מסה קריטית

אם אתם לא מכירים את המושג "מסה קריטית", סביר להניח שאינכם רוכבים על אופניים...יורם אהרוני מספר במאמר הבא על פעילות קבוצת "השרון בשביל האופניים", ומדוע חשוב שהמסה תהיה קריטית.

תאריך: 05/09/11, מאת: יורם אהרוני

המונח מסה קריטית מציין את הכמות המינימלית של חומר בקיע הנדרשת כדי לייצר תגובת שרשרת גרעינית. ככל שמדובר באיזוטופ אורניום 235 המסה הזו היא 50 ק"ג. ויקיפדיה מספרת כי פצצת האטום שהוטלה על הירושימה הייתה מורכבת משתי מסות תת-קריטיות וכדי לפוצץ את הפצצה, לא עלינו ולא על שונאינו, ירו מסה אחת על השנייה וכך הצטרפו שתי מסות תת-קריטיות, נוצרה מסה קריטית שהוליכה לפיצוץ.

עוד מספרת ויקיפדיה כי המונח מסה קריטית בהקשר של אופניים מתאר : "... רכיבה קבוצתית על אופניים שמטרתה להביא כמות מספקת של רוכבי אופניים (מסה קריטית), אשר ממנה מאילך יחול שינוי שיביא לשיפור ביחס הנהגים והמדינה (תשתיות) כלפי רוכבי האופניים. רכיבות מאורגנות נערכות בערים מרכזיות ברחבי העולם, בדרך-כלל ביום שישי האחרון בכל חודש..."

התודעתי ל'מסה קריטית' באזור השרון לפני כשנתיים כאשר השתתפתי בטיול אופניים שבתחילתו סופר על ההתארגנות ונאמר שהודעות ישלחו בפייסבוק. זאת הייתה הסיבה שהתחברתי לפייסבוק ...
קבוצת "השרון בשביל אופניים" (בהשראת "ישראל בשביל אופניים") או בקיצור הב"א, נוסדה בקיץ 2008 ביוזמת המועצה לפיתוח מקיים בכפר-סבא, על ידי מספר רוכבי אופניים מאזור השרון בעלי מקצועות מתחום התכנון וקשת רחבה של מקצועות חופשיים.
הב"א מבוססת על פעילות התנדבותית ונהנית מהידע, הניסיון והמשאבים של החברים בה.
הקבוצה פועלת במסגרת הארגון הכלל ארצי "ישראל בשביל אופניים".

יעדים:
להפוך את אזור השרון לידידותי לאופניים, דבר שישפר את איכות החיים, איכות הסביבה, והבטיחות בדרכים של כלל התושבים. המעבר משימוש ברכב לאופניים יביא לשיפור איכות האוויר, ירידה בצריכת הדלק, והפחתה ברעש סביבתי הנגרם מהתחבורה הממונעת.

מטרות עיקריות:
א. עידוד השימוש באופניים ככלי תחבורה חלופי ואטרקטיבי למטרות עבודה, לימודים, קניות, נופש ותיירות.

ב. הגברה והדגשת הבטיחות בדרכים
• שיפור התשתית לרכיבה בטוחה
• טיפול בעוינות וחוסר התחשבות מצד נהגים
• להגיע לממוצע שנתי של אפס תאונות דרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים
• הגברת המודעות של הולכי הרגל להפרדה בין שבילי האופניים לשבילי ההליכה
• לובי (מול הרשויות) וקידום חקיקה בכנסת, השתתפות בתכנון העירוני והטמעת החינוך לרכיבת אופניים

ג. קידום רכיבת האופניים בעיר ובסביבותיה
• סלילת רשת שבילים עירוניים ובין-עירוניים
• במסגרת המדיניות העירונית המוצהרת, מתן התחייבות להקצות תקציבים לתוכניות המתאר והעבודה של התחבורה העירונית.

