כל מה שרציתם לדעת על ספינינג

| שתף |

שיעורי הספינינג פרצו לתודעה בסוף שנות התשעים אך הביאו עימם מספר בעיות: כמו נושא הכשרת המדריכים, ריבוי פציעות בקרב המתאמנים ועוד. האם שיעורי הספינינג יורדים במדרון? הכל בכתבה הבאה

תאריך: 05/02/14, מאת: מיכאל בהר

בסוף שנות ה- 90 מלאו את מכוני הכושר בישראל מתאמנים נלהבים  מאימון  חדש  "רכיבת אולם". במהלך האימון קבוצת אנשים דוושה על אופניים נייחים לצלילי מוזיקה מגוונת בהדרכת מדריך שהסביר את מהלך האימון והדריך את המתאמנים בהתאמת המהירות והעומס. אימון זה היה חידוש בהשוואה לשיטת האימון הקודמת כאשר מכוני הכושר החזיקו בפינת האירובי מספר זוגות אופניים נייחים ואנשים דוושו בקצב אישי עם אוזניות או תוך צפייה במסך.

לאימון  האולם מספר טכניקות - הראשונה והמוכרת ביותר בעולם נקראת Spinning  ונרשמה על ידי יונתן גולדברג רוכב אופניים מקצועי לשעבר בשנת 1987. שיטות נוספות מוכרות בישראל הן: קייזר, צ'יקלטה, פרו-ריידינג והמשותף לכולן -  מדוושים ונהנים יחד!

מאיפה הרעיון?

יונתן התכונן לתחרות של כ-5000 ק"מ, האימונים לתחרות דרשו ממנו להתאמן גם בשעות החשכה עד שבאחד האימונים הוא כמעט נהרג. בעקבות זאת החליט לא לרכב יותר בלילה ולהמיר את האימונים לאימוני טריינר (מכשיר ההופך את האופניים הרגילים לנייחים. במהלך האימונים חשב על רעיון של  אימון לציבור על אופני כושר מה שהוביל בסופו של דבר למותג הידוע  Spinning - אימון משותף של מתאמנים בחדר עם מוזיקה ומאמן שמוביל את הקבוצה לתוך חוויה שעתית של רכיבה אל תוך "חלום". החדר האינטימי עם תאורה מינימאלית ועם מוסיקה קצבית ומגוונת שתאפשר לכולם להרגיש בנוח ויצרו אנרגיה מיוחדת.

מאחר  ואופני האולם שימשו מספר גדול של מתאמנים היה צורך לבחור מוצר מתאים שישרת את הקהל.

אילו אופניים נייחים קיימים בשוק?

נניח לרגע בצד את הרעיון שייצר יונתן גולדברג וניכנס למכונת זמן למסע בשבילי ההיסטוריה של  האופניים הנייחים. אחד מאופני הכושר הנייחים הראשונים נבנו ב-1796 על ידי  Francis Lowndes והדבר היה לפני כניסת האופניים הניידים במאה ה- 19. בשנת 1884 נבנו אופני כושר בצורת חד אופן הדומים מאד ברעיון לטריינר (ציוד עזר שמאפשר לחבר אליו אופניים ניידים ולרכב במקום). רוכבי האופניים משתמשים בטריינר לשם חימום לפני תחרות או אימון תחליפי לאימון כביש כאשר התנאים לא מאפשרים רכיבה בחוץ.

יש מספר סוגי טריינרים כאשר השוני העיקרי ביניהם הוא באיזו דרך נוצרת ההתנגדות לגלגל (מגנטים, רוח, נוזל ועוד). כיום ישנם טריינרים מתוחכמים המחוברים למחשב האחראי על שינוי ההתנגדות לפי העולם הווירטואלי שמוצג לנו דרכו.
ישנו מכשיר נוסף המאפשר לרכב במקום - הרולר, והוא קיים כמעט מהרגע שבו יצרו את האופניים. להבדיל מהטריינר הרולר לא מחזיק את האופניים ולכן יש צורך בשיווי משקל בזמן האימון.

