השפעה של אובדן כושר הראייה על היכולת לפתח כוח

| שתף |

"לחושי הראייה והשמיעה השפעה לא מעטה על איכות חייו של האדם, על יכולתו לבצע פעולות גופניות שונות ועוד", כל הפרטים בכתבה הבאה

תאריך: 04/08/14, מאת: ד"ר איתי זיו

במעגלי החיים השונים נודעת חשיבות רבה לשיפור היכולת האנאירובית של האדם. אי לכך, בכל גיל מומלץ לבצע אימוני כוח וכמובן, הם צריכים להתבצע בהלימה לגיל האדם. אי לכך, בחור בן 20 לא אמור לבצע את אותם תרגילי כוח ואימונים כמו גבר בן 60 וכך הלאה.

במהלך החיים חלים שינויים לא מעטים ביכולת הגופנית של האדם וניתן להתמודד עם זאת באמצעות התנהלות נכונה של אורח חיים בריא המכיל מספר משתנים שהעיקריים שבהם הנם – תזונה ופעילות גופנית.
נציין ונאמר שבמהלך העלייה בגיל, ובעיקר לאחר גיל 40, בממוצע חלה ירידה עקיבה של מערכות הגוף השונות. על חלק מהן אין לנו בקרה – שליטה. מדובר על חושי האדם לרבות: ראייה ושמיעה. מסתבר, שלשני חושים מרכזיים אלה השפעה לא מעטה על איכות חייו של האדם, על יכולתו לבצע פעולות גופניות שונות ועוד. חשוב להאיר הנקודה שככל שהגיל מבוגר יותר כך תיגרם הרעה של השמיעה והראייה (וכן חושים נוספים) משמעותית יותר! לכך יכולות גם להיות השלכות שליליות כגון: מספר נפילות רב יותר במהלך השנה, מעורבות בתאונות שונות בהם יש נזקי גוף, הוצאה כספית לא מעטה על אביזרי עזר, מומחים מסוגים שונים ועוד. אגב, מעניין לדעת שבישראל יש מאות אלפי אנשים שהנם כבדי ראייה וכבדי שמיעה. חלקם, ייתכן שלא מודעים לעניין של שיפור יכולת גופנית במצבם והשפעתו על איכות החיים.

לירידה ביכולת הראייה השפעה על תפקודים גופניים שונים: חוסר ביטחון בביצוע תנועות שונות, אי וודאות וחשש בביצוע תרגילים מסוגים מסוימים, קשיים אפשריים בביצוע תנועות יומיומיות וכדומה. כיסוי העיניים, למשל, לאדם שראייתו טובה יביא לירידה ביכולתו להרים משקל כפי שהיה מרים עם עיניים פקוחות. בנקודה זו נציין שישנם לא מעט תרגילים המבוצעים עם עיניים עצומות והם מיועדים לשיפור יכולת גופנית באופן ממשי ואף להפחתת הפוטנציאל לפציעות. חלק מהתרגילים פשוטים, אך לאלה שלא מתורגלים ומאומנים לא יהיה קל לבצעם כלל ועיקר. אחד המוכרים שבהם הנו עמידה על רגל אחת (רגל שנייה כפופה ובאוויר ולא נתמכת ברגל העומדת) במשך 30 שניות. תרגול קבוע של מנח זה מדי יום או לפחות מספר פעמים בשבוע עשוי להועיל לתפקוד הגופני של העוסקים בפעילות ספורטיבית וכן אצל אוכלוסייה שאינה עוסקת בפעילות זו על בסיס קבוע אך מעוניינת לשפר יכולת גופנית. כמו כן, ניתן עם עיניים עצומות לשפר יכולות גופניות מסוימות באופן אפקטיבי יותר מאשר עם עיניים פקוחות (אך לזה נקדיש פרק בהזדמנות אחרת).

נציין מחקר מעניין שנערך במחלקה למדעי הספורט והאימון, אוניברסיטת סמפורד שבארצות הברית (Exercise Science and Sports Medicine Department, Samford University, Birmingham, Alabama, USA.) ובדק את ההשפעה של אובדן כושר הראייה על אימוני ההתנגדות של גברים ונשים צעירים. המחקר בדק האם אובדן כושר הראייה משפיע על הכוח שמפעילים מתאמנים בעת אימונים על פלג הגוף התחתון. במחקר השתתפו 27 בחורים ובחורות בני 19-23 אשר ביצעו לחיצת רגליים בישיבה – סט אחד בעיניים חשופות וסט נוסף עם כיסוי עיניים. החוקרים מדדו את הכוח שהושקע בתרגיל על ידי המתאמנים. אובדן הראייה גרם לביצוע התרגיל בעוצמה פחותה ב- 6.4% לעומת עיניים חשופות בקרב כל המתאמנים. בנוסף, נבדקה ההשפעה של התמדת המתאמנים באימוני התנגדות בקביעות לעומת מתאמנים שאינם מתאמנים באופן סדיר. נמצא כי 12 מהם אשר מתאמנים בקביעות יותר מפעמיים בשבוע לא איבדו כמעט את עוצמת התרגיל כמעט כשעיניהם כוסו. 15 המתאמנים שלא הקפידו על ביצוע אימוני התנגדות איבדו משמעותית את עוצמת ביצוע התרגיל כשעיניהם כוסו – 16% הפחתה בעוצמת הביצוע לעומת עיניים פקוחות. אם כן, כוח השריר פוחת לאור אובדן הראייה אך הקפדה על אימונים קבועים מצמצמת את הפער בין שני המצבים בקרב גברים ונשים צעירים.

נציין ונאמר, באשר למחקר הנ"ל, שהתרגיל שנבדק בכיסוי עיניים הנו לחיצת רגליים במכונה ייעודית. סביר מאוד להניח שאם היה תרגיל אחר היה מבוצע לשרירי הרגליים עם משקולות חופשית (משקוליות יד, מוט), היו הבדלים מהותיים יותר בין המתאמנים שביצעו את התרגיל עם מכונה ייעודית לבין אלה שביצעו אותו עם משקולות חופשיות (לטובת המכונה היעודית. זאת בשל הצורך בשימוש במערכות גופניות נוספות לשם ביצוע התרגיל שפחות נחוצות בביצוע תרגילים הנעשים עם מכונות ייעודיות.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.

מקורות:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22648133

 

 

  • © Andrey Kiselev - Fotolia.com

סגור