מדריך לרוכבים - תחזוקת אופניים בסיסית

| שתף |

בכתבה הבאה סיכום ההרצאה המרתקת של אסף רביד, מנהל פורום מכונאות אופניים - כל מה שצריך לדעת על תחזוקת אופניים ביתית בסיסית

תאריך: 07/01/15, מאת: אסף רביד ומיכל קוברסקי

התארגנות ספונטנית של ארבעה חובבי ענף הרכיבה, הביאה להפקתו של ערב הרצאות אשר נערך בשבת האחרונה בנושא מכונאות אופניים- 'הכה את המומחה'. ההרצאות באו לתת רקע לרוכבים ולמתעניינים במבנה ובחלקי האופניים, התקלות הנפוצות, ההבדלים בין סוגי מערכות/ גלגלים התאמות, וטעימה מהכלים שיכולים לעזור לנו בטיפול חירום. את ההרצאות העבירו רועי קפח- רוכב עילית בעברו ואחר מהמכונאים הבקיאים והטובים בישראל, משוגע אופניים אמיתי ואוטוריטה בענף. כפיר כחלון- מאסטר האופנה והסטייל של הרכיבה, מכונאי בעברו ורומנטיקן של הענף. ואסף רביד- מנהל קבוצת הפייסבוק "מכונאות אופניים", חובב אופניים מושבע ומתחרה עבר. להלן סיכום הרצאתו של אסף בנושא תחזוקת אופניים ביתית:

יתרונותיה וחשיבותה של תחזוקת אופניים ביתית בסיסית:

1. בטיחות - הקפדה על תחזוקה ביתית בסיסית לאופניים יכולה למנוע מקרים מצערים של פציעות והתרסקויות. על ידי ניקוי האופניים ניתן לגלות סדקים בשילדה, בדיקת תקינות הצמיגים תבטיח רכיבה חלקה ללא תקלות לא רצויות ומציאת חופשים באיזור ה-head set (החלק בין המזלג לאוכף) ומיסבי הגלגלים עשויה ממש להציל אתכם.

2. זמן - אופניים תקינים (עיר/ סינגל ספיד) ישרתו אתכם ככלי תחבורה פשוט יעיל וזול. שמירה וטיפול שוטף שלהם (הן בבית והן אצל מכונאי אופניים כשצריך) יחסכו לכם בלאי והשבתה מיותרים.

3. כסף - אופניים מתוחזקים שומרים על ערכם בצורה טובה יותר.

4. יעילות - שרשרת מלוכלכת עשויה להפחית את יעילות העברת הכוח ולהפריע לנוחות הרכיבה, שמיניות בגלגלים עשויות לגרום להאטה ולאיבוד שיווי משקל ביתר קלות וכו'.

אין צורך להעביר את האופניים שלנו ניקוי יסודי לאחר כל רכיבה, אך מומלץ לבצע לאחריה לפחות אחד מהנ"ל:

 

איך בודקים

מה בודקים

עוברים עם מטלית לחה (מים) על כל השלדה.

את שלמות השלדה, חופשים בהד-סט (מזלג-כידון)

עוברים עם מטלית לחה (מים) על הצמיגים והחישוקים (אפשר גם על החישורים).

את שלמות הגלגל ותקינות הצמיגים והמיסבים. מסובבים סיבוב-שניים לוודא שאין שמיניות.

עוברים עם מטלית על השרשרת (אפשר גם על הקסטה/גלגשים). גם עם מברשת שיניים ישנה למשל (מחזור – במקום לזרוק).

מבט כללי ומוודאים שמשומנת קלות (אצבע עם סימן קליל שמן).

עוברים עם מטלית לחה על כל אזור הבלמים.

תקינות הרפידות (בלאי), מירכוז הבלם (קליפר) והרפידות על החישוק.

 

במהלך הניקוי עשוי להתעורר חשד לתקלה, סדק או בעיה אחרת כלשהי. אם יש ספק, אין ספק ויש להתייעץ עם מכונאי מנוסה. ניתן לפנות בשאלה בפורום מכונאות אופניים ולטפל בבית או להגיע לתיקון אצל מומחה. קישור לפורום

 

בדיקות נוספות שמומלץ לבצע:

- בדיקת שהשרשרת משומנת דיה, אך לא יתר על המידה. נגיעה בחלקה התחתון של השרשרת עם האצבע (העברת אצבע לאורך חצי חוליה) אמור להשאיר מעט שחור על היד. במידה ורטוב מידיי יש להסיר ולשמן קלות מחדש, במידה ואין כתם על האצבע יש להוסיף שמן ייעודי (פרט למקרה בו מדובר בשרשרת חדה).

 

 

בדיקת רפידה תקינה וממוקמת כראוי. יש לבדוק כי הרפידה תקינה ושלמה ושהיא נמצאת על פס המתכת בין הצמיג לחלק אליו מתחברים השפיצים של הגלגל.

 

לרוב, שכיחות החלפת החלקים תהיה בסדר הבא- פנימית, צמיג, שרשרת, קסטה, כבלים, גלגל שיניים. יש לשים לב לבלאי של החלקים ולהחליף בזמן. שרשרת תקולה עשוייה לגרום לנזק בגלגל השיניים, דבר שיגדיל משמעותית את הנזק שיגרם ויאלץ אתכם להחליף יותר ציוד ויהיה כרוך בהרבה יותר כסף.

 

נוהל החלפת שרשרת:

1. יש לוודא את הצורך בהחלפתה (שרשרת "גמורה" או פגומה). מתבצע באמצעות מכשיר מיוחד המודד את מרווחי החוליות- רווח גדול מידיי מראה צורך בהחלפה.

2. פירוק השרשרת מתבצע באמצעות כלי השרשרת הייעודי.

3. יש לוודא את כמות החוליות (לינקים) הדרושות ומיקום/ מתיחה. ישנן שרשראות חדשות שהן ארוכות יותר מהשרשרת הנוכחית (מכיוון שכברירת מחדל מכילות יותר חוליות). לאחר הפירוק ניתן להניחן אחת על יד השניה ולראות אם ובכמה חוליות צריך לקצר את החדשה.

4. את השרשרת החדשה ניתן להרכיב עפ"י הוראות היצרן המופיעות על אריזת המוצר או ברשת.

לשאלות נוספות ולעדכונים אודות ההרצאות הבאות ניתן להיכנס לפורום "מכונאות אופניים" בפייסבוק. קישור לדף 
 

  • Aaron Amat - Fotolia

סגור