איך לשמור על כושר בחופשה

| שתף |

ריצה בחופשה אמורה להיות פינוק ולא עינוי. אז איך נשארים בכושר גם בחופשה? כל זאת ועוד בכתבה שלפניכם...

תאריך: 24/06/14, מאת: שמרית גוטמן-עידן

"לקחת פסק זמן ולא לחשוב
לשבת מול הים ולא לדאוג
לתת לראש לנוח מהפיצוצים
לתת ללב לנוח מהלחצים"

ניתן לחלק את "רצי החופשות" לשני זרמים מנוגדים: אלו שיאבקו ברצון העז לצאת אפילו לריצה קטנה אחת בחופשה ואלו שבזמן החופשה יעשו לפחות אימון אחד ארוך ביום אם לא שניים ואף יאלצו את שותפיהם לחופשה להתחשב בלו"ז האימונים הנוקשה שלהם...

כמו בכל דבר בחיים – גם כאן איזון הוא שם המשחק. "שלושה אימוני ריצה למרחק בינוני בקצב בינוני-קשה במהלך שבוע חופשה, ישמרו על רמת הכושר שלכם ויאפשרו לכם לשוב הביתה בתחושה שגם נפשתם ונחתם וגם שמרתם על כושר", טוען קארי סמית, מאמן ריצה מפילדלפיה. אז בין אם אתם מתכננים חופשה עם לוח זמנים צפוף ואינטנסיבי ובין אם אתם מתכננים חופשת "בטן-גב" להלן מספר דרכים לשמור על הכושר (והאושר) כשאתם רחוקים מהבית ומהשגרה.


תנו "פוש" חזק לפני היציאה לחופשה

צאו לריצה ארוכה במיוחד או בצעו אימון מהירות מאומץ ביום או יומיים שלפני היציאה לחופשה. אימון כזה יצדיק מנוחה מוחלטת או אימונים קלילים ביותר במהלך הימים הראשונים של החופשה. יתכן שהאימון הזה שלפני היציאה לחופשה יהיה אחד החזקים והמוצלחים שלכם בתקופה זו, כיוון שעצם הידיעה על היציאה לחופשה הקרובה תמריץ אתכם לתת את כל מה שיש.


קחו איתכם "פרטנרים"...

ישנם מספר דרכים שאפשר באמצעותם להתארגן על "חברה" לריצה. ניתן להיעזר באתרי האינטרנט השונים. אם אתם יוצאים לחופשה בחו"ל – בדקו האם יש שם מועדון ריצה מקומי והאם יש לו אתר אינטרנט. אתרים כמו cityrunningtours.com או
globalrunningtours.com עשויים להיות לכם לעזר. בעת חופשה בארץ ניתן להיכנס ל"פורומים" של מועדוני הריצה השונים ולחפש פרטנרים לריצה או להצטרף למועדון המקומי.
(למשל: "מועדון ארוחת הבוקר" בירושלים, "רצי השפלה והדרום" באזור רחובות-נס ציונה, הפורום של מועדון הריצה "איילות").

 

או "רוצו" על זה לבד...

אם אתם מהרצים הסוליסטים, חפשו מסלולי ריצה אופציונליים עוד בטרם אתם יוצאים לחופש.mapmyrun.com ו route finder הם שני אתרים שיאפשרו לכם למצוא מסלול שמופה על ידי רצים מקומיים וכוללים מרחק משוער וגרף גבהים. אתם יכולים גם פשוט לצאת ל"ריצת טיול" במקום בו אתם שוהים ואפילו לעצור ולצלם מידי פעם. אם אתם שוהים במלון או כפר נופש – שאלו את פקידי הקבלה על מסלולים בטוחים ונוחים לריצה באזור.

ערכו תאום ציפיות

כל מי שמטייל עם ילדים קטנים, חווה עיכוב בטיסה או טעה בניווט בדרך יודע שחופשות לכשעצמן עשויות להיות מאתגרות. רוצו למרחק קצר יותר או בקצב קל יותר מהרגיל אם אתם נמצאים באזור שהוא חם יותר, לח יותר, גבוה יותר או כאשר תוואי המסלול עצמו קשה יותר מזה בו אתם רגילים לרוץ (שביל עפר, חול וכיו"ב). נסו לרוץ מוקדם בבוקר כיוון שקשה יותר לחזות בחופשה האם תוכלו לבצע את האימון בהמשך היום. אם אתם שוהים עם בן זוג (שאינו חובב ריצה..) ומשפחה מורחבת, ארגנו לכם בכניסה לחדר כבר ערב קודם, את הציוד הנדרש (נעליים, ביגוד, מים) . כך תוכלו לחמוק לריצה מוקדם ובשקט מבלי להעיר (ולעצבן..) את יתר החופשים.

אין זה משנה כמה ואיך תרוצו במהלך הריצה, הדבר החשוב ביותר הוא שתתמקדו בהנאה ובכיף שבחופשה ולא בניסיון לשמור על הכושר הגופני. זכרו אפשר לרוץ בכל מקום וליהנות במהלך הריצה ממקומות חדשים, נופים, ריחות, צלילים. צאו בכל יום במהלך החופשה לרוץ במסלול שונה או דרך חדשה. מסלול הריצה בחדר הכושר במלון? – ותרו עליו! אלא אם תנאי השטח מסוכנים או לא מתאימים לריצה בחוץ.


הרחיבו אופקים

אם לוח הזמנים שלכם לחופש עמוס וצפוף, אפשר לקחת הפסקה של שבוע גם מהריצה, אבל אין זה אומר שצריך להתבטל ולהתעצל. חופשה צריכה להוות הזדמנות ליציאה משגרת היום יום. זה הזמן לצאת ולהתנסות בפעילויות ספורט אחרות ולהפעיל שרירים אחרים. שיכרו אופניים,צאו לטיול רגלי בשטח, שחקו טניס או נסו סקי מים. כל פעילות שכזו שורפת קלוריות, מפעילה את שרירי גופכם ומאפשרת לגוף ולנפש מנוחה גם משגרת הריצה. כאשר תשובו לביתכם תחשו ש"מילאתם מצברים". אל דאגה, לא יקח לכם זמן רב (אם בכלל) לשוב לרמת הכושר הגופני בה הייתם בטרם החופשה. מנגד, אם דווקא העומס בעבודה ובחיים גרם לכם לוותר על האימונים, חופשה עשויה להיות הזדמנות לחזור לשגרת אימונים ולהשיב את הכושר שדעך. רק זכרו לא להגזים..
כי איך אומרים – דווקא כן באנו ליהנות!

 

 

שמרית גוטמן-עידן - רצה למרחקים ארוכים כבר למעלה מ-20 שנה. בעלת שיא אישי בריצת מרתון 3:12:35 שעות.
עובדת בקליניקה פרטית לטיפול פסיכולוגי למבוגרים ונוער. בוגרת תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית ולימודי פסיכותרפיה. בוגרת קורס מאמני חדר כושר, ספינינג ופילאטיס מזרון.  אוהבת לכתוב למגירה בכלל ועל ריצה וספורט בפרט.

 

 


 

  • לא חייבים לרו, אפשר לגוון עם רכיבת אופניים

    © Alex Ishchenko - Fotolia.com

סגור