חשיבות יומן האימונים

| שתף |

הרגשתם שאתם בכושר אבל התחרות היתה גרועה? סביר להניח שעשיתם משהו לא בסדר, ותמצאו זאת ביומן האימונים שלכם. גרג מקמילן מסביר.

תאריך: 30/07/13, מאת: גרג מקמילן תרגום: יובל כרמי

לאחרונה שוחחתי עם רץ שהלך לו רע מאוד בתחרות מסוימת. הוא לא הבין מה הסיבה שבגללה רץ כל כך לאט. כמו רבים, הוא התחיל לפקפק ביכולותיו, באימונים שביצע, וגם במאמנו. איך יכול להיות שיום אחד הוא בכושר נפלא ויום אחר כך בכושר גרוע? 

כלי יעיל לזיהוי מקור הבעיה במקרים של תחרויות חלשות, פציעות, או עייפות גדולה, הוא יומן אימונים שחוזר אחורה בזמן, וליתר דיוק שלושה שבועות אחורה. זיהוי הגורם שהביא לבעיה חשוב כדי למנוע תסכול ולהקל על המאמן והרץ. לאור נסיוננו רב השנים, חולשה בתחרויות נגרמת בדרך כלל כתוצאה מאימונים או מאירועים שהתרחשו עד שלושה שבועות קודם לכן, שכן לעיתים ימים רבים חולפים עד שהשפעת האימון נכנסת לתוקפה. מומלץ להשתמש ביומן על מנת לראות את התמונה בכללותה. הגוף לא "מכיר" שבועות חדשים אלא רק ימים קודמים ואלה שלפניהם.

רישמו כל יום את סוג ועומס האימון ורמת המאמץ, כגון ריצה קלה, ארוכה, ו"עייף מהאימון", "התאוששותי", "מוכן לאימון הבא" וכו'. מאחר ורובנו מתאמנים על פי איזושהי תוכנית אימונים אנו יכולים לראות או להיזכר במה שביצענו ב-3 השבועות האחרונים. באמצעות כתיבת כל האימונים ועומסיהם בדף אחד אנחנו יכולים לזהות בקלות רצף של אימונים בהם היינו עייפים מדי, או בהם שררו תנאים קשים כגון חום או קור קיצוני, או מסלולים רצופי עליות ומורדות שהחלישו אותנו, וכו' וכו'.

בשלב הבא הקיפו בעיגול את ימי האימונים שהיו עמוסים במיוחד, מכל מיני סיבות: מזג אוויר, עבודה, ריצה מהירה מדי, וכו'. במידה ותראו עיגולים רבים סמוכים זה לזה כנראה ש"עליתם" על הגורם לחולשה, ובאמצעות כך תוכלו ללמוד כיצד להמנע מאותן טעויות בהמשך. פרטים נוספים שחשוב למלא בדוח שלושת השבועות האחרונים הם עומסי חיי היום-יום שחוויתם. אם הלכתם לישון מאוחר, עבדתם שעות מרובות, או כל דבר מעייף אחר כמו נסיעות או מחלה. הוסיפו את האירוע לצד האימונים שביצעתם. כל אלה מעמיסים על הגוף ועלולים להחלישו.

לאחר שמילאתם את כל הפרטים לשלושת השבועות האחרונים, עברו שורה אחר שורה והקיפו בעיגול כל גורם שהוסיף מתח, עייפות, או עומס, ואת מועדי האימונים הקשים והתחרויות. היתרון המשמעותי של דוח כזה הוא בהתגברות על המתח הנפשי שנוצר כתוצאה מתחרות גרועה, כי למרות שהתחרות תיזכר, לפחות תמצא סיבה הגיונית לביצוע הכושל. מציאת הסיבות האובייקטיביות לכשלון תעזור להפגת תחושות של חוסר תקווה או צדק, תלמד אותנו כיצד לנהוג ולהתאמן טוב יותר לקראת התחרות הבאה, ולבסוף להבין את השפעות לחצי החיים ואי-ההתאוששות על ביצועים ספורטיבים.

 

גרג מקמילן, ממציא "מחשבון מקמילן", פיזיולוג ומאמן בכיר, מאמן את קבוצת "Team Arizona"

 

  • © Stauke - Fotolia.com

סגור