שכלול היכולת - שיטת פלדנקרייז

| שתף |

"להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי, את האפשרי לנוֹח ואת הנוח לנעים". זוהי תמצית תורתו של משה פלדנקרייז, אבי 'שיטת פלדנקרייז' הידועה בעולם כולו. פיתוח המודעות לגוף, ההקשבה הפנימית, חידוד התחושות והחינוך העצמי הם המאפשרים לאדם לשכלל את יכולתו ולהפוך את חייו לקלים, לנעימים ולבריאים יותר. מאמר ראשון בסדרה.

תאריך: 03/02/11, מאת: סילביה (צ'יקי) טישלר, גליון מס. 127

אורח החיים המודרני גורם לכך שהאדם של ימינו סובל יותר מכאבי גב, מכאבי פרקים ומבעיות יציבה. הכאבים אינם נובעים מעיסוק בספורט או להיפך - מהימנעות ממנו. הטבע של בני האנוש אינו בנוי לישיבה כה ממושכת אלא בראש ובראשונה לתנועה, והישיבה הממושכת מול מסך המחשב או הטלוויזיה גורמת לבית-החזה, לכתפיים ולעורף להיות 'מוחזקים' שלא לצורך ומכווצים.
כיצד אפשר למנוע נזקים גופניים ולאפשר חיים נכונים יותר? החלק הראשון של המאמר מתמקד בשיטת פלדנקרייז כתהליך המאפשר התמודדות נכונה עם מירוץ החיים המודרני. החלק השני, שיתפרסם בגיליון הבא, יציג שיעור בשיטת פלדנקרייז ותובנותיו.


שיטת פלדנקרייז: חיפוש וגילוי
שיטת פלדנקרייז מבוססת על התפתחות האדם מינקות לבגרות ועל יסודות האבולוציה ומסתמכת על עקרונות האנטומיה, הפיזיולוגיה ומערכת העצבים של האדם. הרעיון המרכזי בשיטה מבוסס על כך שכמו שתנועתו והתפתחותו של התינוק מעוצבים בדרך של משחק, חיפוש, ניסוי וגילוי, כך יכול גם האדם, בכל גיל, לשפר את תנועתו ויציבתו באמצעות התנסויות חדשות הנעשות בדרך של חיפוש וגילוי.
לכל אחד הרגלים תנועתיים שונים. האדם זקוק להרגלים כדי לנוע בצורה הולמת ובזריזות. במשך הזמן משתבשים חלק מההרגלים, וכתוצאה מכך התנועה נעשית לקויה ומגושמת. אין מודעים לכך בתחילה, אך עם הזמן מתחיל מסר של אי נוחות, קושי וגם כאב. הכאב הוא פעמון האזעקה לשינוי שחייב להתרחש בתנועה כדי שלא ייגרם סיבוך נוסף.


העמקת המודעות לתנועה
פלדנקרייז האמין שהגוף והנפש מהווים מכלול שאינו ניתן לפירוק. השיפור התנועתי יביא לא רק לשכלול יכולתו של האדם אלא ישפיע גם על יכולתו הרגשית, השכלית והתחושתית ולמעשה על האישיות כולה.
שיטת פלדנקרייז היא תהליך לימודי, המאפשר לאדם לממש את יכולתו דרך פיתוח המודעות לגופו. באמצעות רצף של תנועות עדינות, כמו דרך למידתו הטבעית של תינוק, ניתן להגיע לקלות רבה יותר של התנועה ולהרחבת אפשרויות התנועה הקיימות. תנועתיות כזו מנטרלת את הגוף ממאמצי סרק, משכללת את היכולת והופכת את החיים לקלים, לנעימים ולבריאים יותר. לכך התכוון פלדנקרייז כשאמר: "להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי, את האפשרי לנוֹח ואת הנוח לנעים".
שיטת פלדנקרייז לא נועדה רק להקל על כאבים. השיטה היא דרך לחינוך עצמי, לפיתוח ההקשבה הפנימית, לחידוד התחושות ולפיתוח המודעות. המונח 'מודעות' זוכה כיום למקום של כבוד בגישות הטיפוליות והחינוכיות השונות, אך לפני עשרות שנים היה זה פלדנקרייז, המדען והפיזיקאי, שפרץ דרך והבין את הקשר בין כוחות הטבע הפועלים על הגוף ובין השפעתם על תנועתו ונפשו של האדם.


