לרוץ עם החבר הכי טוב שלכם – חלק א'

| שתף |

"אמרתם לעצמכם עשרות פעמים שמתישהו זה יקרה, יום יבוא ותרוצו ביחד אבל אף פעם לא ידעתם איך לעשות את הצעד הראשון". במאמר הבא מאלף הכלבים יובל שב יעזור לכם להפוך מ"סתם" רצים להיות כאלה שרצים עם החבר הכי טוב שלהם.

תאריך: 12/07/12, מאת: יובל שב

אם אתם גם בעלי כלבים וגם רצים חובבים או מקצוענים. אם אתם רצים בשעות הבוקר או אחרי העבודה אתם בטוח מכירים את הסיטואציה הבאה:
אתם מתחילים להתארגן ליציאה לאימון. מוציאים את בגדי הריצה מהארון, כלבכם מתבונן בכם מתלבשים, לעיתים בהתרגשות מסוימת. אתם מתיישבים ונועלים את נעלי הריצה ומתחילים לשרוך את השרוכים. בשלב זה כלבכם עדיין מתבונן בכם ואולי אפילו מתקרב, מתיישב לידכם ומרים מבט השואל: אולי הפעם גם אני אצטרף? בליבכם אמרתם לעצמכם עשרות פעמים שמתישהו זה אכן יקרה, יום יבוא ותרוצו ביחד אבל אף פעם לא ידעתם איך לעשות את הצעד הראשון. שאלתם את עצמכם האם כלבכם מוכן בכלל למאמץ מסוג זה? האם צריך להכין אותו לכך? הרי הוא החבר הכי טוב שלכם ובעיניו אתם רואים כמיהה גדולה לבילוי משותף. אתם לוקחים את מפתחות הבית ורישרושם גורם לכלבכם להתקרב עד לסף הדלת ואז לצערכם ולאכזבתו, שוב דרככם נפרדות לשעה קלה של אימון.

הרבה בעלי כלבים מספרים לי שהם משתוקקים לקחת את כלבם איתם לאימון אך לא בטוחים כיצד לעשות זאת. רבים מאנשי המקצוע בענף הכלבנות ובעלי כלבים מודעים לחשיבות של הוצאת אנרגיה אצל כלבים. לא סתם טוענים שכלב עייף הוא כלב מרוצה. בתור רץ חובב אני בטוח שגם אתם מכירים את ההרגשה הטובה שאנו חשים לאחר פעילות גופנית מאומצת. אז למה שלא נאפשר גם לכלבינו לחוות את אותה הרגשה? בכתבה זו אנסה למנות כמה כללי אצבע והמלצות לריצה עם כלבים.

קודם כל ולפני הכל- הכירו את מצבו הבריאותי של כלבכם
אין דבר חשוב יותר מלהכיר את מצבו הבריאותי של הכלב וחסרונותיו (אם קיימים), בדיוק כפי שאתם מכירים את עצמכם. למשל, אם ידוע לכם שכלבכם סובל מקשיי נשימה (נפוץ אצל גזעים בעלי אף פחוס כמו בולדוג, פקינז ועוד) הפעילות הגופנית צריכה להיות מותאמת למצב זה. גזעים שונים של כלבים עלולים להתאפיין בבעיות ספציפיות לאותו גזע אשר יש לקחת אותן בחשבון- בעיות אגן, שרירים, עצמות ועוד. במידה ואתם לא בטוחים, תמיד כדאי להתייעץ עם הוטרינר לגבי פעילות גופנית המומלצת לכלב. גם אנחנו מבצעים בדיקות רפואיות לפני פעילות גופנית ובדיוק כפי שאנו לא נקיים פעילות גופנית אשר לא מתאימה לנו או מסכנת אותנו כך יש להתייחס גם לכלב שלנו.

