הכל על מבחן ביפ

| שתף |

מבחן ביפ הוא מבחן שנועד לבדוק רמת כושר וסבולת לב ריאה בבתי ספר, מוסדות וגופים שונים. הוא פותח על מנת להתגבר על בעיות שונות שעמדו בפני הבוחנים (כמו היעדר מסלול ריצה או מסלול מתאים ועוד). למבחן פותחו גירסאות שונות ומעניינות המובאות במאמר זה.

תאריך: 08/11/10, מאת: יורם אהרוני, גליון מס. 125

בבתי-ספר, אגודות ספורט, בצה"ל, במשטרה וגופים אחרים נהוג לבצע מבחני סבולת לב-ריאה. המבחנים המקובלים הם ריצה למרחקים של 600 עד 2000 מטרים (לעתים אף למרחקים גדולים יותר), או מבחני ריצה שבהם יש לעבור מרחק גדול ככל האפשר ב- 12 או ב- 15 דקות. הבעיה העיקרית הניצבת בפני המורים, המאמנים והמדריכים היא העדר מסלולי ריצה מתאימים בסביבת מתקן האימונים, ובלית ברירה הם נאלצים לאלתר פתרונות כמו ריצה סביב מגרש האימונים, ריצה באזור בנוי סביב מבנים (למשל, בחצר בית-ספר) ריצה על כביש וריצה על דרכי עפר.
פתרונות אלה יוצרים לא מעט קשיים ובעיות:
א. קושי במדידה ובסימון מדויק של המסלול.
ב. קושי לפקח על הנעשה בעת הריצה במסלול היקפי גדול, כאשר חלקו מוסתר, ולוודא שהנבחנים אכן עוברים את המרחק הנכון במסלול כזה או במסלול שבו רצים הלוך ושוב.
ג. סכנה בטיחותית בריצה על כביש.
ד. כאשר מדובר בתלמידים:הצורך באישורים מיוחדים ליציאה משטח בית-הספר.


מהו מבחן 'ביפ'?
מבחן 'ביפ', שפוּתח בתחילת שנות השמונים על-ידי לגר ולמברט (Leger & Lambert) מאוניברסיטת מונטריאול, קנדה, נועד להתגבר על בעיות אלה, בהיותו מבוצע על שטח קטן של כ- 20 מטר בלבד. המבחן ידוע בשמות רבים: ביפ (beep), בליפ (bleep), מבחן ריצה רב-שלבי (multistage running test, (20 meter shuttle test, מבחן יו-יו, PACER Progressive Aerobic Cardiovascular Endurance Run ועוד. כאן הוא יכונה בשם מבחן ביפ.

במבחן זה הנבחנים רצים הלוך ושוב בין שני קווים שהמרחק ביניהם הוא 20 מטר. קצב הריצה מוכתב על-ידי אותות (ביפים) המושמעים על-ידי תקליטור (ניתן לרוכשו באינטרנט). בהישמע הביפ הנבחנים רצים אל הקו שממול, ואם הם מגיעים אליו לפני הישמע הביפ הבא עליהם לחכות שם.
המבחן מורכב מכמה שלבים, כל אחד מהם מהיר מקודמו. השלב הראשון מתנהל בקצב איטי: 9 שניות ל- 20 מטר (8.0 קמ"ש). לאחר כדקה התקליטור מודיע כי מתחיל שלב חדש והקצב מתגבר בחצי קמ"ש. כאמור, בכל שלב המהירות גוברת עד אשר הנבחן אינו יכול להמשיך עוד - ואז מסתיים המבחן עבורו. צורה אחרת של סיום המבחן היא כאשר הנבחן מאחֵר להגיע לקו שלוש פעמים ברציפות.

במחקרים רבים נמצאה מהימנות גבוהה למבחן זה, כמו גם מתאם גבוה מאוד בין הישגי הנבחנים
לבין מדידה ישירה של צריכת החמצן המרבית (2, 3). פירושו של דבר שניתן לחזות את צריכת החמצן המרבית על-פי תוצאות המבחן.


