

נקודת מוצא: ליד השער שבין יקנעם לקיבוץ הזורע. בצומת יקנעם פונים דרומה וממשיכים ישר עד שמגיעים לשער הנעול. שם מחנים את הרכב. שביל הריצה מתחיל מערבה, במעלה הכביש (מסומן בסמ"ש* אדום) לכיוון בית הקברות של קיבוץ הזורע. מצד ימין של הכביש נעבור ליד עין חשרת המכונה גם עין אמי ע"ש אמי ברנר חבר קיבוץ הזורע שנפל בעת מילוי תפקידו בגבול הצפון. המעיין נובע מתוך הסלע ויוצר בריכה קטנה ונחמדה. אנחנו ממשיכים בכביש, שהופך לדרך כורכר.

נחל השופט: כמה מאות מטרים אחרי עין אמי אנחנו חוצים את נחל השופט לגדה המזרחית שלו בתחנה ההידראולית ע"ש פאול גלעד. השביל הזה לוקח אותנו במעלה הנחל. משמאל היער נותן צל נהדר על השביל, ומימין, הנחל זורם איתן מתחת לתל קירה. גם בתחילת הקיץ ניתן לראות את ההרדופים לאורך הנחל בשיא פריחתם. מגיעים למפגש נחלים ובתוכו מעיין עם דקלים רמים וחורבה. למרות צלילות המים הם לא מומלצים לשתיה. ממשיכים על השביל המסומן אדום למרגלות גבעת משעול. השביל ממשיך לאורך הנחל, לעין פורר ועולה לכיוון הקיבוץ עין השופט. במפגש עם נחל השניים אפשר לראות את "עמק השלום". אנחנו נראה את המבנה מרחוק ונמשיך במעלה נחל השופט עד למפגש הנחלים הבא. השביל האדום פונה מערבה, עם נחל השופט, שביל שחור מגיע מדרום מכיוון הקיבוץ, ואילו אנחנו פונים מזרחה בשביל ללא סימון.

עין דיצה: מי שרוצה להמשיך כמה מאות מטרים עם השביל השחור, יגיע לעין ששון. אנחנו ממשיכים עם השביל הלא מסומן לכיוון מזרח עד שמגיעים לעין דיצה. מעיין נחמד בבריכה שכרגע מלאה באדמה למרות השלט שמורה על סכנת טביעה. מאחורי הבריכה רואים את מי המעיין עם עצי תאנה ובוסתן פירות הדר. הגענו לסמ"ש מסומן ירוק. ממשיכים איתו דרומה כאשר מולנו רואים את האתר "טייפון" – מה שהיה בעבר פארק מים ולא פעיל היום. הירוק מתחלף לשחור וממשיך להוביל אותנו דרומה. השביל הוא שביל כורכר נוח, רובו באותו קו הגובה, אולם בנקודה מסוימת (היום יש שם סככה לבעלי חיים) עוזבים את השביל ופונים לכיוון צפון מזרח.

הבקתה: תוך כמה מטרים אנחנו מתלבשים שוב על שביל לבן נוח שעולה במעלה גבעה (רצוי בשלבים האלו להעזר במפה / מפת הלווין המצורפת). השביל המעגלי של הגבעה מוביל לבקתת אבן נחמדה בלב קרחת יער. המקום סגור ואי אפשר להכנס אבל אפשר להתרשם מהמבנה הפשוט ומהבריזה הקרירה. מסיימים את הקפת כיפת הגבעה וגולשים לכיוון נחל גחר. נשאר עם הערוץ הזה עד שמגיעים לכביש. השביל ברובו הוא שביל לבן ובנקודות מסויימות קק"ל שמו ספסלים ואפילו גשרון שחוצה את הערוץ. חלק זה ברובו מוצל ונוח לריצה.

נחל גחר: סיום המסלול הוא לאורך נחל גחר. במפגש עם הכביש פונים צפונה ורצים על הכביש במגמת ירידה. קני הסוף והצמחיה הסבוכה מסמנים את הנחל מצד שמאל. הכביש יורד ומגיע לפתח השמורה. מי שהיה במרוץ הר לעמק מזהה במקום את אחת מתחנות ההחלפה. ממשיכים ישר עם הכביש לתוך קיבוץ הזורע ומשם, מעבר לשער הנעול בקצהו המערבי חונים הרכבים.

למרות המעיינות והנחל האיתן, אין לאורך המסלול מי שתיה. יש מי שיעדיף, גם במסלול קצר זה, לקחת איתו בקבוק.
למסלול מספר אפשרויות גיוון. האחת, לעלות בנחל גחר ולרדת בנחל השופט. מבטיח סיום בעין אמי שכולל שכשוך במים. אפשרות אחרת היא לחנות באזור עין אמי ולרוץ מסלול מעגלי קצר יותר. קחו מפה ותהנו.