דרכים בשיטת פלדנקרייז
לשיטת פלדנקרייז שתי דרכים עיקריות:
1. מודעות באמצעות תנועה (Movement Awareness Through - A.T.M). שיעור בקבוצה, שבו המורה מציע לתלמיד באופן מילולי מה לעשות ומה לבדוק, וכל תלמיד מבצע בהתאם לתפיסתו וליכולתו באותו שלב. בשיעורים אלה איכותן של התנועות חשובה לא פחות מהתהליך. השיעורים מבוצעים על-פי רוב בשכיבה. נטרול כוח המשיכה והורדת המתח השרירי באמצעות תנועות איטיות מאפשר תנאים אופטימליים ללימוד ולחינוך מחדש של מערכת העצבים. תהליך למידה זה מאפשר פוטנציאל חדש של תנועות. עם הגדלת הפוטנציאל התנועתי האדם נעשה חופשי לבחור את דרך התנועה המתאימה לו ביותר.
2. אינטגרציה פונקציונלית (Functional Integration - F.I). שיעור אישי במגע עדין. המורה מכוון בידיו את תנועות התלמיד על-פי מה שהוא חש כמתאים לו. דרך המגע והחום המוקרן מהיד האדם שוקע בתחושת הטונוס השרירי המופחת, בנשימה ההופכת לעמוקה ולסדירה, בתחושת הקלות בבטן ומחזור הדם המשופר ברקמות העור המתרחבות. אנשים מפיקים מהתהליך מסקנות חדשות לגבי יציבתם ואופן עמידתם.


מאתלטיקה לשיטת פלדנקרייז
"תנועה היא חיים; החיים הם תהליך. שפר את איכותו של התהליך ותשפר את איכות החיים" (משה פלדנקרייז). התובנה הזו ריתקה אותי עם היחשפותי לשיטתו של פלדנקרייז בשנת 1972, בעת שלמדתי הוראת חינוך גופני בסמינר הקיבוצים. כקופצת לגובה חזקה ונוקשה, המתאמנת לשיפור הסבולת, המהירות והכוח המתפרץ, חשתי צורך גופני ונפשי להוסיף ולחוות את הנעים, הקל והנוח. השינוי בחשיבה גרם לשינויים באופן אחזקת הגוף, ביציבה ובהפחתת מאמצים מיותרים, שהביאו בעקבותיהם גם שיפור בתוצאות הקפיצה. בד בבד עם הוראת החינוך הגופני החלטתי לרדת לעומקם של רזי פלדנקרייז, שכלול היציבה והשילוב בין שתי הדיסיפלינות - הוראת החינוך הגופני ושיטת פלדנקרייז.

שילוב הדיסיפלינות מתקיים כתהליך: פיתוח התחושה הקינסתטית משפר את התפקוד. המערכת הנוירו-סנסו-מוטורית לומדת לחוש ולהתאים עצמה לשדה הכובד במצבי מוצא שונים. השיפור באופן הפעולה וביציבה מביא לתחושה של נוחות ונעימות, והרמוניה זו מיטיבה עם השלד והיציבה. זהו התהליך של שכלול היכולת, הגורם לשיפור התוצאה וההישג.

להלן כמה אלמנטים ששיפורם באמצעות שיטת פלדנקרייז יוביל לשכלול התנועה ולשיפור ההישג האתלטי:
* נטרול המערכת העצבית ממאמצי סרק
* ארגון מסלול מפרקי הרגליים (ארכיטקטורת השלד) - הקרסול, הברך, מפרק הירך
* יחסי הגומלין ברכיים-גו
* רענון הקפיציות בברכיים
* איפוס היציבה
* ויסות הכוח
* הקרסול - חלוקת הלחץ בכף הרגל
* עבודה על קיצור שריר מחזקת אותו
* פיתוח הגמישות באמצעות תיאום בין הפלקסורים (כופפים) לאקסטנסורים (זוקפים).

