לנצח את החורף

| שתף |

כשקר, גשום ורוח חזקה נושבת בחוץ, הכי קל זה לוותר. איך תנצחו בכל זאת? הכל בכתבה הבאה.

תאריך: 12/02/15, מאת: דפנה פרחי

נראה שהחורף מסרב להיגמר. בעוד שזכינו בשבוע שעבר למספר ימים חמים, נראה שעדיין אי אפשר לאפסן את בגדי החורף שלנו, בטח לא את בגדי הריצה הארוכים. בואו נודה על האמת, אף אחד לא אוהב להתאמן בחורף. אנו סופרים בייאוש את מספר האימונים שעוד נעשה תחת גשם וקור ומחכים כבר לבואו של האביב. בינתיים, כשעונת המרוצים מעבר לפינה ולפנינו מרתון תל אביב ומרתון ירושלים, אי אפשר להרשות לעצמנו לוותר על אימונים. אז איך בכל זאת ננצח את החורף?

לפני מספר שנים גרתי שנה בברלין. ואחד הדברים שהטרידו אותי יותר מכל היה "איך אני ארוץ שיגיע החורף?" התסריט הרע שרץ לי בראש היה שאולי בחורף הזה אני לא ארוץ כל-כך הרבה או לחילופין, אבלה הרבה שעות על מסילת הריצה, שמבחינתי, מסילת ריצה היא הסיוט בהתגלמותו. שאלתי את חבריי הרצים המקומיים מה עושים בחורף, והתשובות שקיבלתי היו זהות לחלוטין "פשוט להתלבש טוב". וכך, שמזג האוויר כבר נעשה קריר ממש (השיא שלי היה מינוס 15) דאגתי שיהיו לי בארון בגדי ריצה מתאימים. כדי להבהיר את הנקודה, מדובר בבגדי ריצה שאם לובשים אותם ביום הכי קר בארץ מזיעים בלי לרוץ... ובקיצור: 

"There's no such thing as bad weather, only bad gear"

או בגירסה השנייה:

"There's no such thing as bad weather, only weak runners"

 

היערכות ותחושת נוחות

צריך לזכור שלכל אחד מאיתנו יש דרגת רגישות שונה לקור. יכולים להיות באותה קבוצת רצים כאלו שלעולם לא יסבלו ותמיד ירוצו עם קצר, ולעומתם כאלו שתמיד יגיעו עם כפפות וכובע, גם אם זה נראה לאחרים מיותר. מה שחשוב לעשות זה למצוא את האזור הנוח האישי שלך, ביחס לעצמך. אחרי מספר אימונים בחורף כל אחד יכול להעריך מתי הוא סובל מאד ומתי זה לא נורא בכלל. האימון בקור ובגשם באמצעות ביגוד מתאים לא צריך להיות סבל, להיפך, אפשר לבצע אימונים טובים מאד ומהנים מאד למרות תנאי מזג האוויר.

כאשר יוצאים לאימון בחורף התחושה צריכה להיות "קצת קר לי", כך שלאחר החימום ויחד עם הביגוד המתאים לא יהיה לנו קר עדיין, וכמובן שלא יהיה לנו חם מידי.

זכורים לי מאותו חורף ברלינאי אימונים בתנאים של קור, גשם ואף שלג, אך בזכות הביגוד המתאים אני לא יכולה להגיד שסבלתי. להיפך, התחושה שבכל זאת יצאתי לאימונים ולמרות הקושי הצלחתי לבצע את האימונים, רק חיזקה אותי. פעם אחת, במהלך אימון של שעתיים בגשם שוטף (עם מעיל ריצה לגשם שעשה את העבודה) ולמרות מספר פעמים ששקלתי לקצר את האימון ולחזור הביתה, החלטתי שהמטרה היא לא הקצבים שהיו כתובים בתוכנית, אלא המטרה היא לסיים שעתיים של ריצה. כשהגעתי הביתה הייתי הרבה יותר גאה בעצמי שסיימתי ולא ויתרתי, מאשר אם עמדתי בקצבים או לא.
 

לנצח את הבוקר על-ידי התארגנות מוקדמת

אחד הקשיים הגדולים בנוסף למזג האוויר הקר, הוא התמהיל של הקור עם הבוקר. היציאה מהפוך המחמם והפעולה המעוסה של ללבוש את בגדי הריצה הקרירים לא עושה לאף אחד טוב. הפיתרון המומלץ כדי לעבור את המשוכה הזו הוא פשוט להכין את כל הציוד בערב לפני, ליד המיטה, כך שכמה שפחות עיסוק יעשה בבוקר. לסדר את כל הדברים ממש קרוב למיטה כך שכל מה שנשאר זה פשוט לצאת מהדלת לאימון (טוב, לשטוף פנים, קפה, שירותים וכו'...) 
יש כאלו שמכינים את כל הדברים בשירותים/מקלחת כדי לחסוך כמה שיותר "הסתובבות" בבית.

לדבוק בתוכנית ולהיות גמישים לשינויים

חשוב לדעת לאיזה אימון אתם יוצאים, ובדיוק מה אתם הולכים לבצע: מבחינת מסלול, קצבים, כמה חימום, כמה שחרור וכו'. יחד עם זאת לדעת לעשות את ההתאמות הנכונות במידה ותוואי המסלול משתנה עקב תנאים לא ראויים (בוץ, ריבוי שלוליות שחוסמות את המסלול וכו'), התאמות במידה ורוח חזקה מאד מפריעה לאימון. במקרים כאלו צריך להתרכז במאמץ עצמו ופחות במספרים על השעון. למשל, אם תכננתם 3 דקות על קצב 4:15 דק'/ק"מ אך בפועל עקב רוח פנים חזקה רצתם 4:45 דק'/ק"מ, מה שחשוב זו העובדה שהתאמצתם בדיוק כפי שתכננתם, ואלו היו 3 דק' של ריצה במאמץ גבוה.

מחר יגיע יום חדש

במידה ומדובר ברצף של ימים סוערים שלא מאפשרים בשום אופן ריצה בחוץ, יש להיערך אחרת. זו הזדמנות טובה לבצע אימון חיזוקים בחדר כושר, או פשוט לעלות על המסילה. אני האחרונה שתמליץ לכם על ריצה על מסילה, אך מאז שגיליתי את אימוני המסלילה של מקמילן אני חוזרת בי ומתנצלת בפני כל המסילות שסירבתי לעלות עליהן בעבר.

עוד חשוב לזכור שאם מפסידים אימון אחד או שניים לא קורה שום דבר. צריך קצת יותר מיומיים בשביל לאבד את הכושר שלכם, ומקצת מנוחה אף אחד עוד לא רץ לאט יותר - אלא להיפך.
"you get fast on the couch"

כמו כן, לא צריך לאבד את העשתונות אם כל התוכנית השבועית שלכם זזה יום-יומיים קדימה. אם אי אפשר היום לבצע אימון באצטדיון, תבצעו אותו מחר, ובמקום תרוצו ריצה קלה על המסילה (למשל). בסוף השבוע הדברים יסתדרו מאליהם והאימונים יחזרו לתיקונם, ואז יגיע השקט של אחרי הסערה ומבלי שנרגיש, עוד נתגעגע לימים הקרים האלו.

 

בהצלחה!

דפנה פרחי

  • yanlev - Fotolia

סגור