הכל על השלכות של תוכניות אימון ותזונה לא הגיוניים

| שתף |

אימונים קיצוניים, דיאטות מוזרות ו"הזויות", תוספי תזונה מפוקפקים, אלו דוגמא לאימוץ תוכניות אימון או תזונה שהשלכותיהן יכולות להיות מסוכנות. על כל אלו בכתבה הבאה

תאריך: 09/06/14, מאת: ד"ר איתי זיו ואיתי אהרונסון

קשה להאמין מה אנשים גוזרים על עצמם בתחום התזונה והאימון ולמרות הכל לא משיגים מטרות שונות. בשנים האחרונות הדרכים לשווק, למתג ולפרסם מוצר תזונה מסוים, שיטת אימון, טיפול וכו' הן רבות מאוד. באופן כללי ניתן לומר שכל מוצר או אימון ניתן להחדיר לשוק ולגרום לכך שרבבות אנשים יעשו בו שימוש וכל זאת בהשקעה כספית ושיווקית נכונות ובלי קשר לנכונות, ליעילות המוצר ולהתאמתו לאדם זה או אחר. ניתן לראות רבבות מקרים בהם השיווק והפרסום עולים על כל דמיון וגורמים לאנשים לבצע אימונים קיצוניים (ואף לעיתים הזויים), לצרוך תוספי מזון, לאמץ דיאטות מוזרות ואף קיצוניות וכל זאת ללא שום הצדקה הגיונית. נציין ונאמר שבמקרים רבים מדובר בהוצאה כספית לא מבוטלת ובמקרים רבים תיתכן הרעה של המצב הבריאותי, העלאה של הגיל הפיזיולוגי – תפקודי, השלכות סוציולוגיות ופסיכולוגיות שונות ועוד. להלן מספר דוגמאות לכך. מדובר ברשימה חלקית, כמובן. חשוב לציין שמדובר על אנשים 'מן השורה' שמטרתם, במרבית המקרים, השגת מטרות שכיחות למדי כמו: הפחתת משקל ואחוז השומן, שיפור מצב בריאותי, להיראות טוב, להעלות מסת השריר ועוד. עם זאת נציין שישנם גם מתאמנים מתקדמים יותר ששוגים על בסיס קבוע בדרך ההתנהלות שלהם בכל הנוגע לתוכנית אימונים, תפריט תזונתי ועוד וכאן המקום להאיר זאת.


1. אימונים בהיקפים עצומים למתאמנים 'מן השורה' שאינם ספורטאים מקצועיים– 15-25 שעות שבועיות במקרים רבים מתאמנת אוכלוסייה זו. קשה להאמין באיזו השקעה עצומה מדובר שכלל לא נמצאת בהלימה להשגת מטרות אימון שכיחות בחלק מהמקרים. על מנת להפחית במשקל ניתן להסתפק בנקל ב- 10 שעות שבועיות של אימון ואף פחות (כמובן בליווי של תזונה מתאימה). כנ"ל גם לשיפור מצב בריאותי. אך אלה האובססיביים בטוחים שכמה שיותר יותר טוב והם מתאמנים מספר שעות ביום ושיא האבסורד – הם לא יורדים במשקל ולהיפך – לעיתים אף עולים, נוטים להיפצע רבות, נוטים לחלות וכדומה. זאת, בין השאר, בשל ידע חסר בתחום האימון והתזונה, אי יכולת כלכלית לממן צוות מומחים רב תחומי שיתמוך בתהליך האימון והתזונה ועוד. כתוצאה מכך, אותם אנשים קוראים באינטרנט ולומדים ממקורות לא מוסמכים או לחילופין – מקשיבים ל"תורות" אימון ותזונה אשר כלל אינם מתאימים להם. או אז, כאמור, תוכנית האימון והתזונה של אותם אנשים מובילה אותם לתוצאות הפוכות ממטרותיהם הראשוניות.