מאחר והנתונים המעשיים לא מאפשרים לכל מתאמן להגיע עם זוג אופניים למכון, יונתן גולדברג (ממציא שיטת הספינינג) הבין שעליו להחליף את הטריינר באופני כושר נייחים, זולים, נוחים, עמידים וידידותיים למשתמש, שיאפשרו התאמה קלה ומהירה לכל מבנה גוף.

לאחר שמצא שהאופניים הקיימים בשוק לא עומדים בדרישות הוא בנה במוסך בביתו אופניים ייעודיים לשיטת האימון. החידוש באופניים של יונתן התבטא בכמה מישורים:

*הגיאומטריה של האופניים הייתה דומה לאופני כביש.

*האופניים לא צוידו בשעון מדד כלשהו כדי למנוע השוואה בין המתאמנים ותחושת הצלחה שווה.

*האופניים צוידו בגלגל כוח או גלגל מומנט אשר נתן תחושת הצלחה ומשיכה.

*האופניים נבנו עם האפשרות לכוון גובה כיסא והכידון, תזוזה אופקית של הכיסא והכידון, מה שאפשר התאמה למתאמן.

*האופניים עמידים לשימוש אינטנסיבי.

 

הספינינג בישראל

(ספינינג כידוע יש רק אחד, אך אתייחס לכל ארבע השיטות שהוזכרו בשם המוכר לרב ספינינג):

עקב האופי הישראלי התחום סחף מתאמנים רבים והפך לטרנד חם בכל מועדון כושר שהיה חייב להיות חלק מה"מחלה". הדרישה לחדרי ספינינג עלתה, הדרישה למאמנים עלתה וכך התחום התחיל לצבור תאוצה רבה. המדריכים הראשונים נחלקו לשניים, מדריכי סטודיו שלמדו את התחום כחלק מהרחבת המקצוע שלהם ומאמני ורוכבי אופניים מקצועיים שקפצו על מקום עבודה חדש - העבודה בסטודיו.

נראה כי ההבדל בא לידי ביטוי בין שני סוגי המדריכים באימון עצמו- המאמנים ורוכבי האופניים המנוסים שמו דגש על מקצועיות רכיבה והתאמת אופניים לעומת מדריכי הסטודיו שהיו בעל יכולת גבוה להעברת אימון סוחף והתאמת המוזיקה. חדרי הספינינג גדלו וממקום אינטימי הגיעו לחדרים המכילים 100 זוגות אופניים. כתוצאה מכך אבד הקשר האישי עם המתאמן ותחושת האנרגיה נוצרה רק כשהחדר היה מלא. לצוות המדריכים (הרוכבים המקצוענים ומדריכי הסטודיו השונים) הצטרפו מתאמנים אשר רצו לקחת חלק בהדרכה.  כל המדריכים "הוכשרו" בקורסים ללא כל פיקוח, ללא למידה מסודרת בעלת תוכנית לימודים מאושרת על ידי גוף אקדמאי או ממשלתי, כלומר כל אחד יכול ואולי עדיין יכול ללמד שיטה משלו ו"להכשיר" מדריכים. בסביבות שנת 2004 לאחר מספר תביעות של מתאמנים למכונים והבנה כי למדריכים הללו אין הכשרה מקצועית ומתאימה ולרובם אין אפילו תעודת עזרה ראשונה יצאה המלצה ובהמשך החלטה בחוק הספורט לדרוש תעודת מדריך חדר כושר כתנאי מוקדם להדריך בשיערי אופני אולם במכונים. תעודת חדרי הכושר מוכרת, מפוקחת וכוללת לימודים מגוונים כגון עזרה ראשונה, אנטומיה, פיזיולוגיה, ביומכניקה וכו' .

החלטה זו  לא נאכפת וניתן למצוא מדריכים רבים גם כיום ללא תעודת מדריך חדר כושר! מדריכים אלו עוברים על החוק, מסכנים את המתאמנים ואת עצמם.