דרכים להצגת התוצאות
קיימות כמה דרכים מקובלות להצגת התוצאות במבחן זה:
א. ציון השלב ומספרו של הקטע האחרון שאליו הגיע הנבחן בהצלחה. לדוגמה: הנבחן הצליח להגיע בזמן לקטע השלישי בשלב השמיני, אך כיוון שאיחר להגיע לקטע הרביעי, החמישי והשישי הוא הופסק על-ידי הבוחן ואז תוצאתו היא 8/3.
ב. מדידת הזמן. דרך פשוטה יותר היא למדוד את הזמן שעבר הנבחן מתחילת המבחן ועד הרגע בו סיים את המבחן.
ג. מספר הקטעים שהנבחן עבר בהצלחה – הדרך הפשוטה והברורה ביותר להצגת התוצאות היא ספירת מספר הקטעים של 20 מטר אותם עבר הנבחן בהצלחה.


גרסאות של מבחן ביפ
כדי להתאימו לאוכלוסיות שונות פותחו במהלך השנים כמה גרסאות למבחן:
1. הגרסה ה'קלאסית'. בגרסה זו ההפוגה היא כאמור מזמן הגעת הנבחן לקו ועד הביפ הבא.
2. גרסאות משחקי הכדור. הפיזיולוג הדני ינס בנגסבו (Bangsbo) בנה שני מבחנים, המתאימים יותר לדעתו לבחינת שחקנים במשחקי כדור שבהם קיימת הפסקה בין פעילויות מאומצות. בגרסה אחת יש הפסקות של 5 שניות אחרי כל שני קטעים ובגרסה אחרת הפסקות של 10 שניות אחרי כל שני קטעים.
3. גרסת 'הרצליה'. בחטיבת הביניים 'בן-גוריון' בהרצליה פותחה גרסה שהותאמה לחטיבת הביניים. על-פי גרסה זו מתחילים את 30 הקטעים הראשונים בהליכה, בקצב של 6 קמ"ש (12 שניות ל- 20 מטר), ממשיכים את 25 הקטעים הבאים בהליכה מהירה (7.2 קמ"ש, 10 שניות ל- 20 מטר), עוד 25 קטעים ב- 9 שניות [8 קמ"ש (הקצב ההתחלתי של המבחן הקלאסי)], 20 קטעים ב- 8 שניות (9 קמ"ש), 15 קטעים ב- 7 שניות (10.3 קמ"ש), 10 קטעים ב- 6 שניות (12 קמ"ש) ולבסוף 5 קטעים ב- 5 שניות (14.4 קמ"ש). מתברר שרוב התלמידים המבצעים את המבחן, גם אלה שהתקשו במבחן ריצת 2000, מסיימים מרחק מצטבר של 2000 מטר לפחות (מקור מס' 1).
4. מבחן בירטוול (פותח בקנדה על-ידי Ian Birtwell לבחינת שחקני ראגבי). במבחן זה רצים בין שני קווים שהמרחק ביניהם הוא 40 מטר. בשתי הדקות הראשונות רצים את המרחק הזה ב- 16 שניות, בשתי הדקות הבאות ב- 14 שניות, עוד שתי דקות ב- 12 שניות ולבסוף ארבעה שלבים של דקה אחת שאותם עוברים ב- 10, 9, 8 ו- 7 שניות.
5. גרסת 15 המטרים. ישנה גם גירסה מיוחדת המותאמת למרחק של 15 מטר. גירסה זו מסופקת לבתי ספר בארה"ב המבצעים את מבחני תוכנית FITNESSGRAM. הצורך בגירסה זו התעורר מאחר שהתברר כי ישנם בתי ספר שאולמות הספורט שלהם קטנים ואין אפשרות לבצע שם מבחן עם קטעים של 20 מטר. קיימת טבלת המרה מתוצאות מבחן זה למבחן הרגיל בו אורך הקטע הוא 20 מטר.


