שרירי אגן הירכיים וחיזוק שרירי הליבה

| שתף |

איזון שרירי אגן הירכיים והגב התחתון אצל אתלטים וההשפעה על חיזוק שרירי הליבה. מאמרו של ד"ר איתי זיו.

תאריך: 01/01/11, מאת: ד"ר איתי זיו

שרירי הבטן (בעיקר העמוקים שבהם – Transverses Abdominus, Internal Oblique), זוקפי הגב, קרקעית האגן ועוד מהווים רק רשימה חלקית של השרירים המכונים "שרירי הליבה". בשנים האחרונות עלתה באופן משמעותי המודעות לחיזוקם והתובנה שלחיזוק מושכל של השרירים החשובים הללו השפעה רבה על מגוון תפקודים ובעיות מסוגים שונים.

מקשרים את חיזוק שרירי הליבה להפחתת כאבי גב תחתון, שיפור תוצאות בענפי ספורט רבים, השפעה חיובית על היציבה, שיפור בתפקוד היומיומי, הפחתת מספר הפציעות והנפילות אצל האוכלוסייה הרחבה בכלל ואצל ספורטאים בענפי הספורט השונים – בפרט ועוד. מסתבר שחיזוק מצריך איזון בין קבוצות שרירים באופן תמידי. אילולא כן עלולות להיווצר בעיות תפקודיות ובריאותיות.
בענפי ספורט מסוימים מושם דגש על חיזוק משמעותי של שרירי הירכיים ואילו בענפי ספורט אחרים – דווקא על חיזוק שרירי הכתף. בכל מקרה ידוע שחיזוק שרירי הליבה באופן פונקציונלי המתאים לסוג הספורט, יסייע לשיפור התוצאות ולהפחתת פציעות. לדוגמה: חיזוק שרירי הליבה לשחקן כדורסל שונה בתכליתו מאימון חיזוק שרירי הליבה למתעמל מכשירים, לשחקן כדורגל, לשחקן רוגבי או לשחיין למרחקים ארוכים.

במחקר שנערך בבית הספר לרפואה בניו-ארק, שבניו ג'רסי (Department of Physical Medicine and Rehabilitation, UMDNJ-NJ Medical School, Newark, NJ
USA) נבדקה ההשפעה של חיזוק שרירי הליבה על כאבי גב תחתון ועל חיזוק שרירי אגן הירכיים. השפעה זו נחקרה בקרב אתלטים מליגה א' בקולג' בארצות הברית. נמדד חוזק שרירי הירכיים בזמן ההכנות למבדקים פיזיים, ותדירות כאבי הגב התחתון נבדקה לאורך השנה כולה. כל האתלטים החלו להשתתף בתכנית לחיזוק שרירי הליבה תוך שימת דגש על חיזוק שרירי הבטן, שרירי עמוד השדרה ופושטי הירך. תדירות כאבי גב תחתון והקשר לאי-איזון שרירי הירך נמדדו והושוו בין השנים האקדמאיות.
לאחר חיזוק שרירי הירך לא נראה שינוי משמעותי בתדירות כאבי הגב התחתון. באופן ממוצע פושט הירך ימני היה חזק מפושט הירך השמאלי והיו הבדלים תלויי מין (גברים לעומת נשים) שנראו לאחר חיזוק שרירי הליבה: נשים אתלטיות עם שריר פושט ירך חלש יותר בירך שמאל נטו לפתח יותר כאבי גב תחתון משאר הנבדקים.
על פי הממצאים במחקר זה אין השפעה משמעותית לחיזוק שרירי הליבה על הפחתת כאבי גב תחתון, למרות שייתכן שהתוצאות נובעות ממספר המשתתפים הקטן במחקר שבאמת נזקקו לטיפול בכאבים כאלה. עם זאת, נראה, כי לחיזוק שרירי הליבה יש חשיבות לחיזוק ואיזון שרירי הירכיים. הקשר בין חיזוק שרירי הירך לבין תדירות כאבי הגב התחתון נצפה רק אצל נשים ומרמז על הצורך בתכניות חיזוק שרירי הליבה המותאמות למין המתאמן.

לסיכום, חיזוק שרירי הליבה משפיע וחשוב לחיזוק ואיזון שרירי הירכיים. ברם, נמצא קשר חיובי אצל נשים בין חיזוק שרירי הירך לבין תדירות כאבי הגב התחתון ולכן חשובה ההתייחסות לכך והמלצות לביצוע תרגילים מתאימים לנשים לעומת גברים.

 

ד"ר איתי זיו – סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.

 

 

סגור