מצאתי לנכון להביא במאמר זה כמה משפטים מתוך עבודה שכתב האתלט גלפרט פיליפ במסגרת קורס בשיטת פלדנקרייז, שהשתתף בו במכללה לחינוך גופני ולספורט ע"ש זינמן במכון וינגייט: "כאשר התבקשתי לכתוב על עיקרון אחד בשיטה מיד ידעתי... יעילות התנועה וחיסכון במאמץ שרירי מיותר. פשוט מדהים לגלות כמה אחזקות מיותרות ושרירים פעילים ללא צורך תנועתי או יציבתי מלווים אותנו במשך כל שעות היממה…מה שגורם לתגובת שרשרת…חלוקת עומסים לא סימטרית ולא מאוזנת על השלד וכתוצאה מכך גם שחיקת המבנים השלדיים ובעיקר המפרקים. שילוב שיטת פלדנקרייז במערכת החינוך הגופני היא הכרחית, שהרי הן כמו שני צדדים של אותו מטבע, המשלימים אחד את השני וחיוניים לפיתוח מאוזן של הגוף".

לסיכום, גדולתו של משה פלדנקרייז באה לידי ביטוי ביכולתו לראות את האדם כמכלול - גוף ונפש כאחד. כל מסלול חייו היה חיבור מעשי בין מדע ורוח. ממשיכי דרכו מפיצים את שיטתו במקומות שונים בעולם ובארץ - במרכזים קהילתיים, בקופות-חולים, במוסדות חינוך, בקליניות ציבוריות ופרטיות ועוד. משך ההכשרה הבסיסית בשיטת פלדנקרייז היא שלוש שנים.

החלק השני של המאמר יציג שיעור מעשי בשיטת פלדנקרייז.

 

 

משה פלדנקרייז נולד ברוסיה בשנת 1904. בהיותו בן 14 עלה ארצה ועבד בעבודות כפיים. הוא התגורר בתל-אביב והתחיל להתעניין באמנויות הלחימה, בעיקר בתחום ההגנה העצמית והג'יו-ג'יטסו. הוא הגיע להישגים בתחומים אלה, ובאמצע שנות העשרים פרסם את ספרו הראשון - 'ג'יו-ג'יטסו והגנה עצמית'. בשנת 1933 הוא נסע לפריז, למד שם והוסמך בהנדסת מכניקה וחשמל. לאחר מכן סיים את לימודי  הדוקטורט שלו בסורבון בהנדסה ובפיזיקה יישומית. עם קבלת התואר הצטרף כפיזיקאי למכון קירי.

את שיטתו החל לפתח עקב פציעה בברכו בעת משחק כדורגל. הוא החל להשתמש בגופו כבמעבדה. הוא סירב לעבור ניתוח בברכו, והחליט לנצל את הידע שלו ואת כישוריו היצירתיים למציאת פתרונות אחרים. כדי להקל על כאביו הוא החל לחקור את האופן שהוא מתנועע, ולמעשה למד ללכת מחדש ואף ריפא את עצמו - תהליך שהיווה את הבסיס לשיטתו. הוא התעמק בנושאי הפיזיקה, האנטומיה, הנוירופיזיולוגיה, הפסיכולוגיה, ההתפתחות הטבעית של האדם ונושאים רבים נוספים הקשורים בבריאות. תוך כדי תהליך החקירה הוא פיתח גישה יוצאת דופן לשימוש ביכולות המדהימות של מערכת העצבים האנושית לצורך שכלול ושיפור תפקודו של האדם. זו היתה תחילתה של מה שידוע לנו כיום כשיטת פלדנקרייז. בספרו 'הגוף והתנהגות בוגרת' הוא מציג את הנחות היסוד של שיטתו.

משה פלדנקרייז הניח תלמידים רבים, הממשיכים להפיץ את תורתו ברחבי העולם כולו. הוא נפטר ממחלה ב-1 ביולי 1984.

 

 

 

מקורות מומלצים
1. אלון, ר. (1994). חזרה לתנועה טבעית בשיטת פלדנקרייז - סדנה לגב חופשי. כנה, ירושלים.
2. פלדנקרייז, מ. (1968) שכלול היכולת. אל"ף, תל-אביב.
3. פלדנקרייז, מ. (1983). הנסתר שבגלוי. אל"ף, תל-אביב.
4. פלדנקרייז, מ. (1986). העוצמה האישית. אל"ף, תל-אביב.
5. שלהב, ח. (2000). מודעות באמצעות תנועה. תל-אביב
6. Feldenkrais, M. (1949). Body and Mature Behaviour. Routledge.

 

 

יוני 2006

 


 

סגור