עצות שימושיות לריצת שטח

| שתף |

אם נפשכם חשקה בגיוון מעניין לשבילי הכביש ואם רגליכם חשקו במסלול קצת יותר טכני ומאתגר- ריצת שטח היא הפתרון המושלם עבורכם. לפניכם מספר דגשים אודות ריצת השטח ועל ההבדל בינה לבין ריצת כביש

תאריך: 29/01/14, מאת: מיכל קוברסקי

התנגדות משטח הריצה

ישנו הבדל משמעותי באימפקט אותו חווה הגוף בין ריצת שטח לריצת כביש:
בריצת כביש המשטח חלק ואחיד ומאפשר ריצה מהירה יותר על 'אוטומט'. האימפקט על מפרקי הגוף גדול יותר עקב נוקשות המשטח שאינו סופג את משקל הצעדים בצורה רכה אך מאפשר החזרה מהירה יותר של הרגל לאחר כל צעד.
בריצת שטח, לעומת זאת, העומס על המפרקים מופחת עקב בלימת הזעזועים הגדולה יותר של המשטח הרך כגון אדמה, דשא או חול. תוואי השטח המשתנה דורש מידה רבה יותר של ריכוז בכל צעד ולהסתמכות רבה יותר על המערכת הפרופריוספטית האחראית לקבל משוב מכף הרגל אודות יציבותה על המשטח ואיזון שיווי משקל הגוף על ידי הפעלת השרירים המייצבים.

ציוד
נעלי ריצת כביש הן קלות ועדינות יותר מנעלים המיועדות לריצת שטח. סוליתן של נעלי ריצות שטח קשיחה יותר ובעלת בליטות מיוחדות המסייעות בשיפור יציבת הרגל בכל צעד. שילוב ניילון גמיש בהרכב הנעל מאפשר הגנה נוספת מפציעות השטח כגון אבנים או אובייקטים חדים במסלול.
בניגוד לבירזיות הפזורות על המסלול המוכר לנו בשכונת המגורים או בפארקים הסמוכים, עלינו לסחוב בריצת שטח את השתיה בעצמינו, בעיקר בריצות הארוכות. ההיצע הרחב של ציוד ריצה ואקססוריז הקיים כיום מאפשר מציאת פתרונות נוחים ויצירתיים לבעיה זו כאשר המומלצות הן חגורת שתיה עם בקבוקים קטנים לנשיאה על המותן, תיק גב קטן עם שלוקר של מים המאפשר הגעה נוחה לקשית המים ללא מאמץ או מנשא יד לבקבוק.

תכנון
ריצת שטח מחייבת בדרך כלל תכנון מקדים. מלבד הציוד הספציפי שנדרש לריצה מסוג זה, מסלול הריצה לרוב לא ימצא מעבר לדלת ביתינו ונצטרך להגיע אליו לאחר נסיעה.
חישוב מרחק הריצה קל ונגיש יותר בריצות כביש מאשר בשטח. ניתן להצטייד בשעון בעל מערכת GPS לצורך מדידה מדוייקת של המרחק, הגובה המצטבר ועוד.
בנוסף, במזג אוויר רטוב עלינו לקחת בחשבון דרך חלקה יותר, בוצית והחתקלות אפשרית בשלוליות גדולות שחצייתן תתאפשר על ידי טבילה בלבד. בעת מזג אוויר גשום מומלץ לחכות לכמה ימים שימשיים שייבשו את הקרקע ויאפשרו ריצה בטוחה יותר.

סיכון
ריצת שטח נחשבת למסוכנת יותר מריצת כביש. נפילות, נקעים או החלקה בתוואי השטח המשתנה הינן דבר נפוץ ועלינו לחשוב על מקדמי בטיחות- להגיע לריצה מפוקסים ועירניים, לרוץ עם מכשיר נייד, עם חבר/ה, עם צמיד זיהוי עליו מותבע השם והפרטים, עדכון מכרים אודות המסלול אותו אתם הולכים לרוץ וזמן חזרתכם המשוער.

עניין
ריצת כביש מונוטונית יותר ובדרך כלל מתבצעת במסלול קבוע וזמין. יציאה לריצת שטח עוזרת בגיוון המראה, האווירה, הקצב וההרגשה הכללית במהלך הריצה. אולי תתאהבו בצעד הראשון ואולי תחליטו שאתם מעדיפים את הריצה האהובה והמוכרת . מה שבטוח, כדאי לכם לנסות.

להרשמה למרוץ השטח Uria Challenge
4.4.2014 בכפר אוריה 

 

מיכל קוברסקי
מאמנת כושר, מדריכת ספינינג, טריאתלטית
מייסדת 'אקטיב פיט' – אימונים אישיים, קבוצות ריצה, הליכה והרזיה
www.activefit.co.il

  • © Warren Goldswain - Fotolia.com

סגור