נורמות במבחן ביפ הקלאסי
קיימות נורמות שונות למבחן ביפ הקלאסי. להלן הנורמות המופיעות באתר האינטרנט peworld
(הנורמות מופיעות בשיטה בה מציינים את מספר הקטעים שעברו הנבחנים):

 

מין  

גיל

מצוין

טוב מאוד

טוב

בינוני

עבר

בנים

14 - 16

108

92

67

49

45

בנות

14 - 16

88

69

46

31

29

בנים 

17 - 20

113

96

70

54

51

בנות

17 - 20

90

71

47

32

31

 

בארצות-הברית פותח מבחן FITNESSGRAM, הכולל סטנדרטים של כושר המציעים תועלת בריאותית מרבית (2). במבחן זה מדובר בתחום כושר, שכדי להיכלל בו על הנבחן להיות מדורג בין 20% ל- 60% באוכלוסייה. נמצא שמתחת לרמה זו גדל הסיכון למחלות רבות כמו מחלות לב וסוכרת, אך מעל רמה זו לא נמצאו יתרונות בריאותיים נוספים. אפשר להקביל את תחילת התחום לציון 'עובר' ואת סופו לציון 'מצטיין'.  הנורמות שהיו בתוקף עד שנה זו הן:

מין

גיל

גבול תחתון ("עובר")

גבול עליון ("מצטיין")

בנות

10

7

41

בנות

11

15

41

בנות

12

15

41

בנות

13

23

51

בנות

14

23

51

בנות

15

32

51

בנות

16

32

61

בנות

17

41

61

בנות

17+

41

72

בנים

10

23

61

בנים

11

23

72

בנים

12

32

72

בנים

13

41

83

בנים

14

41

83

בנים

15

51

94

בנים

16

61

94

בנים

17

61

106

בנים

17+

72

106

 

החל משנת 2011 עומדות להיכנס נורמות חדשות למבין ביפ PACER)) בתכנית FITNESSGRAM. הרעיון הוא לשלב בין מדידת BMI (משקל חלקי גובה בריבוע) ומבחני סבולת.

ממוצעים מבית-ספר בישראל

אני מלמד בבית-ספר שש-שנתי (ז' – יב') בו נערך מבחן ביפ בשנים האחרונות ומתבצע מעקב אחרי ההישגים של הבנים. כל תלמיד מקבל מידע על הישגיו במבחן החל מכתה ז' ונערכת גם רשימה של התלמידים המצטיינים שהשיגו במבחן 100 קטעים ומעלה.

להלן הממוצעים של הכיתות בשש השנים האחרונות:

שכבה/שנה

תשס"ה

תשס"ו

תשס"ז

תשס"ח

תשס"ט

תש"ע

ממוצע לשכבה

ז'

50.4

46.7

47.0

38.4

49.9

58.9

48.5

ח'

49.7

47.7

61.3

55.2

53.5

66.2

56.5

ט'

55.5

55.0

64.0

64.9

67.2

71.0

63.6

י'

66.8

58.3

55.0

56.8

77.0

77.7

66.3

יא'

65.8

70.5

73.5

60.4

74.9

80.8

71.4

יב'

67.5

64.4

75.8

63.0

70.0

76.9

69.8

כל הבנים

60.9

57.7

63.4

56.4

66.0

72.1

63.1

 

בעיות בעת המבחן

מבחן ביפ אמנם נותן מענה לקשיים שהוזכרו קודם לכן, אך גם בו מתעוררות בעיות שיש לתת עליהן את הדעת:

א. הקושי לבחון מספר רב של נבחנים כאשר רק אדם אחד מפקח על המבחן. לא קל לבוחן לוודא שאכן כל הנבחנים הגיעו לקו, יצאו בדיוק ברגע הישמע הביפ ולא לפניו, לשים לב מתי כל נבחן מסיים ולבסוף - להספיק לרשום את תוצאתו (לעתים קורה שכמה נבחנים פורשים בתוך זמן קצר).

