ריצטיול בעמק המעיינות

| שתף |

הפעם עובר הריצטיול באזור עמק המעיינות ליד בית שאן - 19 ק"מ של ריצה, טיול והנאה מרובה.

תאריך: 28/12/10, מאת: קובי שביד ודנה מורן, גליון מס. 142

ריצטיול - כשמו כן הוא. מדור חדש שיביא המלצות לריצות שהן גם טיול. ריצטיול נולד מתוך הצורך של רצים לגוון את מסלולי הריצה שלהם והשעמום לרוץ תמיד באותם המסלולים בפארק הירקון או בכל תוואי קבוע אחר ליד הבית. ואם אפשר להוסיף קצת ידיעת הארץ ואהבת המולדת - אז למה לא לשלב ביניהן?

עמק המעיינות (או סובב סקיתופוליס*)
הרב אשתורי הפרחי (שעל שמו נקרא רחוב ידוע בתל-אביב), החליט במהלך ביקורו בארץ הקודש לקבוע את מושבו בבית שאן. הוא הסביר ש"הרי בשמים... מצאתי בבית שאן... יושבת על מים רבים". נשמע מוזר, שהרי לבית שאן אין ים או אגם סמוך. אך יש בסביבתה הרבה מעיינות, וביניהם עובר הריצטיול הקיצי שלנו. במהלך הריצה נעבור בכמה מעיינות ומקורות מים שעשויים להוות נקודות התרעננות והתאוששות גם בימי הקיץ הבוערים. עם זאת רצוי להתחיל את הריצטיול מוקדם בבוקר, להצטייד בכובע, ואז מובטחים לכם 19 ק"מ של הנאה מרובה.

* (ביוונית) - שמה העתיק של בית שאן

• התחלה: נחל הקיבוצים. במעבר חד מהמאה ה-14 והרב הספרדי הנזכר לעיל נעבור לתקופת המנדט הבריטי ונחנה בחניון נחל הקיבוצים, ממש בסמוך לתל השלושה. תחילתו של המסלול הוא ליד הישוב הראשון שהוקם בשנות השלושים כחלק מיישובי חומה ומגדל - ניד דוד (תל עמל) והקשר לבריטים ברור... אגב, זהו גם הקיבוץ הראשון בעמק בית שאן. מתחילים.

• נחל חרוד. חוצים את הכביש מהחניון ורצים לאורך תעלת המים שמוחזקת כטיילת דייג עד לאפיק נחל חרוד (1.8 ק"מ) ושם, בצל האקליפטוסים, יורדים לכיוון בית שאן. כל הקטע הזה של המסלול מסומן באדום-לבן. חוצים את הכביש במעבר תחתי ונכנסים לשוליים הצפוניים של מתחם העתיקות של סקיתופוליס, הלא היא בית שאן העתיקה.

• הגשר הקטוע. עוברים בקניון הבזלת וב'גשר הקטוע', פנינה ארכיאולוגית בפני עצמה שעוברת שימור לאחרונה (עוד כ-2 ק"מ)... בנקודה הזו השביל יוצא מן הנחל ומטפס לגדה הצפונית, אל תוך ואדי קטנטן שבו יורדים בחזרה לאפיק המרכזי. שימו לב שאחרי הירידה מהוואדיון עוברים לצד הדרומי של נחל חרוד ויוצאים דרומה לכיוון בית הקברות. כדי לא 'להתברבר' כאן אפשר להיעזר במפות המצויות בקישורים המצורפים. אם בכל זאת חוששים מטעות - כביש 71 וכביש בית שאן-צמח הן נקודות ציון שקל להתכוונן לפיהן.

• עין אשתור. ממשיכים מזרחה, חוצים את כביש בית שאן-צמח (בזהירות רבה!) ונכנסים לשביל שבין האקליפטוסים, הממוקם מול הכניסה לבית העלמין. רצים במקביל למתחם המפעלים האזוריים, לעין אשתור שלכוד במשאבה. כן, כן, על שם אותו רב מתחילת הסיפור... (עוד כ-4 ק"מ). חוצים כביש פנימי שמוביל למפעלים ובכיכר פונים דרומה.

• עין הנצי"ב. מכאן רצים לכיוון עין הנצי"ב (ע"ש רבי נפתלי צבי יהודה ברלין), לאורך תעלות בטון זורמות. הבטחנו מים להתרעננות? אפשר לעצור ולרענן את הראש. בקרבת עין הנצי"ב עולים בחזרה לכיוון כביש הגישה לישוב ומשם רצים בקטע לא ארוך על הכביש, בין שלוחות לרשפים.

• עין מודע. יורדים לכביש המוביל לעין מודע שמשולט היטב (עוד כ-9 ק"מ). שוב, אפשרות נהדרת ומומלצת להתרעננות בבריכה.

• נחל הקיבוצים. מכאן נותרו פחות משני קילומטר, לאורך השדות ובריכות הדגים - ואנו בנקודת ההתחלה עם טבילה אפשרית בנחל הקיבוצים.

נקודות מעניינות...
בית שאן: קצרה היריעה מלתאר את כל תלאות בית שאן מהימים שבהם דוד המלך כבש את העיר ועד הימים שבהם דוד לוי כבש את הכנסת. ובכל זאת בכמה מילים: בית שאן, לאורך כל ההיסטוריה, נחשבה לאחת הערים החשובות מבחינה אסטרטגית, כמי שיושבת על צומת דרכים באזור. אתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים מפרט בצורה פשוטה ומעניינת את קיצור תולדותיה. מומלץ.

הגשר הקטוע: (תמונת השער) אחד המונומנטים המעניינים בעיר העתיקה בואך לשער העיר - שער דמשק. גיאוגרפית, מיקומו באפיק נחל חרוד (שרצים בו לפני ההגעה לעיר), מצפון מזרח לבית שאן. הגשר נבנה בתקופה הרומית וקרס ברעידת אדמה שפקדה את האזור. כיום מבצעת רשות העתיקות עבודות שימור בגשר, שכוללות השלמת קטעי קיר, תמיכה, וניכוש הצמחייה. חובה לחובבי ארכיאולוגיה.

עין מודע: בריכה מדהימה שאוגרת לתוכה מים מכמה נביעות שבאזור וביניהן מי מעין שנובע כל השנה. מכיוון שכך, הבריכה אינה מושפעת מכמות המשקעים והיא מלאה בקביעות. הטמפרטורה הנעימה של 24 מעלות קבועה בכל ימות השנה. קק"ל סידרו את המקום והיום אפשר, נוסף לרחצה, ליהנות משולחנות פיקניק ומצל העצים. לאלה שמגיעים מוקדם - השתדלו לא להפריע למי שבחרו לישון בקרבת הבריכה...

את תצלום הלוויין של המסלול אפשר להוריד בקישור הבא

כמו כן אפשר להוריד באתר זה קובץ בפורמט CRS המתאים לבעלי Garmin או קובץ GPX לבעלי המכשור המתאים.