ניהול סיכונים בריצה

| שתף |

"אני מעריך שרובנו בוחרים בכאב במהלך המרוץ מאשר בכאב של החרטה, אותה חרטה שאוכלת אותנו ימים רבים אחרי מרוץ רע". גרג מקמילן מציע חמישה שלבים שיהפכו את המרוץ הבא שלכם ליותר טוב

תאריך: 07/09/16, מאת: גרג מקמילן תרגום: דפנה פרחי

לאחרונה כתבתי על היתרונות של האימונים הרעים שלנו. הצעתי, שבמקום להצטער או "לנבור" בהם, למה לא ללמוד מהם? אבל מה לגבי מרוצים טובים? האם אפשר ללמוד מהם גם? בוודאי שאפשר, אבל אולי בצורה פחות ברורה ממה שאתם חושבים.

מעל 20 שנות אימון (וגם במסגרת האימונים שלי עצמי), שמתי לב שכאשר לרץ היה מרוץ מוצלח או אימון מצויין, בדרך כלל הוא מתחיל לחשוב מה הוא היה יכול לעשות טוב יותר או אפילו מהר יותר. אימנתי רצה כזו, שלא רק שהיא  שברה את שיאה האישי היא דיברה אחרי המרוץ על "להגיע לשלב הבא". היא אמרה שהיא היתה יכולה לעשות דברים אחרת: "לא הייתי צריכה ללכת עם הרץ ההוא בק"מ השני... הייתי צריכה ללחוץ יותר בעלייה ההיא בק"מ ה-15..הייתי צריכה להתחיל את הספרינט שלי מוקדם יותר..."

כשרץ נשאל בשאלה "האם יכולת לרוץ מהר יותר?" התשובה נראית ברורה - "ברור שאתה יכול!" אבל זה רק עניין של לשים את הפוקוס על הדבר הנכון.

אחרי הרבה שנות עבודה עם אתלטים גיליתי שה"מרוץ המושלם" קשור אך במעט לזמן שמופיע על השעון או למיקום בין המתחרים. זה באמת קשור דווקא לביצוע המושלם במהלך המרוץ. ועכשיו, המשמעות של "ביצוע מושלם" משתנה מרץ לרץ ובדרך כלל מגיעה אחרי למידה של המרוצים הטובים. כל אותם דיבורים על כך שיכולת לרוץ מהר יותר מסתכמים כ"סיכונים".

להלן חמישה צעדים שמצאתי על מנת לעזור לכם כיצד ללמוד מביצוע טוב, לנהל את הסיכונים טוב יותר ולאחר מכן לקחת את הלקחים לקו זינוק נוסף על מנת לבצע מרוץ עוד יותר טוב.

1. צפו לקול

כמעט כל רץ מכיר את הקול בראש שאומר לו לסגת כאשר נהיה קשה. חלק מהאימונים מטרתם לגרום לך ללמוד להתעלם מהקול הזה ולהמשיך "ללחוץ" אפילו חזק יותר כאשר הקולות הולכים ומתחזקים ואתה נעשה הרבה יותר עייף. הקול הזה יופיע גם במרוצים הטובים שלך וגם במרוצים "הרעים".

השלב הראשון למרוץ מושלם הוא להבין שגם במהלך ביצוע מושלם, הקול יהיה שם. כמו שחברי הטוב ופסיכולוג הספורט ד"ר סטאן בקהאם אומר: "רוץ עם הגוף שלך, תתחרה עם הראש". עוד הוא אומר ש"לא תוכל לצאת מהמרוץ הזה ללא כאב אז כדאי שתבחר איזה כאב אתה רוצה - כאב תוך כדי המרוץ או כאב של חרטה". אני מעריך שרובנו בוחרים בכאב במהלך המרוץ מאשר בכאב של החרטה, אותה חרטה שאוכלת אותנו ימים רבים אחרי מרוץ רע. במהלך המרוץ זה אף פעם לא קל, אז אל תצפו שהמרוץ ירגיש לכם קל. תצפו שיהיה לכם קשה אבל אתם הולכים להילחם ולהתעלם מהקולות שתשמעו בראש שיקראו לכם להאט את הקצב.