2. צריכה של תוספי מזון, משקאות אנרגיה וכו' שלא לצורך – מדובר על שוק עצום של תוספים מסוגים שונים שהיקפו הכספי עולה מידי שנה. כאמור, הפרסומות, השיווק האגרסיבי, החיבור לגופים אמינים (כמו למשל, קופת חולים, מומחה בתחום התזונה או הרפואה) עושים את שלהם. ואז אנשים צורכים על בסיס קבוע תוספים ומוצרים מתחום הרפואה המשלימה בכמויות גדולות. ההוצאה הכספית עצומה (במיוחד בישראל שיקרה, במרבית המקרים, במוצרים אלה לעומת מרבית ארצות אירופה ובוודאי – ארצות הברית). השאלה הנה למה? לא נתפס, לא הגיוני ועצוב לראות מקרים רבים אנשים ללא יכולת כלכלית רבה שעדיין משתכנעים לשלם סכומים כה גבוהים והכל בשם "השיפור הבריאותי", הירידה במשקל, שיפור של האנרגיה בחיי היום יום בכלל ובאימון – בפרט ומה לא. האשליות רבות והאכזבה בדרך.
אין פתרונות קסם וההשקעה הכספית העצומה במוצרים שכלל לא הוכחו כיעילים בשיפור פרמטר זה או אחר יביאו, סביר להניח , לתסכול גדול מהמוצרים, מחד ולתסכול גדול לא פחות כשבאחד הימים תתקשר הפקידה מהבנק ותיידע את הצרכן שהנו באוברדרפט חריג... 

3. רכישת ציוד אימון יקר שלא לצורך – נעלי ריצה, אופני כביש או הרים, ביגוד מסוגים שונים, שעון דופק עם כל הפונקציות האפשריות ועוד, מהווה רשימה חלקית של ציוד הנרכש על בסיס קבוע על ידי מתאמנים 'מן השורה'. מדובר בציוד יקר שנרכש , במקרים רבים שלא לצורך! שעון דופק משוכלל (גם GPS ועוד) נרכש במקרים רבים על ידי מתאמנים שרצים 10 ק"מ בלמעלה מ- 60 דקות.... קצב איטי ומתאים למתחילים ללא צל של ספק. נציין ונאמר אגב,בנקודה זו שגם ללא שימוש בשעון דופק בכלל ניתן להשיג תוצאות מעולות. כקוריוז ניתן להביא כדוגמה את הרצים הקנייתים או אפריקאיים שלא שמעו מימיהם על שעון דופק ועדיין מגיעים למקומות הראשונים באליפויות עולם או אולימפיאדה.
אופניים הנם מוצר יקר מאוד ועלותם עשויה להגיע גם ל 50,000 ₪. אמנם באמצעותם ניתן , אכן, לקזז מספר שניות או דקות בתחרות אופניים, טריאתלון וכדומה אך לא אחת ניתן לעשות זאת באמצעות שינוי בהרכב הגוף (כגון: הפחתת משקל ואחוז השומן), שינוי תוכנית האימון ועוד. אין ספק ששינוי באלה יחסוך למתאמן אלפי שקלים.

4. ביצוע אימונים עצימים מאוד – בשנים האחרונות 'הופיעו' אימונים ייחודיים המאופיינים בעצימות גבוהה מאוד. מדובר באימונים בהם המתאמנים מגיעים, במקרים לא מעטים, לאפיסת כוחות, סובלים במהלך האימון מתופעות כמו: בחילות, הקאות, שלשולים, סחרחורות, כאבי ראש, חולשה כללית באימון ולאחר אימון כאחד, ירידה חדה בויטליות וכדומה. האם אימונים עצימים כאלה משיגים את המטרה הכוללת? תלוי. לדוגמה, ניתן להבחין בנשים שמבצעות אימונים אנארוביים קיצוניים בעצימותם ובאופן הדרגתי אך בטוח, נעשות בעלות מבנה אנדומזומורפי (בעלות מסת שריר ואחוזי שומן גבוהים) והמראה רחוק מלהיות המראה המבוקש על-ידי המתאמנת. למרות כל זאת הן ממשיכות להשקיע בסוגי אימון עצימים אלה למרות המחיר הגבוה שהדבר מצריך. חשוב לזכור שיש גם קשר בין איכות האימון המבוצע לפציעות, שימוש בתוספי מזון וציוד ועוד. אימונים ברמה כה גבוהה מצריכים תמיכה לא רק של ציוד מתאים, אלא לפעמים שימוש בתוספי מזון מסוימים (מאות שקלים מדי חודש במקרים מסוימים), תפריט תזונתי ספציפי ועוד.

