כל אחד יכול לרוץ גבוה

| שתף |

העצה הפשוטה והיעילה ביותר לשיפור סגנון הריצה של המאמן הבכיר גרג מקמילן.

תאריך: 23/11/11, מאת: גרג מקמילן תרגום: יובל כרמי

התמזל מזלי ובביה"ס התיכון התאמנתי תחת מאמן שייחס חשיבות רבה לסגנון ריצה טוב. עבדנו באופן תדיר על הסגנון וכתוצאה מכך כל רץ בסוף תקופת הלימודים היה בעל סגנון משופר אבל לא זהה לזה של חבריו. לכולנו היו מבני גוף שונים ולכן גם סגנונות שונים. 

השיעור הראשון שהמאמן לימד אותנו היה "לרוץ גבוה". זו העצה הקלה ביותר ליישום והיא תועיל ל-90% מבעיות הסגנון. זהו רעיון פשוט שבמידה ומיושם באופן עקבי יכול לשפר משמעותית את הסגנון. הנה הרעיון: הראש צריך להיות מאוזן על הכתפיים. הכתפיים מאוזנות על האגן, והאגן מאוזן על הרגליים. על הכתפיים לא להיות שמוטות (בעיה של רבים שיושבים מול מחשב שעות רבות), על הראש לא להיות מורכן (גם הודות למחשב), ועל הישבן לא לבלוט. מאחר ואימנתי תיכוניסטים ועד פנסיונרים, אני יודע שמספיק לומר לכל רץ לרוץ גבוה, וסגנון הריצה יכול להשתפר משמעותית ללא קשר לנסיונו של הרץ. 
משימתו של הרץ אם כן היא לא לשבת ולקרוא שעות על גבי שעות דעות שונות על סגנון ריצה בהקשר של נעליים. המשימה צירכה להיות פשוט לחשוב על ריצה גבוהה בשבוע הקרוב. זה לא אומר לרוץ בצורה נוקשה, אלא פשוט לייצב את הגוף בצורה מאוזנת אך משוחררת. ברגע שהרץ ישיג יציבה רגועה ומאוזנת, שאר מרכיבי הסגנון יהיו יותר קלים לתיקון.

אני שווה נפש לגבי השיח אודות סגנון ריצה והנעלה. ראיתי רצים מצליחים בעלי סגנונות שונים וצורות דריכה שונות. אמנם כל רץ לדעתי צריך לשפר ולשמר סגנון טוב, אבל הדבר החשוב ביותר הוא למצוא את השיטה שתשמור על הרץ בריא וחף מפציעות. רץ בריא יכול להתאמן באופן יותר עקבי, שזה כשלעצמו המפתח למימוש הפוטנציאל של הרץ. "ריצה גבוהה" מאפשרת לכפות הרגליים לנחות בדיוק מתחת לגוף ולא לפניו, ללא קשר לחלק המסוים שנוגע בקרקע ראשון. בתיכון נהגנו להסתכל על עצמנו רצים כשחלפנו על פני חלונות ראווה, חלונות של מכוניות, או כל משטח אחר דמוי מראה. הפידבק שתקבלו יעזור לכם למצוא את סגנון הריצה האידיאלי עבורכם. 

 

 

 

גרג מקמילן, ממציא "מחשבון מקמילן", פיזיולוג ומאמן בכיר, מאמן את קבוצת "Team Arizona"
סגור