דירוג המשטחים הכי טובים לריצה

| שתף |

מהו המשטח הטוב ביותר להתאמן עליו? בכתבה הבאה היתרונות והחסרונות של המשטחים הקיימים עבור רצים.

תאריך: 17/11/11, מאת: מארק בלום וסטיב סמיית' תרגום: יובל כרמי

אחד הדברים הנחמדים בריצות ארוכות הוא שאפשר לרוץ על כמעט כל משטח ובכל מקום בעולם. לפעמים מיקום האימון משנה את האימון עצמו בגלל העומסים והזעזועים המשתנים בפניהם צריך גופינו לעמוד. מרקוס אוסוליבן האירי שהיה אחד מרצי המייל הטובים בכל הזמנים אמר: "בקיץ אני רץ בעיקר על דשא וכל הגוף שלי נרגע, אני בטוח שמי שרץ על משטחים רכים יוכל להנות מקריירת ריצה ארוכה יותר". ואכן בגיל 35 אוסוליבן המשיך להתחרות עם צעירים ממנו, לעומת רבים מבני גילו. למרות שהעדפות לריצה על משטחים שונים משתנות מרץ לרץ, ברשימה הבאה תמצאו את יתרונותיו וחסרונותיו של כל משטח, מהטוב ביותר עד הרע ביותר.

1. דשא
דשא איכותי בפארקים, מסלולי גולף ומגרשי כדורגל הוא המשטח הכי טבעי ומתאים לריצה. 

יתרונות: רך ומפחית את הזעזועים אך מאלץ את השרירים לעבוד קשה יותר. אפשר לערוך על דשא אימוני מהירות עם ספייקס ובנוסף מספר העיקולים קטן.
חסרונות: משטחי דשא רבים רצופי מהמורות, דבר שמסכן רצים עם קרסוליים בעייתיים. כמו כן לא מומלץ לסובלים מאלרגיות, ובדרך כלל מקומות עם דשא איכותי (מסלולי גולף) לא מסבירי פנים לרצים.
מסקנה: מי שמכיר משטח דשא ישר צריך לשמוח, מומלץ במיוחד כשמזדקנים.
 

2. שבילים ביערות  
בשביל ריצה עם נופים משתנים ומשטחים כמעט אידיאלים כדאי לצאת ליער הקרוב לביתך. השבילים בדרך כלל די ישרים, די רכים ונמשכים קילומטרים על גבי קילומטרים.
יתרונות: עדין לרגליים, אזורים יפים שמחבבים את הריצה עוד יותר.
חסרונות: אם אין באפשרותך לרוץ ביער עם שבילים טובים, אתה יכול למצוא את עצמך מפלס דרך בבוץ וניצל מהחלקות. כמו כן שורשים בולטים יכולים להוות סיכון.
מסקנה: שבילים רצופי שביבי עץ הם הטובים ביותר לכל רץ אבל בארצינו הם לא כ"כ שכיחים, ככה שזה די תלוי בטיב השביל.

3. מסלולי אצטדיונים סינטטים
בימינו כמעט כל המסלולים עשויים מחומרים סינטטים, ואלה לא מיועדים אך ורק לספרינטרים ורצים זריזים.
יתרונות: מסלול קצת סלחני לרגליים מבחינת רכות ומאחר ואורכו מדויק, מאפשר ביצוע אימונים ומדידתם בקלות.
חסרונות: שני עיקולים ארוכים בכל סיבוב לא מיטיבים עם הקרסוליים, הברכיים והאגן. ריצות לא כ"כ קצרות גם כן יכולות להתיש את הנפש.
מסקנה: המסלול אידיאלי לאימוני מהירות.


4. מסילה
כשמזג האויר קשה בחוץ, המסילה היא פתרון אידיאלי. היא מציגה את כל הנתונים שצריך (ואלה שלא צריך), אך קשיחות המשטח משתנה ממכונה למכונה.
יתרונות: משטח ישר ודי רחמן לרגליים. ריצה בקצב הרצוי, ויותר מזה לא צריך לדאוג מכלבים, רוח, גשם.
חסרונות: ריצה במקום לא כ"כ מעניינת אבל חוסר ריכוז, אפילו לרגע קט, עלול להגמר באירוע מביך במקרה הטוב ובאסון במקרה הרע. ללא שום זרימת אוויר מזיעים הרבה, ומחירן של המסילות עלול להיות מאוד גבוה. 
מסקנה: רבים לא יעדיפו לרוץ על מסילה, אך למי שגר בעיר גדולה בעלת כבישים רבים ושבילים ומשטחי דשא מעטים, או למי שקשה לשמור על קצב קבוע, ריצה על מסילה היא עדיפה.

 

5. אספלט
אספלט הוא תערובת של חצץ, זפת, ואבנים מרוסקות. אספלט מכסה כמעט את כל כבישי הארץ והוא אינו המשטח הרך ביותר אך גם לא קשה כבטון.
יתרונות: כפי שכולם יודעים אספלט הוא אחד המשטחים המהירים עליהם אפשר לרוץ, על אספלט קל יחסית לשמור על קצב ולמדוד מרחקים. למרות שאספלט קשיח, הוא בד"כ ישר, צפוי, ונוח יותר לגיד האכילס לעומת משטחים עקומים ורכים אחרים.
חסרונות: משטח קשה שלא מרחם ולו במעט על הגוף. כבישים, מכוניות, זיהום וכל מה שנלווה לזה. 
מסקנה: למרות שזהו משטח קשה, גם קשה להמנע ממנו. אם מתחרים במרוצי כביש, מומלץ גם להתאמן עליו.

 

6. חול - כאשר החול יבש וטובעני אפשר לעניק לשריר התאומים את האימון הקשה ביותר ללא סיכון המפרקים והעצמות. על חוף הים אפשר להנות מהבריזה ומהסביבה ולרוץ על חול מהודק בסמוך למים.
יתרונות: אפשר לפעמים לרוץ יחף, וריצה בדיונות היא אימון התנגדות מעולה לרגליים.
חסרונות: למרות היתרון של חיזוק הרגליים, רכות היתר של החול גם עלולה לסכן את גיד האכילס. בנוסף, למרות שהחול שקרוב למים הוא מהודק, הוא גם משופע, דבר שגורם לעומס לא מאוזן על הגוף.
מסקנה: משטח חול ישר ומהודק יכול להיות מושלם לריצה, אבל רוב משטחי החול אינם כאלה וגורמים לעומס רב מדי על השרירים. בקיצור, לא כדאי לערוך ריצות ארוכות מדי על חול.  

 

*מתוך הראנרס וורלד

 

סגור