2. יש ספק - אין ספק!

הצעד השני הוא לזהות את נקודת המפנה בכל מרוץ ואת ההחלטה שאתם לוקחים באותו הרגע. זוכרים את הרצה ממקודם שתמיד חשבה שיכלה לרוץ מהר יותר? אותה נקודת מפנה היא כמעט תמיד ההחלטה האם להגביר את הקצב או לא. הערה חשובה:  העניין פה שונה מאשר ההחלטה על איזה קצב לרוץ, למשל, לרוץ מהר מדי כבר בהתחלה. ההחלטות שאני מתכוון אליהן הן יותר אינסטנקטיביות. למשל כאשר מישהו עוקף אותך - האם אתה נצמד אליו או נותן לו לעבור? האם אתה צריך ללחוץ כדי להדביק את הדבוקה שלפניך לפני הקילומטר ה-10 בחצי מרתון או שאתה ממשיך בקצב שמרני? האם תעקוף אותה עכשיו או תחכה לקילומטר הבא? אלו ההחלטות שעולות לנו לראש תוך שניות במרוצים ואין לנו זמן לחישובים. המפתח למרוץ טוב יותר הוא להיות יותר פתוח בשביל "ללכת על זה" בשניות שנדרשת ממך החלטה כזו.

3. תכיר את עצמך

הצעד השלישי הוא לעבור על כל המרוצים שהשתתפת בהם ולהכין רשימה של כל הטעויות או ההזדמנויות שהוחמצו. הרשימה הזו תהיה המדריך שלך לביצועים טובים יותר במרוץ הבא (וסביר להניח שתתאים למה שגילית בסעיף 1 ו-2). אחרי הכל, אנחנו חוזרים על אותן "טעויות" בכל מרוץ, ולכן תמיד הדיון אחרי המרוץ  מגיע לאותו משפט ישן: "יכולתי ל..."

4. "לתת בראש"

השלב הרביעי הוא "לתת בראש"! אין סיבה שלא תוכל להגביר ולפתוח בספרינט (לא משנה מה זה אומר עבורך) בסוף של המרוץ. מבחינה פיזיולוגית הספרינט קשור במערכת אנרגיה שונה ובשילוב עם המוטיבציה שלך תוכל להגביר בסוף המרוץ. המאמן שלי בתיכון תמיד אמר לנו שאין סיבה, לא משנה כמה אנחנו עייפים, לא לתת ספרינט ב-200 המטרים האחרונים. למה לא לסיים את המרוץ ללא חרטות...?

5. לסכן את הכל

השלב החמישי הוא לקבל את הסיכון. לומר את האמת, למעט מאד אנשים באמת איכפת אם השגת את המטרה שלך במרוץ או לא וזה לא שתשלום המשכנתא שלך תלוי בכמה מהר תרוץ את המרוץ הבא שלך. אז, מה הבעיה ללכת על הקצה? האם תיפול? יתכן. האם תוכל ללמוד משהו חשוב? בהחלט. המרוצים נועדו כדי לבחון את הגבולות שלך. תהיה חכם אבל לא תמיד צריך ללכת על בטוח. תבחר איפה אתה רוצה לאתגר את עצמך ובמרוץ הבא תתמקד בכך. הפוך את זה למרוץ הכי טוב שלך. אחר כך תלמד מכך ותיקח את זה על מנת להפוך את המרוץ שלאחר מכן לעוד יותר מוצלח.

 


גרג מקמילן, ממציא "מחשבון מקמילן", מאמן בכיר, מאמן את קבוצת "Team Arizona"
  • Victah Sailer / photorun.net

סגור