ד. קידום השילוב בין אופניים לתחבורה ציבורית (אוטובוסים ורכבת)

ה. פיתוח ושיפור תשתיות
• מתקני חניה ונעילה
• שירותי השכרה
• חקיקת תקן להתקנת מקלחות בבנייני משרדים חדשים

דרכי פעולה עיקריות:
א. גיוס פעילים מאזור השרון להצטרף לעשייה
ב. תכנון וביצוע אירועים המשלבים רכיבה באופניים ופעילות קהילתית
ג. הקמת צוות עבודה מקצועי לתכנון שבילי אופניים במטרה לסייע לרשויות המקומיות
ד. פיתוח מערכי שיעור והסברה עבור מערכת החינוך לעידוד רכיבה בטוחה באופניים

תוצאות רצויות:
א. הפחתה בעומס המכוניות בתוך העיר עקב המעבר לשימוש באופניים
ב. הפחתה בכמות התאונות דרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים
ג.  פיתוח מערכת שבילי אופניים עירוניים ואזוריים כדי לאפשר רכיבה בטוחה

אבני הדרך במסה הקריטית באזור השרון:
• חול המועד סוכות בשנת 2008 – מסה קריטית בהשתתפות כ – 300 רוכבים בכבישי כפר-סבא, בתיאום עם המשטרה.
• נובמבר 2009 – הקמת הקבוצה "השרון בשביל אופניים בפייסבוק.
• ינואר 2009 – הקמת צוות היגוי לתכנון שבילי אופניים בערי השרון.
• מרס 2009 – ישיבה ראשונה של ועדת ההיגוי בעיריית כפר-סבא לתכנון מסלולי אופניים בעיר.


המסה הקריטית הייתה בתחילה בימי חמישי בשעות הלילה אבל משעברה לשעות הבוקר של יום ששי האחרון בכל חודש, החלטתי שאצטרף אם אהיה פנוי בבוקר.
האמת, כרגע המסה היא בהחלט תת-קריטית, וחבל. 10-30 רוכבים יוצאים מכפר-סבא לרעננה, משם להוד-השרון וחזרה לכפר-סבא כשעל הגב אנו מחברים שלטים עם סיסמאות שונות המעודדות רכיבה על אופניים וקוראות להקצאת שבילי אופניים בערים.
לאחרונה איבדה הקבוצה את אחד ממייסדיה עם פטירתו הפתאומית של רופא הילדים ד"ר אמנון קירו. המסה הקריטית של חודש יולי הוקדשה לזכרו ונטלו בה חלק כמה מבני משפחתו. בנו רכב על האופניים של אביו.

לפני כשנה הצטרף לרכיבה ראש עיריית רעננה, נחום חופרי, כאשר עברה הקבוצה ברחוב הראשי של העיר, רחוב אחוזה.
תגובות הנהגים בכביש למראה הקבוצה הן לא אחידות. יש המגיבים בקריאות עידוד אך יש בהחלט גם נהגים המעירים הערות בנוסח: "זה מאד 'ירוק' להפריע לתנועה...". לפני זמן מה נפגע אחד הרוכבים קלות ממכונית. לא נגרם נזק גדול אבל הנהג בכלל לא נטה להתנצל או לפתוח בשיחה עם הרוכב הנפגע. פשוט התעלם ונסע הלאה.
מאחר שהרכיבה בכבישים היא מסוכנת והמדרכות נועדו להולכי רגל חשוב מאד שהרכיבה על אופניים תתבצע בשבילי אופניים בערים ובטבע. סלילת שבילי אופניים וגם הגבלות על הנסיעה במכוניות פרטיות ברחבי הערים, יכולות לתרום לשיפור גדול באיכות החיים, אבל לשם כך נחוצה באמת מסה קריטית של רוכבי אופניים שיפעלו לקידום הנושא. כמו שנראה המצב היום, הרשויות יעדיפו לשפר את התנאים בכבישים כי רוכבי האופניים מעדיפים להסתכן בכבישים ולא פועלים מספיק לסלילת נתיבי רכיבה בטוחים עבורם בלבד.
לפני מספר שנים הייתי בהולנד ויצאתי לריצה בשדה. לפתע שמעתי מאחוריי צלצול עצבני של פעמון אופניים. לקח לי כמה שניות להבין שרצתי בשביל אופניים בשדה שרצים לא אמורים להיכנס אליו... כדי שנתקרב למצב בהולנד צריך לצאת ולפעול ולא לחכות לתאונות הבאות. יתכן שהמסקנה מהן תהיה הפוכה ויוטלו הגבלות על רוכבי האופניים!


 

סגור