5. אימוץ דיאטות ותפריטים קיצוניים ולא הגיוניים – תחום התזונה הנו אחד התחומים הפרוצים הגדולים ביותר הקיימים. למרות החוק החדש בתחום התזונה, שאומר שתזונאי או דיאטן הוא רק אדם שלמד תזונה במוסד להשכלה גבוהה, עבר סטאג' ומבחן הסמכה של משרד הבריאות, ניתן להבחין ב"יועצי תזונה", "מומחים לתזונה", "מאמני תזונה" ועוד. ראוי לציין כי כל אלה עוברים על החוק היות ואסור להם השימוש במונח תזונה/דיאטה בתוארם וכן כל אלה אינם בעלי ידע מספיק והנזק שהם עלולים לגרום עלול להיות רב אף יותר מן התועלת. חלק מה"מומחים" ממליצים להימנע מצריכת גלוטן, חלק אחר ממליץ להמנע מצריכת חלב ומוצריו ואחרים, ממליצים לקנות תוספים כאלה ואחרים לשם ירידה במשקל. היחידים המרוויחים מכך , במרבית המקרים, הנם אותם "מומחים", למרבה הצער, אלה שיורדים במשקל באופן לא מבוקר חוזרים למשקלם די מהר. בנוסף חשוב לציין שאנשים רבים המאמצים תפריטים צמחוניים, ללא צריכת גלוטן, או מוצרי חלב כלל לא סובלים מבעיה רפואית מסויימת! ברם, תפריטים אלה מצריכים גם הוצאה כספית לא מועטה ומבחינה בריאותית כלל לא הוכח שהנם טובים יותר (לדוגמה: אי צריכת גלוטן לאדם שאינו סובל ממחלת הצליאק כלל לא רלבנטית לשיפור מצבו בריאותי). אחת הדוגמאות העצובות וההזויות ל"מומחה" שכזה היא "מומחה תזונה" שהמליץ לספורטאי, אולטרא מרתוניסט, לצרוך אך ורק תפריט של ירקות ופירות, ללא דגנים, ללא קטניות וודאי שללא מוצרים מן החי. ספורטאי זה סבל מקטבוליזם (הרס) שריר בעקבות פעילות ארוכה אולם כלל לא קיבל תמיכה תזונתית לשיקום שריריו (כמות החלבון שקיבל הייתה אפסית). התוצאה היתה, שלמרות תוכנית האימון המקצועית והאימונים הקשים חלה רק ירידה ביכולתו של המתאמן!

לסיכום נציין כי שיווק הוא בעל עוצמה ויש לקחת את כל הפרסומות וההמלצות בערבון מוגבל מאוד. יש לבחון מיהו האדם אשר ממליץ: האם הוא אכן איש מקצוע מורשה ומנוסה, האם ה"שיטה" הינה הגיונית והאם באותה "שיטה" התוצאות המובטחות הן אדירות וההשקעה היא קטנה עד מאוד (דבר שמרמז שמדובר, ככל הנראה, בעוד טריק שיווקי שלא באמת יוביל לתוצאות).
חשוב וכדאי שלא "ליפול" לאותם טריקים שיווקיים מתוחכמים אשר יובילו בסופו של דבר לעוגמת נפש, אכזבה וככל הנראה רק ירחיקו אותנו מהמטרה הסופית אשר אותה אנו רוצים להגשים.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.

איתי אהרונסון – מישהו לרזות איתו – דיאטן קליני וספורט.
דיאטן קליני וספורט, איש חינוך גופני ומאמן כושר בעל תואר ראשון ושני בחינוך גופני ותואר ראשון במדעי התזונה. חבר עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל.

 


 

  • © bonninturina - Fotolia.com

סגור