ריצטיול - קסם על ים כנרת

| שתף |

בקעת הארבל היא אולי אחד האזורים היפים בארץ. למרגלות הר געש קדום, קרני חיטים, שרועה בקעה פורייה ובה ארבעה ישובים חקלאיים ונוף עוצר נשימה.

תאריך: 06/03/11, מאת: דנה מורן וקובי שביד , גליון מס. 147

המסלול מתחיל ומסתיים בפארק ארבל שחובק את הצוק. גובהו של הארבל הוא רק 180 מטרים, אולם הכנרת נמוכה כ-200 מטרים מתחת לפני הים, כך שהפרש הגבהים ניכר מאוד, ובתחתית נפרסת כל בקעת גנוסר והכנרת. המסלול מעגלי, בן 14 קילומטר, וכולל כמה עליות. השביל עצמו נוח וניתן ללוות את הרצים באופני שטח. בימים חמים מומלץ לקחת מעט מים, על-אף שיש נקודת שתייה אחת במהלך הדרך.

המסלול
נקודת ההתחלה: הפארק הלאומי ארבל. מחנים את הרכב ברחבת החנייה של השמורה. שביל הגישה שטיפס במעלה ההר, אל פתח השמורה, ישמש אותנו לתחילת הריצה. לא מומלץ להתפתות לרוץ את זה מהר, שכן זו ירידה תלולה מאוד.
עוברים את הכניסה ל'אורחה', ולאחר כ-2.5 קילומטרים מתחילת הריצה. מול הרחבה של מושב ארבל פונים מערבה לכיוון מושב עין זיתים. מומלץ לעצור לרגע ולהסתכל מזרחה. מולנו נחל ארבל, שהתחתר ויצר קניון עמוק בין הר ארבל להר ניתאי. מי שיתחיל את המסלול עם אור ראשון יזכה לאלומה הראשונה של השחר.

קרני חיטים: נכנסים למושב כפר זיתים וחוצים אותו לכיוון מערב. הפנים - לכנרת. יוצאים לכביש הגישה למושב, רצים כמה מאות מטרים, פונים לכיוון נבי שועייב, אך מיד פונים שוב מזרחה לשביל עפר לבן שעולה לקרני חיטים. הדרך לוקחת אותנו למעלה, למבנה מאגר מים לבן. מכאן רואים את כל בקעת הארבל, בקעה בזלתית שלמרגלות הר געש קדום - קרני חיטים. אנחנו נשארים בבקעת הארבל וממשיכים למרגלות קרני חיטים מזרחה, בין השדות והמטעים. בשלב זה כדאי לעצור כדי להתרשם מהנוף ולראות את המשך המסלול שפרוס ממש מולנו. ממול נראית פסגת הארבל והעץ האחד שבראשו. בכיוון צפון מזרח נמצא מאגר מים נוסף, שאליו נרוץ, וממנו יורדת דרך עפר נוחה לכביש גישה למושבים. נרד בדרך זו, נחצה את הכביש ונמשיך, בין השדות, לכיוון מבנה של משאבה.

כפר חיטים: ממזרח אנו רואים את כפר חיטים. ההתיישבות בו החלה כמושב עובדים בשנת 1924. עם השנים הותקף הישוב, מה שגרם לעזיבת המשפחות ובשנת 1933 - נטישת המושב לחלוטין. שלוש שנים לאחר מכן היה זה הישוב הראשון שהוקם במסגרת חומה ומגדל והמושב השיתופי הראשון שקם בישראל.
מהמשאבה אנחנו ממשיכים צפונה, למטע האבוקדו, רצים על הצלע הדרומית שלו ומשתלבים בדרך עפר שיורדת מהרחבה החדשה לכיוון בית הקברות של כפר חיטים. בכניסה יש ברז לשתייה ולהתרעננות. נקודה זו ממוקמת על שביל ישראל שעליו אנחנו רצים צפונה.

לאורך המצוק: שביל ישראל לוקח אותנו כשני קילומטרים בעלייה חדה, לאורך המצוק, עד לנקודת הסיום. בעיניי זהו החלק היפה ביותר של המסלול. ברגע שהעפלנו מעט במעלה השביל נפרסה מולנו פנורמה מרשימה של הכנרת והרי גולן. מי שבוחר לרוץ לפנות בוקר יראה איך השמש עולה וצובעת את הכנרת בצבע זהב.
ממשיכים לטפס למרגלות מאגר המים ומגיעים לפשפש בגדר השמורה שדרכו עובר שביל ישראל. נכנסים לשמורה ועולים עד לעץ המפורסם משיר הפתיחה של 'רחוב סומסום'. מתחתינו 270 מעלות של נוף מדהים: ואדי חמאם, הכנרת ובקעת גנוסר, הרי הגולן וטבריה.
אחרי שהתרשמנו מהנוף אפשר להתפנות למסלולים בשמורה ולהיזכר בקרבות שהתחוללו כאן. במערות שבשפת מצוק הארבל התבצרו הקנאים מהגליל שנרדפו על-ידי הורדוס. בעזרת מנוף גדול, במבצע הנדסי מיוחד, הצליח הורדוס לשלשל את חייליו במורד המצוק בתוך ארגזים הקשורים לחבלים. כאשר ניצבו מול המורדים פנים-אל-פנים שלחו החיילים הרומים אש אל תוך המערות ובכך הכניעו את הקנאים.