ריצה יחפה מול ריצה עם נעליים - הויכוח שלא נגמר

| שתף |

האם ריצה יחפה יותר יעילה? האם ריצה עם נעליים גורמת לרץ להיות פחות יעיל? או אולי דווקא יותר יעיל? מחקר חדש חושף עוד פרטים...

תאריך: 05/03/12, מאת: מערכת SPORTWEB*

הכותב אלכס הוצ'ינסון ממגזין "עולם הריצה" האמריקאי, פותח את הבלוג שלו בשלושה משפטים בהקשר של ריצה יחפה מול ריצה עם נעליים:

1. ריצה עם נעליים דורשת הוצאת אנרגיה פחותה מאשר ריצה יחפה.

2. ככל שהנעליים כבדות יותר, כך אתה רץ בפחות יעילות.

3. ריצה יחפה אינה מציעה יתרון מטבולי על פני ריצה בנעלים מינימליסטיות או מיצבות.
 

הוצ'ינסון מביא את הפרובקציה בפתיחת הבלוג שלו בעקבות מחקר חדש שפורסם. המחקר נערך במעבדה של רוג'ר קראם באוניברסיטת קולוראדו, ופורסם במגזין המחקרי/רפואי המקצועי ביותר Medicine & Science in Sports & Exercise. הנושא מעורר הרבה דיונים אולם מה שנעשה במחקר הנוכחי הוא: לקחו קבוצת רצים ומדדו את יעילות הריצה שלהם על ידי כך שמדדו את צריכת החמצן שלהם בקצב נתון, ובהדרגה הוסיפו משקל לרגליים שלהם. הניסוי נעשה עם נעליים ובלי נעליים באותו האופן. להלן הממצאים:

אחת המסקנות מהניסוי אינה מפתיעה: ככל שהמשקל שהוסף לכל רגל (נעשה שימוש  ברצועות קטנות של עופרת במעלה כל רגל), כך יעילות הריצה של הנבחנים ירדה. כפי שמצאו מחקרים קודמים, כל 100 גר' נוספים לכל רגל גרמו לרץ לצרוך 1% יותר חמצן. זה נוגע להנחה מספר 2 למעלה, וזו עובדה שחובבי הריצה היחפה נוהגים לתמוך בה: כיוון שנעלי ריצה בדרך כלל שוקלות כמה מאות גרמים אחדים, הרץ יעשה יותר יעיל כאשר יחלוץ נעליו וירוץ.

אבל אם תסתכלו טוב על הגרף, תשימו לב למשהו מעניין. כל הנקודות הכהות (עם נעליים) הן נמוכות יותר מהנקודות הריקות (ללא נעליים), מה שאומר שהרצים צרכו פחות חמצן כאשר נעלו נעליים. למעשה, הנקודה הראשונה (רק נעליים, ללא משקל נוסף) היא נמוכה יותר מאשר הנקודה הריקה הראשונה (ללא נעליים, ללא משקל). איך זה יכול להיות? אם משקל נוסף גורם לך להיות פחות יעיל?
 

המסקנה הבלתי נמנעת הינה הנחה מספר 1 בראש כתבה זו: נעילת נעלי ריצה איכשהו גורמת לאנשים לרוץ יותר ביעילות, כתלות במשקל הנוסף. אם תסתכלו על המשקל בתנאים זהים, נראה שהנעליים מספקות יתרון של 3-4%. המחקרים מציעים שני הסברים אפשריים לתופעה זו. האחד, שבאופן ספונטני הרצים ביצעו צעדים גדולים יותר עם נעליים (בכ-3.3%). הצעדים הגדולים יותר אפשרו להם להיות יותר יעילים, למרות שלא סביר שזה מה שהשפיע על כל הממצא. ההסבר השני, הוא התמיכה של הנעליים: ללא תמיכה, המחקר מציע ששרירי הרגלים צריכים להגדיל את הצריכה המטאבולית שלהם כדי להתמודד עם השפעת הנחיתה (האימפקט) בכל צעד. הם קוראים לכך "המחיר של הנחיתה".

עוד פרטים רלוונטים על המחקר: הנעליים שבהן השתמשו היו "נייקי מייפלייס", שהן נעליים קלות מאד, במשקל של 135.6 גר' למידה 9 (אמריקאי) גברים. 12 רצים שהשתתפו במחקר הינם רצים יחפים מנוסים, שרצים לפחות 8 ק"מ יחפים כל שבוע או עם נעליים מינימליסטיות. זה לא הרבה, אבל יכול למנוע בעיות עם עקומת למידה ממחקרים קודמים. לבסוף, כל הרצים היו נוחתים על אמצע הרגל או קדמת הרגל עם נעליים ובלי נעליים. מצב זה כפה על המחקר להימנע מאפקטים של השוואות בין עוד סוגי נחיתה של כף הרגל.

הממצאים הללו הביאו לאזהרה חשובה. אחד מהיתרונות המוצעים על ידי ריצה יחפה/מינימליסטית היא, שהיא עוזרת באופן אוטומטי לתקן נחיתה על העקבים, תופעה נפוצה בקרב רצים לא מנוסים. העובדה שכל הרצים במחקר נחתו על קדמת הרגל הוכיחה שאף אחד מהם לא נחת על העקב, ומה שהיה מכריח אותם לקבל יתרון בריצה היחפה. אפשרי גם שקבוצה "מקרית" של רצים היתה פחות יעילה עם הנעליים, כיוון שרצים רבים בקבוצה זו היו נוחתים על העקב.

בשורה התחתונה: התוצאות מהמחקר מפתיעות, לפחות עבורי. במסגרת הויכוח הלא נגמר על ריצה יעילה וריצה עם נעליים, רבים מאיתנו קיבלו את העובדה שריצה בנעליים תומכות, המרככות את הנחיתה לא משרתות שום מטרה. אבל אולי הן כן עוזרות, אחרי הכל, הויכוח הזה רחוק מלהסתיים...

 

*מאת אלכס הוצ'ינסטון תרגום: דפנה פרחי

  • © aroberlin - Fotolia.com

סגור