איכות שיעורי חינוך גופני בבית הספר וההשלכות מכך

| שתף |

לעיתוי, סוג ואיכות שיעורי החינוך הגופני ישנן השלכות לא מעטות. כל זאת בכתבה הבאה

תאריך: 20/07/16, מאת: ד"ר איתי זיו

שיעורי חינוך גופני נערכים בישראל פעמיים בשבוע למעט מקרים כשמדובר במסגרות ייחודיות כמו כיתות ספורט ועוד. או אז, מתקיימים מספר יחידות אימון רבות יותר במהלך השבוע. לכך, אגב, השלכות קרדינאליות ממש כגון: השפעה חיובית על יכולות גופניות ופסיכולוגיות שונות, הקשרים החברתיים ועוד.

נציין ונאמר, שבמדינות לא מעטות בעולם שיעורי החינוך הגופני נערכים מספר פעמים במהלך השבוע ובחלק מהן אף – מדי יום ביומו. בנוסף, בחלק מהמדינות המפותחות כמו: ארה"ב, אנגלייה, אוסטרליה ועוד, מיושם פרוייקט ה'אוטובוס הצועד' המאופיין בכך שבמקום להגיע מהבית אל בית הספר ומבית הספר בחזרה הביתה בדרך המסורתית של הסעה מאורגנת, יצאו ארגוני הבריאות המקומיים במיזם מקורי: בכל בוקר עוברים קווי "אוטובוסים צועדים" בצירים ובשעות קבועות ואוספים את הילדים מבתיהם. מדובר על אדם שהנו, למעשה, ה"נהג" שמוביל בראש כשאחריו צועדים הילדים בטור עורפי. כך, בהליכה נמרצת, מגיעים הילדים לבית הספר אחרי שצעדו כברת דרך המגיעה לעיתים עד כ-2 קילומטרים של הליכה. על מנת להבטיח את בטיחותם של הילדים ישנם ארגוני מתנדבים המסייעים ל"נהג" הצועד על בסיס קבוע. רוב קוי "האוטובוסים הצועדים" פועלים בכל ימות השנה ובכל מזג האוויר. מלבד היתרון הטמון בפעילות הגופנית עצמה, מנוצלת "ההסעה" המיוחדת הזו להקניית כללי זהירות בדרכים לילדים, הפחתת עומסי התנועה ומניעת זיהום האוויר מעשן האוטובוסים הרבים ועוד. כל אלה מהווים גורמים נוספים להפעלתה של התוכנית.

חשוב לדעת, ששיעורי חינוך גופני בבית הספר תלויים רבות במדיניות וביחס לחינוך הגופני בכלל באותו בית ספר, באישיות המורה לחינוך גופני ובמידת השקעתו ומעורבותו בתחום ועוד. לכן, אגב, עשויים להיות הבדלים גדולים מאוד בין בתי ספר מבחינת סוגי שיעורי החינוך הגופני המבוצעים וזאת בשל משתנים כמו: מקצועיות המורים לחינוך גופני, היחס לתלמידים, מספר הילדים בשיעור, האווירה בבית הספר בכלל, הדוגמה האישית של המורים, המעורבות הבית ספרית ו/או פרויקטים בתחום החינוך הגופני בבית הספר, טיפוח של נבחרות בית הספר, כיתות ספורט (אם בכלל יש באותו בית ספר) ועוד. נאיר גם הנקודה ששיעורי חינוך גופני בכלל ופעילות ספורטיבית – בפרט הנה בעלת חשיבות רבה עד מאוד בפרמטרים נוספים כמו: הקניית ערכים, סדר ומשמעת ועוד ועוד.

בהתייחס לשיעורי החינוך הגופני בבית הספר להלן מספר נקודות חשובות להתייחסות:

1. מספר שיעורי החינוך הגופני במהלך השנה – על פניו אמורים להיות 2 שיעורי חינוך גופני במהלך השנה. אך, בפועל, בחלק מהמקרים, המציאות – שונה. בחלק מהמקרים מתבטלים שיעורי חינוך גופני ואם מדובר על נסיעה לטיול שנתי וכדומה בדרך כלל אין השלמה של אותו שיעור במערכת הלימודים בצורה זו או אחרת. אי לכך, ישנם מקרים לא מעטים, בהם התלמידים מתאמנים פעם בשבוע או לעיתים אף פחות מכך.