ב. הקושי לקבוע מתי בדיוק הנבחן הפסיק את המבחן. כפי שצוין קודם, הנבחן מסיים את המבחן  כאשר הוא מגיע לקו שלוש פעמים ברציפות אחרי הישמע הביפ, ואז ייחשב הישגו כאותו שלב שבו עדיין הספיק להגיע בזמן. לא תמיד קל לשחזר מתי בדיוק הנבחן הספיק להגיע לקו, וישנם גם מצבים שבהם הוא מגיע פעמיים באיחור, ובפעם השלישית הוא מאיץ ומגיע בזמן. בעיה זו אופיינית דווקא לתלמידים בעלי כושר ומוטיבציה גבוהים שמסרבים להפסיק על-אף שכבר אינם עומדים בקצב הנדרש.

ג. יכולת ירודה. תלמידים שרמת הסבולת שלהם נמוכה מפסיקים את המבחן אחרי זמן קצר מאוד, לעתים אחרי פחות משלוש דקות. לעיתים הם גם אומרים: "זה מה שאני מסוגל לבצע...". לא תמיד קל לקבוע אם באמת הם לא מסוגלים ליותר או שפשוט הם אינם רוצים להתאמץ.

ד. העדר נגן תקליטורים. זהו מכשיר בסיסי, אך לא בכל מקום יש מערכת זמינה לקיום המבחן. 

 

הצעות לפתרון

להלן שלוש הצעות שעשויות לעזור לבוחנים במבחן ביפ:

א. חלוקת הנבחנים לשניים וביצוע המבחן פעמיים, בכל פעם חצי קבוצה. המבחן נמשך לא יותר מ- 15 דקות, כך שניתן לבחון  יותר משתי קבוצות בשעה אחת.

ב. לכל נבחן מוצמד בן-זוג מן הקבוצה הנחה, העוקב אחר ביצועי הנבחן ורושם במדויק את הזמן שבו הוא מסיים את המבחן, או מונה את מספר הקטעים שהנבחן עבר בהצלחה .

ג. אפשר לקיים את המבחן גם ללא רשמקול תוך שימוש במשרוקית ובטבלה שלהלן שבה רשום מתי מושמע כל ביפ לאורך המבחן . הבוחן שורק לתחילת כל קטע.

 

מבחן יו-יו (ביפ). גרסת החוקר הדני ד"ר Jens Bangsbo

 (Endurance test level 1)(מעוגל לשניות שלמות)

בכל משבצת המספר העליון מציין את הזמן לתחילת הקטע בדקות ושניות והמספר התחתון את מספר הקטעים המצטברים בתחילת הקטע.

 

 

רמה

קטע

1

קטע

2

קטע

3

קטע

4

קטע

5

קטע

6

קטע

7

קטע

8

קטע

9

קטע

10

קטע

11

קטע

12

קטע

13

1

0:00

0

0:09

1

0:18

2

0:27

3

0:36

4

0:45

5

0:54

6

 

 

 

 

 

 

2

1:03

7

1:11

8

1:19

9

1:28

10

1:37

11

1:45

12

1:53

13

2:02

14

 

 

 

 

 

3

2:11

15

2:19

16

2:27

17

2:35

18

2:43

19

2:51

20

2:59

21

3:07

22

 

 

 

 

 

4

3:15

23

3:22

24

3:29

25

3:37

26

3:45

27

3:52

28

4:00

29

4:08

30

 

 

 

 

 

5

4:15

31

4:22

32

4:30

33

4:37

34

4:44

35

4:51

36

4:58

37

5:06

38

5:13

39

 

 

 

 

6

5:20

40

5:27

41

5:34

42

5:41

43

5:47

44

5:54

45

6:01

46

6:08

47

6:15

48

 

 

 

 

