סרגל המאמצים בצה"ל

| שתף |

ביחידות השדה השונות היו קימות אומנם תוכניות אימונים שאושרו ע"י הגורמים המקצועיים ממערך הכושר הקרבי בצה"ל אך אכיפתן לקתה בחסר. הממצאים העלו כי אין אכיפה על המאמצים הפיזיים בהכשרה הקרבית ביחידות. היתה זו גם התוצאה מההפרדה שהיתה קיימת בין האימונים הגופניים לבין האימונים הקרביים המועברים ע"י מפקדי ההכשרה בשטח. היו מקרים שבהם לא היה כל מעקב על הנעשה במאמצים הקרביים בשטחי האימונים השונים.

תאריך: 15/08/11, מאת: סרן (במיל') חי פרחי

בסוף שנות השמונים אובחנה בצה"ל בעיית שברי מאמץ חמורה בקרב טירוני חיל הרגלים. אחוזי הפציעות בקרב הלוחמים בהכשרה היו כל-כך גדולים עד שהגיעו לאובדן של 25% ממספר הלוחמים בימי ההכשרה השוטפים בטירונויות השונות ולאובדן מתמשך של כוח אדם איכותי שהועבר לתפקידי תומכי לחימה. הפציעות באו לידי ביטוי גם בפגיעות גב, גפיים וכן בעיות אנטומיות שונות ונהפכו לדבר נפוץ בכוחות השדה על כל יחידותיו.
הוחלט במפקדת חילות השדה דאז לצאת במחקר מקיף ולבחון את הגורמים לאובדן היקר של כוח האדם ושל ימי ההכשרה שעולים לצה"ל ומשלם המיסים כסף רב. לכל חילות השדה נשלחו צוותי בדיקה שבחנו את תוכניות האימונים הפיזיים והקרביים והממצאים היו מפתיעים.

ביחידות השדה השונות היו קימות אומנם תוכניות אימונים שאושרו ע"י הגורמים המקצועיים ממערך הכושר הקרבי בצה"ל אך אכיפתן לקתה בחסר. הממצאים עוד העלו כי אין אכיפה על המאמצים הפיזיים בהכשרה הקרבית ביחידות. מה שאומר שהיתה קיימת הפרדה בין האימונים הגופניים (כושר גופני בסיסי, כדוגמת ריצה על בגדי ספורט ואימוני כוח שהועברו ע"י מדריכי כושר קרבי) לבין האימונים הקרביים המועברים ע"י מפקדי ההכשרה בשטח. היו מקרים שבהם לא היה כל מעקב על הנעשה במאמצים הקרביים בשטחי האימונים השונים כנאמר במקרא "איש הישר בעיניו יעשה". לאחר שהוצגו המסקנות ע"י המפקדים באותן שנים במפקדת חיילות השדה – מה שנהפך בהמשך השנים למז"י (מפקדת זרוע היבשה), הוחלט להעביר הנחייה למחלקת כושר קרבי לבנות כלי פיקוח אחיד לכלל יחידות צה"ל ולבצע ביקורות תקופתיות על הנעשה בשטחי האימונים וההכשרה.

תוך זמן קצר נבנה "סרגל המאמצים ליחידות השדה", ובו כלל ההנחיות למפקדי הכוחות. בסרגל המאמצים הוגדרו לראשונה באופן ברור ופשוט גבולות הגזרה שבהם מפקדי המסגרות יכולים לאמן את פקודיהם. לראשונה הורחב הסרגל וכלל פירוט לאימונים עם משקל כמו אפוד קרב, ממיות, סחיבת אלונקות. פירוט שבועות בהכשרה ובעיקר הנחיות פשוטות שכל מפקד או מדריך יוכל להבין גם ללא רקע מעמיק בפיזיולוגיה של המאמץ.

במרוצת השנים, סרגל המאמצים הורחב ופורט יותר מכיוון שנמצאו בו "תחומים אפורים" שלא פעם נוצלו ע"י מפקדים בשטח כדי לאמן את פקודיהם מעל הצורך, מה שגרם לאורך זמן לפציעות ואף לאובדן חיים כתוצאה ממכות חום ותשישות.

מבנה סרגל המאמצים

הסרגל מתחלק בהכשרה לשבועות ולשלושה חלקים בעומסי הקילומטרים. החלק הראשון כולל את השבועות ה"מלאים", החלק השני כולל את השבועות ה"מופחתים" והחלק השלישי את השבועות ה"מופחתים מאוד". כדי להתקדם בסרגל המאמצים בשבועות המלאים חייבים לאחר כל שבוע מלא, לעבור דרך שבוע מופחת. במידה ומסלול הכשרת הלוחמים מצריך שבועיים רצופים של עומס מלא (עם קילומטראז' גבוה ועומס פיזי רב) מחייב הסרגל שהשבוע השלישי לאחרי רצף השבועיים יהיה "מופחת מאוד". עקרון הנקרא "עקרון ההדרגתיות", הידוע בכל תוכנית אימונים בסיסית, עיקרון זה נשכח ולא יושם בשטח לאורך שנים.