אז הכלב בריא ומאושר וכך גם אנחנו. בואו נתכונן לריצה:

שימו לב לאופי ותכונותיו של כלביכם
כמו בני האדם גם הכלבים נבדלים זה מזה באופי ובתכונות השונות. לעיתים אפילו אם מדובר בכלבים מאותו גזע הם עלולים להיות שונים לגמרי באופיים. אחד הדברים החשובים בחיי הכלב הוא סדר יום מאוזן, מסודר וקבוע. סדר היום כולל ארוחות בשעות קבועות, טיולים, זמן למשחק ו... גם זמן לפעילות גופנית משותפת.
כל רץ יודע באילו שעות יותר קל או קשה לו להתאמן, חלקנו יעדיף את שעות הבוקר המוקדמות וחלקנו את שעות הערב. אצל כלבים רבים ישנו הבדל ברמת העירנות והאנרגטיות במהלך היום. ישנם כלבים אשר עירניים בשעות הבוקר וכאלה אשר מעדיפים לרבוץ לכל אורך שעות היום עד לשעות הערב, ולהיפך. הכירו את כלבכם ונסו לנתב את שעות האימון המשותף לשעות בהן רמת האנרגיה של הכלב עולה. כפי שאנו לא נרצה לצאת להתאמן כאשר אין לנו חשק כך גם הכלב. הרי כבר אמרנו שהנאתו היא גם מרכיב חשוב בעניין ושחרור האנרגיה יגיע למיצוי האפקטיבי ביותר.

עקרון ההדרגתיות
גם אצל כלבים יש לבנות את הכושר הגופני בהדרגה. אם אתם רצים למרחקים ארוכים ובפעם הראשונה תיקחו את כלבכם לריצה של 10 ק"מ, הוא יסבול ויתעייף מאד מהר. הכלבים הם בעלי מבנה גוף קטן משלנו, פחות עצמות ופחות שרירים. אצל רוב הכלבים ריצה של חצי שעה נחשבת לארוכה ולכן נעדיף להתחיל בהדרגה. הכי חשוב שתשימו לב לכלבכם ותדעו לקרוא אותו. סימני עייפות יהיו: לשון ארוכה בחוץ בצידי הפה, התנשפויות מהירות, האטה בקצב ההליכה/ריצה ואפילו עצירה מוחלטת לכדי ישיבה/שכיבה. במידה ומעולם לא לקחתם את כלבכם לריצה, התחילו מהליכה מהירה. מאימון לאימון העלו את קצב ההליכה עד שתעברו לריצה והאריכו את משך האימון בכל פעם.

בטיחות
פעילות גופנית עם כלבים מחייבת תשומת לב לבטיחותנו, בטיחות הכלב ובטיחות העוברים ושבים. גם כאן נתאים את הפעולות שאנו מבצעים לאופי הכלב.
כלבים עם נטייה לברחנות ושוטטות נעדיף שיהיו תמיד קשורים ברצועה, כך אנו מונעים את בריחתם לתוך כבישים, היעלמותם ועל ידי כך גם נאפשר לנו אימון רציף ללא הפסקות בלתי מתוכננות. אותה המלצה חלה לגבי כלבים אשר עלולים להיות תוקפנים כלפי עוברי אורח או כלבים אחרים. אם רמת המשמעת של כלביכם היא גבוהה וניתנת לשליטה ללא רצועה ניתן יהיה לשחררו.

שתייה
במיוחד אם מדובר בכלבים אשר מבצעים לראשונה פעילות גופנית אפשרו להם הפסקות שתייה. במיוחד בחודשי הקיץ בהם גם נעדיף להוציא את הכלבים לפעילות מאומצת רק בשעות הערב.

זכרו שהפעילות הגופנית צריכה להיות מהנה גם לכם וגם לכלבכם. ככל שהכלב יחווה יותר חוויות נעימות במהלך האימון הוא ישתוקק לחזור ולעשות זאת שוב. מסיבה זו נסיים בטיפ קטן שיכול לעשות הבדל גדול באימונכם המשותף- בכיס שבו אתם טומנים את ג'ל האנרגיה שימו גם 2-3 חטיפים קטנים לכלבים והגישו אותם לכלבכם במהלך האימון, רצוי תוך כדי שהוא הולך/רץ לצידכם. בצורה זו הכלב יזכור את האימון בצורה חיובית.

בחלק ב' של המאמר נסקור את גזעי הכלבים והתאמתם לריצה על פי מאפייניהם.

 

יובל שב
מאלף כלבים, בן 32. בוגר קורס אילוף כלבים מקצועי ורץ למרחקים ארוכים.
לאתר של יובל

 

  • © Desi Photography - Fotolia.com

סגור