הצבת מטרות למרוץ הבא

| שתף |

"רצים נוטים למדוד את ההצלחה שלהם במרוץ לפי דקות. אולם ההתמקדות בזמן בלבד יכולה להוביל לכישלון. על הצבת מטרות בכתבה הבאה.

תאריך: 16/09/15, מאת: SPORTWEB

אם תספר לחבריך שנרשמת למרוץ הבא שלך, השאלה הראשונה שתישאל היא: "מה הזמן שאתה מתכנן?" רצים נוטים למדוד את ההצלחה שלהם במרוץ לפי דקות. אולם ההתמקדות בזמן בלבד יכולה להוביל אותך לכשלון.

לעומת זאת, אם תציב לעצמך מטרות רחבות יותר - ותדאג שלפחות מטרה אחת אינה קשורה לשעון, תוכל להבטיח לעצמך מספר הישגים ליום המרוץ - לא משנה מה יקרה. כל הרצים, מאלו שמשתתפים במרוץ ראשון ועד רצים מנוסים יותר ירוויחו יותר אם יעמדו על קו הזינוק כאשר יש להם בראש יותר ממטרה אחת. אם תציב לעצמך מגוון של מטרות ריאליות שאתה יודע שתוכל להשיג, תמיד תסיים את המרוץ בהרגשה טובה ותהיה רעב לאתגר הבא.

רק לסיים

זו מטרת מפתח. ביחוד עבור רצים שזהו המרוץ הראשון שלהם, או רצים שחוזרים אחרי פציעה או כאלה שמתחרים לראשונה במרחק חדש וארוך יותר מבעבר. גם רץ ותיק צריך לשאוף "רק לסיים". אנחנו אף פעם לא יודעים לאיזה כיוון המרוץ יתפתח, אם זה סתם "יום רע" שלכם מבחינה גופנית, או מזל רע עם מזג אוויר, ההחלטה של לרצות לסיים לא משנה מה קורה, מורידה הרבה לחץ מהרץ.

מהי "מטרה טובה?"

רצים שמציבים מטרות למרוץ 5 ק"מ או 10 ק"מ צריכים היו להשלים את המרחק הזה כבר באימונים הקודמים למרוץ. רצים שמתחרים במרחק חצי מרתון צריכים לעבור יותר מהמרחק הזה באימונים לפחות פעמיים. אם אתם מתקשים בריצות הארוכות שלכם שקלו אולי להתחרות במרחק קצר יותר אם אתם לא מרגישים מוכנים. המרוץ צריך להיות חוויה מהנה עבורכם ואם אתם ניגשים לעשות משהו שאתם לא מוכנים אליו סביר שתסבלו, וחבל.

יום המטרה שלך

זה יכול להיות היום של השיא האישי שלך אבל לכך דרושה הכנה ממוקדת למרחק הנתון, מזג אוויר טוב ובריאות תקינה. אם אתה יודע שהמרוץ הולך להיות יום המטרה שלך זה יתן לך מוטיבציה באימונים.

מטרה טובה

הסתכל על מספר תוצאות אחרונות שלך ממרוצים קודמים. מומלץ להיעזר במחשבונים שונים ברשת או במאמן על מנת להעריך את המצב בהתאם לתוצאות העבר והאימונים שביצעת לאחרונה. באופן זה תוכל להציב לעצמך מטרה הגיונית בהתאם לעובדות. במידה ונהלת יומן אימונים ועקבת אחרי הזמנים ממרוץ למרוץ תוכל לתכנן היטב את מהלך הריצה ולשאוף למטרה בתוך הטווח הריאלי.

המאמץ הכי טוב שלך

אי אפשר לקבוע שיא אישי בכל מרוץ, אולם כאשר אתה משלים מרחק מסויים, אתה יודע שתוכל לסיים את המרוץ. כאן מגיע הרגע שהמטרה אינה קשורה בזמן. המטרות שאתה מציב ישפיעו על כמה תשקיע במהלך המרוץ תחת כל התנאים הקיימים באותו היום. לאלו שחוזרים מפציעה, יהיה חשוב לזנק למרוץ כשהם בריאים. המטרה צריכה להיות קשורה לביצועים שלכם, למשל - לרצות לסיים כל קילומטר בזמן מסויים שהוא בטווח 10 אחוז סטייה מהמטרה. אם תצליח לשמור על הקצב שהצבת לעצמך רוב המרוץ, תוכל להרגיש סיפוק בהגשמת המטרה הספציפית הזו.

כאשר אתה מציב מטרה שאינה קשורה בזמנים עדיין יש לוודא שהיא ניתנת למדידה. 

גמישות

רצים רבים שהראו גמישות במהלך האימונים ובהצבת המטרות היו יותר מחוייבים ושבעי רצון מהביצועים שלהם. אל תפחדו לשנות, או "להזיז" את המטרה בהתאם לתנאים הנתונים באותו היום. באופן זה תוכלו למנוע מעצמכם עוגמת נפש ותוכלו לסיים את המרוץ בהרגשה טובה.

 

בהצלחה!

  • Blazej Lyjak

סגור