עם שיכלולו של הסרגל, נתון נוסף שהתווסף הוא אחוזי משקל הגוף. הלוחמים בשטחי האימונים נאלצו לסחוב משקלים ללא כל פרופרציה למשקל גופם, עניין שגרר אחריו פציעות כמו : פגיעות גב, ברכיים ושברי מאמץ. בסרגל חושב נשיאת המשקל עפ"י אחוזי משקל הגוף של הלוחם בשבוע ההכשרה וניתנו גם כאן הגדרות ברורות מתי ולמה מותר לסחוב את אותם משקלים.

לפני כעשר שנים ניתן דגש נוסף לפרמטר קילומטראז' "השונות" בתוכניות האימונים המובאות לאישור. בועדות חקירה שהתבצעו ביחידות שנמצאו אחוזי פציעות גבוהים נמצא כי לא נלקחו בחשבון המרחקים בזמני הביניים שבין האימונים.
לדוגמא: אם המטווח של הבסיס נמצא במרחק של 2 ק"מ מהבסיס ועל הטירונים להגיע ולחזור אליו 3 פעמים ביום (הלוך חזור היה בד"כ למטרת ארוחות בוקר/צהריים וערב) הוכפל בממוצע הקילומטראז' של הטירונים באותו היום ולא נלקח בחשבון הכולל של סרגל המאמצים.
בנוסף לכך הוכנס נתון מהו מספר הקילומטרים שניתן לזחול/ללכת/לרוץ/ללכת ללא משקל/עם אלונקה/עם נשיאת אפוד קרב/תד"ל ואף הוכנסו פרמטרים של משקלים לכל תקופת הכשרה בצמוד לשמירה על עיקרון ההדרגתיות והספציפיות.

אכיפת סרגל המאמצים במרכז כושר קרבי

בשלוש השנים האחרונות שוכלל סרגל המאמצים ואכיפתו לאין שיעור.
כל יחידה חייבת לשלוח מפקד מקצועי או לחילופין את מפקד המסגרת המתאמנת, לקצין מטה תוכניות אימונים במרכז כושר קרבי. הקצין אחראי על אישור כלל תיקי היסוד ליחידות השדה ומאשר פרטנית כל שבוע בהכשרה. במידה ויחידה מבקשת לחרוג מסרגל המאמצים אם בקילומטראז' ואם במשקל יש לאשר באופן חריג את השבוע מול רמ"ח כושר קרבי. לאישור מגיע עם קצין הכושר הקרבי מפקד המסגרת ומסביר מדוע הוא חייב לבצע מאמץ כ"כ חריג. ניתן להבין שמספר היחידות שמקבלות אישור חריג היום בצה"ל ירד פלאים במרוצת השנים וצריך הסבר מאוד משכנע כדי לקבל אישור חריג שכזה.
חובה לציין שגם כיום אחרי עשרות (אם לא מאות) ועדות חקירה, אין הסרגל פותר את כל הבעיות בשטח ואין תחליף עדיין לשיקול הדעת והשכל הישר של אנשי המקצוע במערך הכושר הקרבי ושל מפקדי המסגרות הלוחמות בשטח.

מנגד ניתן לומר שהאכיפה כיום והמודעות לנושא סרגל המאמצים גבוהה לאין ערוך מבעבר.
מפקדי ההכשרה עוברים כהנחייה פיקודית בהכנות הסגלים לקראת מסלולי ההכשרה תכני כושר גופני וקרבי
כגון: פיזיולוגיה, בניית תוכנית אימונים, עקרונות הכושר הגופני והקרבי, אימוני מפקד וכד', במטרה להמחיש להם את המשמעות של תוכנית האימונים הפיזיים. נקודת המוצא היא שגם הם יוכלו להבחין בשטח שעין מקצועית לא בוחנת אותם מתי יש להפחית ממה שרשום בתוכנית וכן להפעיל שיקול דעת.

*כותב המאמר שירת ביחידות מיוחדות בצה"ל כקצין כושר קרבי למעלה מעשור.

 

קבוצת הכנה לצבא - מרת"א קרבי בשיתוף עולם הריצה

ההרשמה בעיצומה!

 

סגור