תכונות של רצים מוצלחים

| שתף |

"במהלך עשרים שנות האימון שלי, שמתי לב לחמש תכונות מפתח של רצים למרחקים", אומר המאמן הבכיר גרג מקמילן שגם מסביר במאמר הבא אילו תכונות כדאי לכם לאמץ כדי להפוך להיות רצים מוצלחים.

תאריך: 19/07/11, מאת: גרג מקמילן תרגום: דפנה פרחי

אני מאמן בר מזל. באמצעות האימון שלי דרך האינטרנט, יוצא לי לעבוד עם רצים מתחילים שרק החלו להתאמן, כמו גם עם רצים תחרותיים שמטרתם לנצח בקבוצת הגיל או כאלה הרוצים להשיג קריטריון למרתון בבוסטון. דרך העבודה שלי עם צוות האימון האולימפי שלנו בפלאגסטאף, יש לי הזדמנות לעזור לאתלטים אולימפיים כאלו ברמה של אליפויות עולם.

מה שמעניין ביותר הוא לא ההבדלים בין הקבוצות השונות של הספורטאים, אלא הדמיון. במהלך עשרים שנות האימון שלי, שמתי לב לחמש תכונות מפתח של רצים למרחקים. תכונות אלה חלים על כולם - החל ממתחילים שרק הצטרפו לעולם הספורט, אנשים תחרותיים אשר משלבים בין הספורט להתחייבויות אחרות כמו עבודה ומשפחה וכן ספורטאים ברמה אולימפית.

1) לא להתעכב/להרהר

כל מי שרץ לאורך שנים חווה את התופעה הזאת: שבוע אחרי שבוע של ריצות טובות נקטעות לפתע עם אחד האימונים הגרוע מזה שנים, ללא כל סיבה הגיונית. מצאתי כי הספורטאים המצליחים ביותר לא מהרהרים יותר מדי על ימים רעים, אלא הם להוטים להמשיך קדימה לאימון של יום המחרת או התחרות הקרובה. רצים מצליחים יודעים כי ימים רעים לא מחזיקים מעמד ואינם אינדיקציה אמיתית של הכושר הגופני שלהם. ימים רעים הם רק התרחשות חריגה, שיש לסבול מדי פעם בדרך אל הגשמת המטרות. ריצה היא קשה אבל כיפית, זו רק הצהרה קצרה שאומרת לנו שיהיו ימים טובים ויהיו ימים רעים. חיה דרך שניהם. שניהם לא ימשכו לנצח.

דוגמה אישית: אני עובד עם שני ספורטאים מצטיינים שהצליחו לשפר את הכושר שלהם לרמות חדשות בשנת 2009. אחד ניצח באליפות הלאומית. השני לא מיצה את הפוטנציאל שלו. ההבדל היה בדרך החשיבה שלהם. האלוף הלאומי עבר אימונים רעים כמה פעמים אבל נתן להם "להחליק". השני גם חווה מספר אימונים רעים אבל לא הצליח להתגבר עליהם. הוא התאמן עם רצים אחרים שהיו לאחר מכן להצלחה גדולה. הוא הצליח לבצע אימונים שהוא מעולם לא חלם שהוא יכול לעשות. הוא היה מחלים מהר ולא היה באימון יתר. אבל כשדיברנו, הגישה שלו היתה, "כן, אבל ..." היינו מדברים על מאות אימונים מעולים שהוא עשה אבל הוא היה אומר, "כן, אבל הקצב שהיה באימון היה לא כ"כ מהיר. אני לא יודע אם אני בכושר מצוין". ברור, שעם גישה כזו הוא לעולם לא ישיג את מה שהאלוף הלאומי עשה, וזה בכלל לא קשור לאימונים. זה קשור לחשיבה.