2. החופשות במהלך השנה וההשפעה על היכולת הגופנית – במהלך השנה, הן בבית הספר היסודי והן בבית הספר התיכון, ישנן חופשות לא מעטות וכמובן – החופש הגדול. סך הכל מדובר על למעלה מ- 3 חודשי חופש בשנת לימודים אחת ולכך השלכות רבות על הירידה ביכולת הגופנית, עלייה פוטנציאלית במשקל הגוף ועוד. נכון להיום, שנת 2016 , לא ניתנות באופן מסודר הנחיות לשמירה על משקל, תוכנית אימונים בסיסית, כלים לשמירה על אורח חיים בריא בחופש הגדול ועוד. הדבר, נציין, חשוב במיוחד, מכיוון שבמהלך החופש חלה ירידה ממשית ביכולת הגופנית (גם כשמדובר בתלמידים הנמצאים בכיתות ספורט).

3. סוגי השיעורים לחינוך גופני – למרות תוכנית מסודרת הנהוגה במשרד החינוך, עדיין ישנם הבדלים בין השיעורים השונים בבתי הספר השונים ובד בבד – בהבדלים בין המורים לחינוך גופני. הדבר תלוי רבות ברקע, רצינות ומידת ההשקעה של המורה לחינוך גופני. יתרה מזאת, ישנם מורים שהנם בעלי רקע ספורטיבי מקצועי (כמו משחקי כדור, אתלטיקה וכדומה) ולכך , בדרך כלל, השפעה לא מעטה על איכות שיעורי החינוך הגופני (גבוהה יותר) מקצועיות ומקצוענות.

4. איכות השיעור לחינוך גופני, עיתוי השיעור במהלך היום והשפעה אפשרית על הצלחה במקצועות לימודיים מסוימים – נציין כאן את הספר המפורסם: "הניצוץ" של המחבר: פרופסור ג'ון רטיי. בספר זה מוצגים מחקרים לא מעטים בנושא השפעה של פעילות גופנית על הסובלים מלקות קשב, בעיות התנהגות שונות, עיתוי הפעילות הגופנית והשפעתה על תוצאות המבחנים של תלמידים במקצועות מסוימים ועוד. לדוגמה: נמצא שפעילות אירובית איכותית המאופיינת בדופק גבוה (לרבות אימוני אינטרוולים, פארטלק ועוד) היו אפקטיביים במיוחד כשנערכו בסמוך ללימודי שפה ומקצועות ריאליים.

5. שיעורי חינוך גופני הנערכים בשעות הבוקר המוקדמות – במקרים בהם השיעורים נערכים בשעת 0 או אפילו בשעה 8 בבוקר, לחלק מהתלמידים מדובר על משימה לא פשוטה כלל ועיקר. חלקם לא אוכלים ארוחת בוקר, החלק האחר בכלל מוגדרים כטיפוסי 'ערב' ולכך השלכות לא מעטות על איכות הפעילות הגופנית המבוצעת. לכן, חשובה המודעות של אכילת ארוחת בוקר קלה לפני שיעורי חינוך גופני מהסיבות הידועות וזאת על מנת למקסם את אפקטיביות האימון הגופני עצמו. הדבר, אגב, אקוטי במיוחד כשמדובר על אימונים עצימים מסוגים שונים כמו: אימוני אתלטיקה קלה, משחקי כדור, ריצות ארוכות ועוד. בנוסף, במידת הצורך, יש לבצע חימום מתאים (כללי/ספציפי) וזאת בקורלציה לסוג הפעילות הגופנית המבוצעת.


לסיכום: לעיתוי, סוג ואיכות בהם מבוצעים שיעורי חינוך גופני בבית הספר השלכות רבות על הישגים פוטנציאלים של התלמידים, שיפור יכולות הגופניות של הילדים ועוד. מומלץ להביא זאת בחשבון ואף, במידת האפשר, לתכנן את מערכת הלימודים בהתאם.

 

 


ד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מרכז קורסים הכשרה למדריכים בבית ספר להשתלמויות של המכללה בוינגייט.
מנהל תחום הסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", ויחד עם ד"ר דרור שגיא הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.


 

  • Copyright: Sergey Novikov (serrnovik) ripicts.com

סגור