מלחמת הנפש בגוף

| שתף |

מי מאיתנו לא חווה מצב שבו המוח נתן פקודה להסתער במלוא המרץ בתחילת תחרות אך הגוף זעק אחרת? המאמן שגב אפלבאום מספר מניסיונו האישי כיצד ניתן להגיע להרמוניה בין הגוף לנפש במהלך תחרות.

תאריך: 04/03/14, מאת: שגב אפלבאום

מלחמת הנפש בגוף...או מה קורה כשהנפש רוצה יותר ממה שהגוף יכול לספק.

בפילוסופיה הסינית יין והיאנג מתוארים כשני הכוחות המנוגדים אך המשלימים המצויים בכל הדברים ביקום. ברפואה הסינית נדרשת הרמוניה בין השניים כדי לשמור על גוף מאוזן.
כשמדובר על מערכת הכוחות בין הנפש והגוף אצל ספורטאי סיבולת חובבנים או תחרותיים, לא תמיד יש הרמוניה. נהפוך הוא, לעיתים זה גולש לקונפליקט של ממש. לרוב הנפש יותר חזקה מהגוף וכאילו מנסה לדחוף אותו מעבר לקצה ומעבר ליכולות שלו. ככל שהדיסוננס גדול יותר, גודל הנפילה בביצועים גדולה יותר וגם ההסתברות לפציעות.

מי מאיתנו לא חווה מצב שבו המוח נתן פקודה להסתער במלוא המרץ בתחילת תחרות חשובה. הגוף זועק "לא, זה מהר מדי", הדופק עולה, הנשימות נעשות מעיקות יותר, מבט חטוף על שעון ה-GPS מראה קצב מטורף, הנפש לא מרפה "הלאה קדימה!" ואז פתאם זה קורה...הקצב יורד, הדופק צועק 'גוואלד', הרגליים מתעייפות ובבת אחת אתה עובר לקצב של קלנועית בהילוך ראשון. "זהו", אתה חושב, Game Over, אבל לא, הנפש לא מוותרת, "קדימה, תרוץ! חצי שנה אתה מתאמן לקראת המרוץ, אתה חייב לסיים", הרגליים נגררות, הגוף רועד, הראש ריק מתוכן והעיניים רואות ניצוצות והבזקים.
ואז כשנראה לך שעוד מעט אתה מחזיר את נשמתך לבורא פתאם כמו במוות קליני אתה רואה הבזק של אור באופק...כן קו הסיום. כמו אואזיס בלב מדבר. פתאם אתה מקבל כוחות יש מאין. הנפש כאילו מוציאה מהמחבוא הסודי מולקולות אנרגיה ששמרה לעת חירום. הגוף שומר על מומנטום רק שלא ברור לו מאיפה, בזמן שהנפש מכתיבה כמו מנטרה "הנה קו הסיום, אל תפסיק". המוח עובד על ריק ורק מחכה לצנוח על הקרקע ולתפוס תנומה, הרגליים לא מבינות מדוע הן לא מפסיקות לרוץ, הפנים אומרות הכל "הבנאדם לא שפוי, בדרך לקריסת מערכות", הלסת שמוטה, העיניים שקועות, הפנים חיוורות. ופתאם תוך שניה קו הסיום מאחוריך. הגוף כמעט גוסס, הנפש טופחת לעצמה על השכם "אתה רואה! אין לא יכול יש לא רוצה". לפתע אתה לא מבין איזה טריפ עבר עליך ופשוט נעצר לשבת על הכביש בלי לחשוב יותר מדי. הגוף כאילו מחזיר לנפש "אבל זה מה שאני רציתי כל הזמן, מה קשה להבין כאן?"

נשמע הזוי נכון? אבל זה בערך מה שאני חוויתי במרתון הראשון שלי בטבריה. פעלתי מתוך אימפולס של התלהבות. בחצי הראשון רצתי בזמן שהייתי עושה חצי מרתון ובחזור כבר שילמתי את המחיר ובגדול. התאוששתי אחרי קו הסיום אבל הבנתי שעשיתי טעות נוראית שכמעט עלתה לי ביוקר.
כמובן שככל שאנו יותר מנוסים, הטקטיקה במרוצים יותר מובנית, יותר מחושבת. זה המצב האידיאלי כשהגוף והנפש פועלים ביחד בשיתוף פעולה, מתאמים עמדות, מנתחים בזמן אמת את המצב ולפי זה קובעים את הקצב כשבסוף אם נשאר כוח, נותנים ספרינט בכדי לשפר עמדות וזמן כולל.

הכלי שעוזר לנו יותר מכל לשרת את הטקטיקה הוא שעון דופק עם GPS שמאפשר לנו להבין האם המהירות שלנו מתאימה ליכולות ולמצבנו הנוכחי כפי שמראה הדופק. לחילופין, אפשר גם להעזר בתחושות הגוף בכדי להכתיב את הקצב. הגוף צריך להימצא במצב של עבודה בעומס אך לא באופן שמעיק או יוצר אי נוחות עד כדי תשישות. מוטב להתחיל מעט קל יותר בקילומטרים הראשונים ואז להגביר את הקצב לקצב "עבודה" ולשמור עד הסוף או לחילופין לחלק את המרוץ לשניים כשבחלק הראשון הקצב מעט נמוך יותר ואילו בחצי השני לעלות מהירות (נגטיב ספליט).

כמובן שישנו אלמנט נוסף שעשוי להשפיע לרעה על הביצועים שלנו דרך הנפש...מתח (stress). המתח לפני מרוץ נובע מחרדות שתוקפות את הנפש ומכניסות את הגוף למגננה. מצב זה מעייף את הגוף שמפענח את המתח כסוג של מצוקה ועקב כך כאילו נסגר בתוך עצמו ומאבד אנרגיה חיונית.
הפתרון לכך- פשוט לנסות לבודד את החרדה ולטפל בה לפני התחרות. מדיטציה מלווה בנשימות עמוקות, מחשבות חיוביות או שימוש ברציונל כדרך להסביר לנפש מדוע אי סיום המרוץ אינו מהווה כישלון כי גם כך אנחנו בסה"כ חובבנים שאף אחד לא סופר אותנו ואף אחד לא יכתוב עלינו שורה מחר בעיתון. במהלך המרוץ פשוט לחייך, לנשום עמוק, להגיד איזה כיף לי ושהכל יהיה בסדר.

אפשר לומר שהמפתח להצלחה של ספורטאי סיבולת טמון בראש ובראשונה בסיבולת הנפשית שלו. ככל שהסיבולת חזקה יותר כך גם הגוף יגיב בהתאם וסיבולת דורשת הרבה זמן להיבנות, עניין של בשלות, אמונה עצמית גדולה ודבקות במטרה וזה עשוי לקחת גם כמה שנים של ניסיון מעשי.
ופעם הבאה שהנפש מתעלה מעל היכולות של הגוף שלכם, זכרו תמיד שזה בסך הכל עוד מרוץ מני רבים שתוכלו להשתתף בהם. לא יקרה אסון אם לא תסיימו בזמן שתכננתם.

 


צילום: עומר מנוס - צלם הבית

שגב "ספידי" אפלבאום, מדריך ריצה למרחקים ארוכים מוסמך וינגייט, העוסק באימון אישי וקבוצתי לקהל הרחב.
בעל ניסיון רב בתחרויות ריצה למרחקים ארוכים בכביש ובשטח ורוכב עילית לשעבר.

  • © jokonkoda - Fotolia.com

סגור