ריצת מרתון בגיל המבוגר

| שתף |

האם אתלטים מבוגרים מגיעים לקצה גבול היכולת שלהם במהלך ריצת מרתון?

תאריך: 20/09/15, מאת: ד"ר איתי זיו

קצרה היריעה מלציין את חשיבות ביצוע הפעילות האירובית בכל מעגלי החיים בכלל ובגיל המבוגר – בפרט. לא רק, מסתבר שככל שהאדם פעיל יותר מבחינה גופנית ספורטיבית (עד גבול מסוים כמובן) הוא משפר ערכים שונים כגון: גיל פיזיולוגי – תפקודי צעיר יותר, מצב בריאותי, השפעה טובה מאוד על תפקוד המוח לרבות: הקוגניציה, העלאת הויטליות ומצב הרוח וכדומה. ברם, נציין שמבין הפעילויות האירוביות שנמצאות בהתפתחות אדירה בשנים האחרונות הנה הריצה. היתרון הגדול שלה נעוץ בכך שהנה זמינה מאוד, אין צורך בציוד נילווה (למעט בגדי ונעלי ספורט) ואפשר לבצעה בכל מקום בו נמצאים. בנוסף, מספר ארועי הריצה האינסופיים המתקיימים מדי שנה בשנה בארץ ובעולם מושכים אליהם רבבות רצים ברמות שונות שעושים זאת בכלל לא למטרה תחרותית (ברוב המקרים) אלא בשל החוויה שבכך. כך, למעשה, ניתן לרוץ שנים רבות ואף – בגיל מבוגר.

בנקודה זו נציין שלרמת תחזוקת הגוף במהלך כל שנות 'הקריירה' של הרץ חשיבות רבה מאוד וקשר הדוק לגיל שבו יחליט, מסיבות שונות, לרוץ. אי הקפדה על הכללים כמו: אי טיפול בפציעות, שימוש בציוד לא מתאים (כגון נעלי ריצה), הרכב גוף לא תקין, הפרזה במספר הק"מ השבועי ללא בקרה ופיקוח ועוד עשויים להיות בעוכריו של הרץ בכלל ושל הרץ המבוגר – בפרט. בד בבד, חשוב לציין שעם העלייה בגיל חשוב עוד יותר להקפיד על הכללים השונים ולהתנהל נכון. מהי התנהלות נכונה? על כך בפרק אחר שיוקדש רק לנושא זה.

פציעות ספורט לא מתרחשות יותר עקב ריצה אלא אם, כמובן, מתנהלים באופן לא נכון ומושכל. לכן, גם בגיל מבוגר אפשר לרוץ, אך במסגרת תוכנית אימון מסודרת ונכונה. חשוב תמיד לדעת שאין קיצורי דרך כשמדובר בריצות ארוכות במיוחד. למשל, תוכנית הכנה לריצת מרתון לאדם שלא התאמן מימיו בריצות ארוכות עשויה גם להימשך שנה שלמה! אלה שמתלהבים יתר על המידה ונרשמים כבר למירוץ הקרוב עוד בטרם רצו את המטר הראשון שלהם עלולים לסבול מעלייה מהירה מדי בדרישות הגופניות והגעה לשבועות הקרובים למירוץ עם בעיות מסוגים שונים ולא רק פציעות ספורט שהן שכיחות ובקורלציה למספר הק"מ השבועי שהאדם רץ.

האם רצי מרתון מבוגרים מגיעים לקצה גבול היכולת שלהם בריצת מרתון?

על פי מחקר שנערך באוניברסיטת בורגונדי שבצרפת (1INSERM U, Faculty of Sport Sciences, University of Burgundy, Dijon, France) בעשורים האחרונים יש מספר רב יותר של רצים מבוגרים שלוקחים חלק בריצות מרתון. מהמחקרים עולה כי הביצועים של רצים בני 40 ומעלה במהלך ריצות מרתון השתפרו עם השנים. המחקר הנוכחי בדק את השינויים בהשתתפות ובביצועים של רצים מבוגרים בריצות מרתון בין השנים 1980-2009 ועשה השוואה בין אותם הביצועים בין מגדרים וכפונקציה של גיל.
לצורך המחקר נותחו זמני הריצה של הגבר והאישה בגילאים 20-79 שרצו הכי מהר במרתון ניו יורק. הבדלי הגיל נותחו עבור הגברים והנשים שהגיעו לעשרה המקומות הראשונים בין הגילאים 20-65. נמצא כי בין השנים 1980-2009 הגידול במספר הנשים שהשתתפו במרתונים היה גבוה בהרבה מאשר גברים. זמני הריצה של גברים בני 64 ומעלה ושל נשים בנות 44 ומעלה - קטנו באופן משמעותי במהלך השנים הללו. מהממצאים ניתן להסיק כי רצים גברים ונשים מבוגרים לא הגיעו עדיין לקצה גבול היכולת שלהם.

לסיכום, רצי מרתון מבוגרים, סביר להניח, טרם אמרו את המילה האחרונה מבחינת שיפור יכולת הריצה שלהם. ברם, המדע הנרחב בנושא, תוכניות האימון, התזונה ובכלל – שיפור במידת אימוץ אורח חיים ספורטיבי יביאו לשיפור המיוחל.

 

ד"ר איתי זיו (Ph.D) – עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.
מקורות:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21617894/?i=41&from=longevity%20and%20running
http://www.wingate.org.il/Index.asp?ArticleID=5961&CategoryID=1404

 

  • Dob's Farm - Fotolia

סגור