2) מצא את הנקודה המתוקה שלך באימונים

אימונים מוצלחים טמונים ב מציאת האיזון בין העומס למנוחה. אימון (כמו הרבה דברים בחיים) הוא עומס. הוא מרוקן את מאגרי האנרגיה של הגוף. הוא מעמיס על השרירים, הרצועות, הגידים, העצמות. בקיצור, אימון מתיש את הגוף שלך. לעומת זאת, במנוחה הגוף שלך נבנה והופך להיות חזק יותר מבעבר. החוכמה היא למצוא את האיזון של האימונים שבו שבין העומס למנוחה כאשר יש לך אימון טוב ואחריו עוד אימון טוב,, שבוע מוצלח ואחריו עוד שבוע מוצלח. למעשה, אם אנחנו חכמים (וזה מה שאני עושה כמאמן), אנו בונים את האימונים בחוכמה.

זה יכול להיות מסובך בגלל שהחיים הם בלתי צפויים ויש מתחים אחרים (עבודה, משפחה וכו '), אבל אם אתה מוצא את שגרת האימונים שבהכמעט כל אחד מהאימונים והמירוצים הם חיוביים, אז אתה באיזון. אם אתה מוצא כי לעיתים קרובות האימונים או המירוצים לא , אושאתה נפצע לעיתים קרובות, אז האימונים שלך (או חיים) נמצאים תחת לחץ גדול מדי. אתה כנראה לא מתאושש וצריך להוסיף יותר מנוחה לתוכנית שלך. עשה דברים בהדרגהכדי שהגוף יסתגל אבל חשוב כל הזמן על איזון, כך שתוכל לבצע אימונים מוצלחים. אימון מוצלח מוביל למוטיבציה גבוהה יותר ויותר, מה שמוביל את הביצועים שלך במירוצים להיות יותר ויותר טובים.

3) עקביות

ברגע שתמצא את הנקודה המתוקה שלך, תוכל להתאמן בעקביות שבוע אחרי שבוע, חודש אחר חודש ושנה אחר שנה. פירמידה של שבוע אימונים מוצלח על גבי שבוע אימונים מוצלח תוביל אותך למצות את מלוא הפוטנציאל שלך. פציעות ומחלות כתוצאה מאימון יתר קוטעות את השיפור שלך, לכן חשוב על מבנה האימונים שלך לטווח הארוך.
יש לנו פתגם בין אנשי צוות האימון האולימפי, שאתה חייב להתאמן באופן עקבי במשך שנתיים רצופות - ללא הפרעות בלתי מתוכננת עקב פציעה או מחלה – ורק אז אתה יכול להתחיל לראות כמה טוב אתה יכול להיות. מציאות זו חלה על כולנו. שנה עקבית של אימונים מועילה יותר משבועות ספורים של אימונים.

4) עקשנות

רצים מצליחים הם עקשנים ויש כאלה שיאמרו שהם ניחנים בנחישות חסרת פשרות. הצלחה לשמור על "להמשיך הלאה". לשים רגל אחת לפני האחרת לזמן די ארוך וקו הסיום כבר יגיע . יש לך את היכולת להגיע לפסגות גבוהות יותר מאשר אי פעם חלמת - רק על ידי דבקות בדרך שלך. מעט עקשנות יכולה להיות תכונה רבה במהלך ריצת מרתון. אמץ לעצמך מעט עקשנות, קצת בכל יום.

5) ביטחון עצמי

המפתח החשוב ביותר להצלחה הוא אמון. אתה מכיר את האימונים וקצבי האימונים שנותנים לך ביטחון. זה רעיון טוב לכלול את סוגי האימונים האלו לאורך כל השנה כדי לשמור על המוטיבציה שלך. זה גם רעיון טוב לכלול אימונים שבונים לך את הביטחון לקראת התחרויות שלך. בשישה שבועות האחרונים לפני מירוץ מטרה כמו מרתון אתה צריך לכלול את כל האימונים האהובים עליך. אל תיצמד סתם לתוכנית האימון כי זו "החוכמה המקובלת". במקום זאת עדיף שתוסיף את האימונים שעובדים בשבילך ותשמיט את אלו שפחות.

 

 

 

גרג מקמילן, ממציא "מחשבון מקמילן", מאמן בכיר, מאמן את קבוצת "Team Arizona"

 
  • © Kochergin - Fotolia.com

סגור