7

6:22

49

6:28

50

6:35

51

6:41

52

6:48

53

6:54

54

7:01

55

7:08

56

7:14

57

7:21

58

 

 

 

8

7:28

59

7:33

60

7:40

61

7:46

62

7:52

63

7:59

64

8:05

65

8:11

66

8:17

67

8:24

68

 

 

 

9

8:30

69

8:36

70

8:42

71

8:48

72

8:54

73

9:00

74

9:06

75

9:12

76

9:18

77

9:24

78

9:30

79

 

 

10

9:36

80

9:42

81

9:47

82

9:53

83

9:59

84

10:05

85

10:10

86

10:16

87

10:22

88

10:28

89

10:33

90

 

 

11

10:39

91

10:45

92

10:51

93

10:56

94

11:01

95

11:07

96

11:12

97

11:18

98

11:23

99

11:29

100

11:35

101

 

 

12

11:40

102

11:46

103

11:51

104

11:56

105

12:01

106

12:07

107

12:12

108

12:18

109

12:23

110

12:28

111

12:34

112

12:39

113

 

13

12:44

114

12:49

115

12:55

116

13:00

117

13:05

118

13:10

119

13:15

120

13:20

121

13:26

122

13:31

123

13:36

124

13:41

125

 

14

13:46

126

13:51

127

13:56

128

14:01

129

14:06

130

14:11

131

14:16

132

14:21

133

14:26

134

14:31

135

14:36

136

14:41

137

14:46

138

15

14:51

139

14:56

140

15:01

141

15:05

142

15:10

143

15:15

144

15:20

145

15:25

146

15:30

147

15:34

148

15:39

149

15:43

150

15:49

151

16

15:54

152

15:58

153

16:02

154

16:07

155

16:16

156

16:21

157

16:21

158

16:25

159

16:30

160

16:35

161

16:40

162

16:44

163

16:49

164

 

 

רמה

קטע

1

קטע

2

קטע

3

קטע

4

קטע

5

קטע

6

קטע

7

קטע

8

קטע

9

קטע

10

קטע

11

קטע

12

קטע

13

קטע

14

קטע

15

17

16:53

165

16:58

166

17:02

167

17:07

168

17:12

169

17:16

170

17:21

171

17:25

172

17:30

173

17:34

174

17:38

175

17:43

176

17:48

177

17:52

178

 

18

17:57

179

18:01

180

18:05

181

18:10

182

18:14

183

18:18

184

18:23

185

18:27

186

18:31

187

18:36

188

18:40

189

18:45

190

18:49

191

18:53

192

 

 

19

18:58

193

19:02

194

19:06

195

19:10

196

19:15

197

19:19

198

19:23

199

19:27

200

19:32

201

19:36

202

19:40

203

19:44

204

19:48

205

19:53

206

19:57

207

20

20:01

208

20:05

209

20:09

210

20:14

211

20:18

212

20:22

213

20:26

214

20:30

215

20:34

216

20:38

217

20:42

218

20:46

219

20:51

220

20:55

221

20:59

222

 

 

 רשימת מקורות


1. ארנון, י. (2003). יו-יו אתגרי. דינמי, 2, 60 - 61.
2. אזולאי , ש. וי. אהרוני (2006). "מבחן 'ביפ' ('יו-יו') והתאמתו לשימוש בבית-הספר". עולם הריצה, גיליון 125, עמודים 26 – 29.
3. Cuerton, K., & Plowman, S. Aerobic Capacity Assessments - FITNEESGRAM Reference Guide. The Cooper Institute, Dallas
4. Leger, L., & Lambert, J. (1982). A maximal multistage 20-m shuttle run test to predict VO2 max. Eur. J. Appl. Physiol. Occup. Physiol., 49(1),1-12.
5. http://www.peworld.org/fitnesstesting/multistage_fit_test.htm

 

 הערת המחבר: מאמר זה הנו עדכון של המאמר שפורסם בגיליון 125.

סגור