לעבור את הפגרה בשלום

| שתף |

תקופת הפגרה יכולה להביא עימה ירידה בכושר, דכדוך קל ואף עלייה במשקל - אך הפגרה חיונית לצורך צבירת כוחות פיזיים ומנטליים מחודשים לעונה הבאה. כל הפרטים בכתבה הבאה

תאריך: 09/07/14, מאת: מיכל קוברסקי

הקיץ הישראלי היכה בנו רשמית במלוא עוצמתו ולא סתם הביא עמו את תקופת הפגרה. מספר המירוצים בארץ ירד משמעותית, נפחי האימונים הצטמקו, נכנסנו לתקופה של שחרור מהלחיצה על הדוושה. לפני כחודש יציאה לאימון בשעות הבוקר המוקדמות או לחילופין בשעות הערב המאוחרות היו נעימות וקרירות יחסית, אך היום החוויה כבר פחות נעימה. חם...לח...דביק. כל פעילות ספורטיבית שגרתית שהיינו עד עכשיו עושים בכייף ובקלילות נהפכת למעייפת ומתישה יותר ודורשת מאיתנו יותר כוחות. ובכן, תקופת הפגרה באה לשרת עקרון חשוב מאוד- עקרון ההתאוששות. אחרי שלחצנו את הגוף נצטרך לתת לו זמן לנוח ולהשתקם. היציאה לפגרה אומנם יכולה להביא עמה דכדוך קל, ירידה בכושר הגופני ואפילו עליה במשקל אך היא חיונית לגוף ולנפש. התחדשות ורענון לקראת תקופת האימונים הבאה, תביא עמה שיפור בתוצאות העתידיות. איך מתמודדים עם תקופת הפגרה? לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם לנצל ולמנף אותה להצלחה בהמשך-

• תורידו הילוך- אומנם התרגלנו במהלך תקופה ארוכה לעסוק בספורט בתדירות מסויימת אבל אל לנו לשכוח שלפעמים הגוף והנפש צריכים מנוחה. חשבו על כך כתקופה של ירידה לצורך עליה. קחו מנוחה קלה מהאינטנסיביות בה הייתם עד כה ונצלו את הזמן להתאוששות. גם הגוף זקוק למנוחה טובה ולא יקרה דבר אם תוותרו על הארוכה של שבת. צברו כוחות ואנרגיות וחזרו בהדרגה לאחר התקופה. אל תפחדו "לאבד" את הכושר, הוא יחזור ויבנה מחדש כשתתחיל העונה בשנית.

• עסקו בפעילויות שונות- לצאת לפגרה לא אומר בהכרח לשבת על הכורסא מול הטלויזיה כל היום. נצלו את הזמן בפעילות גופנית שונה מזו בה אתם עוסקים במהלך השנה, שתכניס גיוון ועניין בשגרה שלכם. החל משחיה מרעננת בקיץ לאלו שרק רצים ועד למשחק כדורגל שכונתי לאילו שרק רוכבים. צאו לחופשות אקטיביות עם המשפחה או החברים- החל מביקור בקיר טיפוס, דרך טיול רגלי מאתגר בשבילי ישראל ועד רכיבת שטח כייפית ברחבי הארץ.

• חזקו את הגוף- זמן הפגרה הוא זמן מצויין לעבוד על שרירי הליבה (core) ועל השרירים הייעודיים בענף הספורט בו אתם מתמחים. עבדו על גמישות וטכניקה יותר מאשר על נפחים ועומסים.

• החלימו מפציעות- זמן טוב לטפל ולשמן את כל האיזורים הדואבים בגוף שהעדפתם להזניח במהלך השנה. החל ממנוחה טובה ועד תיאום תור וביקור אצל הרופא או הפיזיוטרפיסט.

• קחו זמן לחשוב ולהגדיר יעדים לשנה הבאה- יעדים יעזרו לכם להחזיר את המוטיבציה ולהצליח לעבור קצת יותר בקלות את חודשי הקיץ החמים במסגרת אימונים קבועה. חשבו על מטרות עתידיות, נסו לאתגר את עצמכם לקראת הסתיו שיביא עמו שלל מרוצים בכל רחבי הארץ במרחקים שונים.

• ציוד- זה הזמן לרענן קצת את הציוד שלכם. פרגנו לעצמכם בנעלי ריצה (מעל 700 קילומטר מומלץ להחליף), השקיעו במנשא מים ובביגוד ספורט נוח. התגמולים החיצוניים יכולים גם הם להעלות את המוטיבציה ולאפשר לכם לצאת חזרה למסלול.

על חלקכם תקופת הפגרה תחלוף כאילו לא הייתה ולא תשנה יותר מדיי את מסגרת ועצימות האימונים, אך ישנם מתאמנים רבים שיעדיפו לקחת את פסק הזמן הנתון לצורך מנוחה, חיזוק ושיפור עד תחילת עונת המירוצים הבאה. נסו לחשוב על התקופה כחלק ממחזוריות של הגוף- לעבוד על טורים גבוהים למשך כל השנה עשוי לשחוק את הגוף ולעייף את הנפש. גם אם הכושר קצת יורד לתקופה קצרה, זכרו שלטווח הארוך ובבניה הדרגתית תוכלו לשפר את כושרכם הגופני בזכות תקופה זו. אם תנצלו נכון את התקופה הקרובה, הרי שתתחילו את העונה הבאה בצורה טובה הרבה יותר.

 

 

מיכל קוברסקי
מאמנת כושר, מדריכת ספינינג, טריאתלטית
מייסדת 'אקטיב פיט' – אימונים אישיים, קבוצות ריצה, הליכה והרזיה
www.activefit.co.il
 

  • © Maridav - Fotolia.com

סגור