היבטים מנטאליים - על התרגשות לפני מרוץ

| שתף |

למי מאיתנו אין פרפרים בבטן לפני מרוץ...אבל מתי ההתרגשות הופכת לשלילית ומה ניתן לעשות כדי להתגבר על כך? הכל בכתבה הבאה.

תאריך: 06/01/14, מאת: דפנה פרחי

לכל רץ יש רגעים של ספקות, אך זה לא תמיד דבר רע. לפעמים אתה תוהה אם אתה באמת מוכן לאתגר שהצבת לעצמך, אם זה מרתון ראשון או אפילו מרוץ 5 ק"מ. האם באמת התכוננתי כמו שצריך...? האם אני אצליח לסיים בזמן שאני רוצה..? החששות האלו נורמליים. אולם כאשר אנו מודאגים מדברים חיצוניים שאינם תלויים בנו, אז יכול להיווצר חשש שהוא לאו דווקא חיובי. החששות האלו הופכים למטרד "עמוק" בראש שלנו והופכים לכוחות שליליים שיכולים להשפיע על הביצועים שלנו.

למעשה כל מתח מנטלי יכול להראות ביטוי פיזי אם זה בשרירים שאינם רפויים, או מן תחושה של חוסר קואורדינציה שמשהו "לא מתחבר". כל תחושה כזו או ביטוי כזה יכול להרחיק אותך מהשגת היעד שהצבנו לעצמנו. אז מה לעשות? הנה כמה עצות שימושיות:


המחשבה : "יש רצים מהירים ממני, אני אשפיל את עצמי"
הפיתרון: להתרכז בעצמכם!

כן, כן, רצים מהירים מכם נמצאים בכל מקום. וככל שתתעמקו בהשוואה שלכם מול אחרים תגלו יותר ויותר רצים מהירים כאלו. אולם במקום להיות עסוקים בהשוואות חשבו על הרצים האלו כאל מקור השראה. ההשוואות לא יובילו לשום מקום, מלבד לתסכול, אך אם יהיה לכם מודל לחיקוי, או אם תכירו אנשים שהתחילו ממש כמוכם, ועשו התקדמות יפה, זה רק יתן לכם מוטיבציה ורצון לשאוף גבוה יותר. התרכזו בעצמכם, במה שהחשגתם וביעד שהצבתם לעצמכם והיו שבעי רצון מהדרך שעשיתם עד היום.


המחשבה: "מסלול המרוץ ממש קשה"
הפיתרון: הכירו את המסלול מראש

כאשר אתם נרשמים למרוץ, זוהי חובתכם להכיר את המסלול כדי שלא תהיינה הפתעות. נכון שהמסלול מסומן, יש הכוונה בדרך ואתם בטח לא לבד על המסלול. אך כדאי להכיר את התוואי, אם יש עליות או ירידות משמעותיות, עיקולים חדים או רבים וכדומה. כאשר תכירו את המסלול תוכלו גם להתאמן לקראתו וגם להיות מוכנים מנטלית ופיזית, מה שיוסיף לביטחון העצמי שלכם. וזכרו - אם המסלול קשה, הוא קשה לכולם ולא רק לכם...

 

המחשבה: "יש אנשים שהתאמנו יותר ממני"
הפיתרון: התרכזו בעצמכם (שוב!)

רגשות אשם על הכנה לא מספקת וחוסר מחוייבות לתוכנית האימונים שלכם, תשפיע רק על עצמכם ולא על אף אחד אחר. בנוסף, לכל אדם יש צרכים ויכולות אימון שונות לחלוטין מאחד לשני. אם אתה באמת לא מסופק מהתוצאות שהישגת כדאי לשקול להתייעץ עם איש מקצוע, אולי לשנות את תוכנית האימונים, תוכנית התזונה וכדומה.


המחשבה: "איזה פחד, המרוץ הראשון שלי"
הפיתרון: זה המרוץ הראשון של הרבה אנשים...אתה לא לבד

לפעמים מרוץ 5 ק"מ עבור רץ חדש יכול להיות הרבה יותר מרגש ומפחיד בהשוואה למישהו שרץ מרתון ראשון. מי שרץ מרתון סביר שכבר השתתף במרוצים, וכולנו זוכרים את הפעם הראשונה הזו. הפעם הראשונה של ענידת מספר החזה, הפעם הראשונה של יריית הזינוק, הפעם הראשונה של לרוץ עם מאות או אלפי אנשים יחד. חשוב לזכור שהרבה אנשים יחד איתך חווים מרוץ ראשון, ואולי יש בזה נחמת רבים, כי התחושות הן נורמליות לחלוטין. המחשבה על "מה הם חושבים עכשיו" יכולה להיות מועילה, כי תבינו שאתם לא לבד. מה שעוד יכול להיות מועיל זה לדעת שעצם ההתיצבות על קו הזינוק היא הישג גדול בפני עצמו, כי לכם היה האומץ לעשות זאת! התרכזו בלהנות מהריצה עם אלפי אנשים.

 

לסיכום, התרגשות או ספקות לפני מרוץ, בין אם ראשון ובין אם יותר הם נורמליים לחלוטין. אך צריכה להידלק לכם נורה אדומה אם אתם מתמקדים בתוצאה של המרוץ ולא בתהליך ובדרך עצמם. אולי לא תקבעו שיא אישי בכל מרוץ, אבל חשוב לשים לב להתקדמות שלכם במהלך תוכנית האימונים. וכן להנות מהישגים "קטנים" בדרך למטרה הבאה: העובדה שאתם מתאמנים יותר ללא פציעות, מרגישים טוב, יורדים במשקל וכדומה. חשוב גם להסתכל על הדברים בפרופורציות הנכונות - תמיד יהיה עוד מרוץ! לא צריך לעשות מזה יותר ממה שזה. אם בסופו של דבר לא הרגשתם כיף גדול במרוץ, אז פיספסתם את המטרה.

בהצלחה!

 

דפנה פרחי

  • © Michael Flippo - Fotolia.com

סגור