בנוסף לדרישה לתעודת מדריך חדר כושר מוכרת, יש לציין שעדיין אין פיקוח על קורסי ההדרכה או הכשרה לאימון בשיטה מסוימת. המאמנים בעלי תעודת מדריך חדר כושר לא עוברים על החוק והם בעלי ידע בסיסי באימון אך לא בתחום האופניים! עקב חוסר מקצועיות ויכולת להתאמת האופניים והנעליים למתאמן באופן מדויק, בהרבה מקרים המתאמנים הוותיקים יושבים בצורה לא נכונה, ולא מקבלים תשומת לב ותיקון הישיבה והמתאמנים החדשים לא מקבלים כלל הדרכה מסודרת בנושא למעט הסבר קצר.

רק לשם השוואה - רוכבי אופניים מתאימים את הישיבה על האופניים והנעלים במשך חודשים ורבים מהם נעזרים באדם אשר מקצועו הוא לכוון את הישיבה על האופניים. כל עוד המתאמנים אינם בעלי יכולות פיזיות גבוהות ושומרים על רמת מאמץ נמוכה הגוף סופג את נזקי הישיבה השגויה.

במקרים רבים המתאמנים מתמכרים לספינינג, אם זה בגלל החברה, החוויה, האנדורפינים, התמכרות לשריפת הקלוריות וכו'. מתאמנים אלו לרב מתחילים להגזים בכמות האימונים, ברמת העומס ובמהירות הסיבוב. עקב כך מתחילים כאבים אשר המתאמן החובב מזניח וכך הם מתפתחים לפציעת ספורט אשר גוררת הפסקת האימון והוצאת שם רע לאימון. משנת 2010 הורגשה ירידה במספר המתאמנים ואימון הספינינג זכה לסטיגמה של אימון לא בריא, קשה, מזיק לברכיים ולרגליים.

 

לפניכם מספר דוגמאות לכאבי רגליים נפוצים והגורמים לכאבים אלה באימון אופני אולם:

*כאב מאחורי הברך או קידמת הברך – תוצאה  של ישיבה בגובה לא מתאים.

*כאבים בצד הברך או בכף הרגל – לרב מופיעים אצל מתאמנים בנעליים ייעודיות וכאבים אלו מסמנים כי הנעל אינה מכוונת נכון.

*כאבים בגב התחתון – נגרמים בעקבות שימוש בכידון נמוך מדי או כיסא רחוק מדי.

*כאבים בכף הרגל – הנגרמים ממיקום לא נכון של הרגל על הדוושה או דיווש עם נעלים לא מתאימות.

*כאבים בכף היד –נגרמים ממתן משקל על הידיים במקום על הישבן ושבירת קו ישר של מפרק כף היד.


נשאלת השאלה -האם מפליא שהתחום בירידה והאופנה חלפה לה? האם עוד לא אבדה התקווה וניתן להפוך כיוון. הרי אם נשב בצורה נכונה ורגועה לאחר כיוון מקצועי ונבצע את האימון נכון אין סיבה לפציעות וניתן ליהנות ולהשיג כל מטרה.

לסיכום: לאימון הספינינג יתרונות רבים, והוא השיעור סטודיו היחיד המאפשר שריפת קלוריות ועבודה על סבלות לב ריאה ברמה הקרובה לספורט אירובי כגון ריצה. הוא יכול להיות מצוין למתאמנים מתחילים עד בינוניים. מתאמנים מתקדמים צריכים כבר לנהוג ברצינות ולכוון היטב את ישיבתם כדי שהוא יהיה גם יעיל בשבילם ולא יגרום לנזק.


 

מיכאל בהר - מאמן אישי, מתקן סגנון ריצה ורכיבה. רוכב כביש וטריאתלט כבר 20 שנה. סגן אלוף ישראל בחצי איש ברזל ובטריאתלון אולימפי קבוצת גיל. בעבר רשם אליפויות ישראל במרוצי אופניים כמו גם בטריאתלון ודואתלון, בעיקר בגילאי הנוער אך לא רק. בעל תואר ראשון בפיסיקה ותואר שני בהנדסת מכונות. לקראת תואר דוקטורט בביומכניקה של הספורט.

 

  • © CandyBox Images - Fotolia.com

סגור